زندگینامه استیون هاوکینگ

زندگینامه استیون هاوکینگ

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۱۳
  • در : بیوگرافی شعرا و دانشمندان

استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)، دانشمندی که به دلیل مطالعه بر روی سیاه چاله ها و نظریه نسبیت شناخته شده بود. همچنین آثار و کتب زیادی از جمله تاریخ مختصر زمان یا تاریخچه زمان را نوشته است. در ادامه بیوگرافی یا زندگی نامه این دانشمند بزرگ را برای شما تهیه کرده ایم.

استیون هاوکینگ چه کسی بود؟

استیون یا استفن هاوکینگ، یک دانشمند، استاد دانشگاه و نویسنده انگلیسی بود که کار های پیشگامانه ای در فیزیک و کیهان شناسی انجام می داد و کتاب هایش کمک می کرد تا همگان به علم دسترسی داشته باشند.

در سن ۲۱ سالگی، هنگام تحصیل در رشته کیهان شناسی دانشگاه کمبریج، مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) شد. بخشی از داستان زندگی او در فیلم “تئوری همه چیز – ۲۰۱۴” به تصویر کشیده شده است.

اوایل زندگی

استیون هاوکینگ در ۸ ژانویه ۱۹۴۲ در آکسفورد انگلستان به دنیا آمد. همچنین روز تولد او سیصدمین سالگرد درگذشت گالیله بود.

او در خانواده ای اهل تفکر و علم به دنیا آمد و اولین فرزند فرانک و ایزوبل هاوکنیگ بوده است.

مادر اسکاتلندی اش در سال ۱۹۳۰ در حالی که تعداد کمی از زنان می توانستند به دانشگاه بروند، وارد آکسفورد شد. پدر وی نیز فارغ اتحصیل دانشگاه آکسفورد بوده است.

تولد هاوکینگ برای والدینش که پول زیادی نداشتند، در زمان نامناسبی اتفاق افتاد. اوضاع سیاسی نیز پر تنش بود زیرا انگلستان درگیر جنگ جهانی دوم و زیر حملات بمباران های آلمانی بود.

به گفته یکی از نزدیکان، خانواده هاوکینگ کمی غیر عادی به نظر می رسیدند. شام اغلب در سکوت خورده می شد و تمام اعضای خانواده به دقت کتاب می خواندند. در زیرزمین خانه زنبور نگه داری و در گلخانه نیز آتش بازی می کردند.

پدر هاوکینگ دوست داشت تا فرزند بزرگش به رشته پزشکی برور اما استیون در همان سنین پایین علاقه خود را به علم و آسمان نشاند داد.

تحصیلات

استیون هاوکینگ

تحصیلات استیون هاوکینگ

در اوایل سال های تحصیل خود، اگر دانش آموز با استعدادی بود اما استثنایی نبود. در سال اول تحصیل خود رتبه سوم از آخر را کسب کرد!

او به انجام کارهای خارج از مدرسه علاقه داشت. او عاشق بازی های تخته ای بود و به همراه چند تن از دوستان نزدیکش بازی خودشان را اختراع کردند. در دوران نوجوانی، با کمک چند دوست خود محاسبه گری برای حل معادلات ریاضی ابتدایی ساخت.

هاوکینگ در ۱۷ سالگی وارد کالج دانشگاهی آکسفورد شد. اگرچه به ریاضیات ابراز تمایل می کرد اما آکسفورد مدرک خاصی به او ارائه نکرد. بنابراین هاوکینگ به سمت فیزیک و به طور خاص به کیهان شناسی گرایش پیدا کرد.

به گفته خودش، زمان زیادی را برای تحصیلاتش اختصاص نمی داد. او بعدا حساب کرد که در روز حدود یک ساعت را برای مطالعه درس هایش اختصاص می داده است. و واقعا هم نیازی به انجام بیشتر آن نداشته است. در سال ۱۹۶۲ در علوم طبیعی فارغ التحصیل شد و برای حضور در سالن ترینیتی در دانشگاه کمبریج برای دکترای کیهان شناسی رفت.

در سال ۱۹۶۸، هاوکینگ عضو موسسه نجوم در کمبریج شد. چند سالِ بعد از این اتفاق، زمان بسیار پرباری برای او و تحقیقاتش بود. در سال ۱۹۷۳ اولین کتاب بسیار فنی خود به نام ساختار مقیاس بزرگ از فضا-زمان (The large scale structure of space-time) را منتشر کرد.

در سال ۱۹۷۹، هاوکینگ دوباره وارد دانشگاه کمبریج شد. جایی که به یکی از معلمان مشهور ترین موضوعات یعنی ریاضیات لوکاسی شهرت گرفت.

ازدواج

در یک میهمانی سال نو در ۱۹۶۳، هاوکینگ با یک دانشجوی کارشناسی ارشد زبان به نام جین وایلد آشنا شد. آن ها در سال ۱۹۶۵ ازدواج کردند. این زوج در سال ۱۹۶۷ یک پسر به نام رابرت و یک دختر به نام لوسی در سال ۱۹۷۰ به دنیا آوردند. همچنین فرزند سوم آن ها به نام تیموتی در سال ۱۹۷۹ به دنیا آمد.

در سال ۱۹۹۰، هاوکینگ جین را به خاطر یکی از پرستاران خود به نام ایلین میسون ترک کرد. این دو در سال ۱۹۹۵ ازدواج کردند. این ازدواج بر روابط هاوکینگ با فرزندان خود تاثیر بدی داشت که ادعا کردند الین پدر خود را از آن ها جدا کرده است.

در سال ۲۰۰۳، پرستار هایی که مراقب هاوکینگ بودند، گزارش دادند که الین از او سوء استفاده جسمی می کند. هاوکینگ این ادعا ها را تکذیب کرد و تحقیقات پلیس خاتمه یافت. در سال ۲۰۰۶، آن دو از هم جدا شدند.

در طی سال های بعد، طبقه گفته خودش، روابط او با خانواده اش بهتر شد. همچنین با جین نیز آشتی کرد. او به همراه دخترش لوسی، پنج رمان با مضمون علمی برای کودکان منتشر کرد.

کتاب ها

استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ

هاوکینگ در مجموع ۱۵ کتاب نوشت یا در نوشتن آن ها همکاری داشته است. در ادامه به معرفی برخی از محبوب ترین کتاب های او می پردازیم.

تاریخ مختصر زمان (A brief history of time)

در سال ۱۹۸۸، هاوکینگ با انتشار این کتاب، به اعتبار بین المللی دست یافت. این کتاب کوتاه، حاوی اطلاعات مفیدی در مورد کیهان شناسی، وجود خدا و آینده برای عموم مردم است.

این کتاب یک موفقیت سریع بود و بیش از چهار سال در لیست پرفروشترین کتاب های انگلستان و آمریکا بوده است. از زمان انتشار تا به الان، میلیون ها نسخه از آن به فروش رفته و به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده است.

جهان در پوست گردو (The universe in nutshell)

کتاب تاریخ مختصر زمان، همانطور که برخی انتظار داشتند، برای درک ساده نبود. بنابراین در سال ۲۰۰۱ هاوکینگ کتاب دیگری با نام جهان در پوست گردو را منتشر کرد که حاوی نکات و راهنما های مصور و قابل درک تری برای نظریه های کیهان شناسی است.

طرح بزرگ (The grand design)

در سال ۲۰۱۰، هاوکینگ با این عقیده که خدا خالق این جهان است، در کتاب خود مخالف کرد. او پیش از این استدلال می کرد که اعتقاد به یک خالق با نظریه های علمی مودرن سازگاری دارد.

به هرحال او نتیجه گرفت که بیگ بنگ یا انفجار بزرگ پیامدی اجتناب ناپذیر از قوانین فیزیک است و چیز دیگری نیست. او می گوید: “از آنجا که قانونی مانند گرانش وجود دارد، جهان می تواند خودش را از هیچی به وجود آورد. آفرینش خود به خود دلیل وجود چیزی به جای هیچی است. اینکه چرا ما و جهان هستی وجود داریم”.

“طرح بزرگ” اولین انتشار بزرگ هاوکینگ در تقریبا یک دهه بود. در کار جدید خود، هاوکینگ تصمیم گرفت تا اعتقاد نیوتن مبنی بر اینکه جهان باید توسط خدا طراحی شده باشد زیرا نمی تواند به دلیل هرج و مرج ایجاد شود را به چالش بکشد.

استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ

بیماری

در سن ۲۱ سالگی، هاوکینگ به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مبتلا شد. به زبان ساده، اعصابی که ماهیچه های او را کنترل می کردند، از کار افتادند. در آن زمان پزشکان به او گفتند که دو و نیم سال بیشتر زنده نیست.

هاوکینگ اولین علائم بیماری را زمانی که در آکسفورد بود متوجه شد. اما آن را نادیده می گرفت تا اینکه در سال ۱۹۶۳، در اولین سال حضورش در کمبریج آن را جدی گرفت. اغلب اوقات، علائم آن را بروز نمی داد و نمی خواست تا دیگران متوجه شوند.

اما وقتی پدرش متوجه شرایط شد، او را پیش یک پزشک برد. به مدت دو هفته در کلینیک، تحت انجام یک سری آزمایش ها قرار گرفت.

سرانجام، پزشکان هاوکینگ را در مراحل اولیه ALS تشخیص دادند. این خبر برای او و خانواده اش ویران کننده بود اما چند واقعه از نامیدی کامل او جلوگیری کرد.

اولین مورد مربوط به زمانی است که در بیمارستان با یک پسربچه که به سرطان خون مبتلا بود، در یک اتاق بودند. هاوکنیگ بعدا با خود تامل کرد. وضعیت او قابل تحمل تر بود.

مدتی نگذشت که از بیمارستان ترخیص شد. خواب دید که قرار است اعدام شود. او گفت که این خواب باعث شد او متوجه شود که هنوز هم چیزهایی برای زندگی وجود دارد.

به عبارتی، بیماری هاوکینگ به او کمک کرد تا تبدیل به دانشمند برجسته ای بشود. او می گفت: “قبل از اینکه بیماری من تشخیص داده شود، زندگی برایم حوصله سر بر شده بود. به نظر می رسید کاری که ارزش انجامش را داشته باشد، وجود ندارد”.

او با این بیماری که حتی معلوم نبود می تواند برای گرفتن مدرک دکترای خود زنده بماند، تمام تلاشش صرف کار و تحقیقات خود کرد.

استیون هاوکینگ چگونه صحبت می کرد؟

در اوسط دهه ۱۹۷۰، خانواده هاوکینگ یکی از دانشجویان فارغ اتحصیل شده او را برای مراقبت و مدیریت کارهایش به خدمت گرفتند. او هنوز هم می توانست غذا بخورد و از رخت خواب خارج شود اما تقریبا در انجام هر کاری نیاز به کمک داشت.

همچنین به سختی می توانست صحبت کند. طوری که فقط اطرافیان نزدیک وی متوجه حرف های او می شدند. این وضع توجه یک برنامه نویس کامپیوتر در کالیفرنیا را به خود جلب کرد. او یک برنامه صحبت کردن از طریق رایانه نوشته بود که از با حرکت سر و چشم کار می کرد. این اختراع به هاوکینگ اجازه می داد تا حروف را از صفحه نمایش انتخاب کرده و کلمات مورد نظر خود را بیان کند.

در ابتدای استفاده از آن سیستم، استیون هاوکینگ حروف مورد نظر را با دستان و از طریق فشردن یک کلیک انتخاب می کرد. اما با از دست دادن کنترل کامل بدن، سیستم از طریق حسگری که به گونه او وصل شده بود، سیگنال انتخاب حروف را دریافت می کرد.

هاوکینگ به کمک این برنامه و دستیارانش، نوشتن را با سرعت بیشتر ادامه داد. کار او شامل مقالات متعدد علمی و البته اطلاعاتی برای جامعه غیر علمی بود.

تحقیقات درباره کیهان و سیاه چاله ها

سیاه چاله ها

سیاه چاله

در سال ۱۹۷۴، تحقیقات استیون، او را به یک چهره مشهور در دنیای علم تبدیل کرد که نشان داد سیاه چاله ها خلع اطلاعاتی نیستند که دانشمندان تصور می کردند.

به بیان ساده تر، او اثبات کرد که اگر ماده به شکل پرتو در بیاید، می تواند از نیروی گرانشی ستاره های در حال فروپاشی فرار کند. کیهان شناس جوان دیگری به نام راجر پنروز، پیشتر یافته هایی در مورد سرنوشت و نحوه مرگ ستاره ها و تولد سیاه چاله ها کشف کرده بود که نظر هاوکینگ را به خود جلب کرد تا راز پیدایش هستی را بفهمد.

سپس این دو شروع به همکاری کردند تا به کار های قبلی پنروز بپردازند و هاوکینگ را در دوره ای قرار داد که جوایز و افتخارات زیادی کسب کرد و شیوه تفکر جهان در مورد سیاه چاله ها و جهان را تغییر داد.

وقتی نظریه تابش هاوکینگ متولد شد، این اعلامیه موج هیجانی را در سرتاسر مجالس علمی جهان به وجود آورد. هاوکینگ در سن ۳۲ سالگی به عنوان عضو انجمن سلطنتی معرفی شد و بعدا در سایر افتخارات خود، جایزه معتبر آلبرت انیشتن را نیز بدست آورد.

در آگوست سال ۲۰۱۵، هاوکینگ در کنفرانسی در سوئد حاضر شد تا در مورد نظریه های جدید درباره سیاه چاله ها و برانگیختگی “پارادوکس اطلاعات” بحث کند. او با بیان این مساله که چه چیزی از جسم وارد سیاه چاله می شود، اظهار داشت که اطلاعاتی در مورد حالت فیزیک یک جسم به صورت دوبعدی در یک مرز بیرونی که با عنوان “افق رویداد” شناخته می شود، ذخیره می شود. وی با اشاره به اینکه سیاه چاله ها زندان های ابدی نیستند که قبلا تصور می شدند، این احتمال را به وجود آورد که اطلاعات مذکور را می توان به کیهانی دیگر منتقل کرد.

استیون هاوکینگ و هوش مصنوعی

در سال ۲۰۱۴، هاوکینگ در مورد خطرات احتمالی هوش مصنوعی در میان دانشمندان برتر صحبت کرد و خواستار انجام تحقیقات بیشتر در مورد نتایج احتمالی هوش مصنوعی شد. نظرات آن ها از فیلمی با بازی جانی دپ با عنوان Transcendence الهام گرفته شده است که درگیری بین انسان ها و فناوری را نشان می دهد.

موجودات بیگانه

در سال ۲۰۱۵، هاوکینگ یک کنفرانس خبری را در لندن برگذار کرد که تا از اجرای پروژه ای به نام Breakthrough Listen (گوش دادن به موقعیت یا فضای بیرون) خبر دهد. با کمک سرمایه گذار روسی یوری میلنر، این پروژه برای اختصاص منابع بیشتر برای کشف زندگی فرا زمینی ها ساخته شد.

مرگ

سر انجام در ۱۴ مارس ۲۰۱۸، استیون هاوکینگ به علت بیماری خود درگذشت. بیماری که قرار بود ۵۰ سال زودتر او را از بین ببرد. یکی از اعضای خانواده اطلاع داد که او در خانه خود در کمبریج انگلستان فوت شده است.

بسیاری از مردم با شنیدن این خبر متاثر شدند. لارنس کراوس، فیزیکدان توریک و نویسنده، توئیت کرد: “ما یک انسان شگفت انگیز را از دست دادیم. هاوکینگ ۷۶ سال شجاعانه جنگید”.

فرزندان هاوکینگ در ادامه سخنان خود اظهار داشتند: ” ما از اینکه پدر عزیزمان امروز درگذشت، بسیار ناراحتی هستین. او مردی خارق العاده و دانشمندی بزرگ بود که کار و میراث او سال ها زنده خواهد ماند. شجاعت، مقاومت و درخشندگی او، الهام بخش تمام مردم جهان است”.