زندگی نامه الکساندر گراهام بل

زندگی نامه الکساندر گراهام بل

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۱۷
  • در : بیوگرافی شعرا و دانشمندان

الکساندر گراهام بل (Alexander Graham Bell)، یک از مخترعان اصلی تلفن بود که در ارتباط با ناشنوایان کار های مهمی انجام داد و بیش از ۱۸ حق ثبت اختراع را نیز در اختیار داشت.

الکساندر گراهام بل که بود؟

الکساندر گراهام بل مخترم و دانشمند متولد اسکاتلند بود که به خاطر اختراع اولین تلفن فعال در سال ۱۸۷۶ و تأسیس شرکت تلفن بل در سال ۱۸۷۷ شهرت داشت.

موفقیت بل از طریق آزمایش های او در صدا و کمک به ناشنوایان در برقراری ارتباط حاصل شد. بل با توماس واتسون بر روی تلفن کار کرد اما ذهن حیرت آورش به او اجازه می داد تا در بسیاری از اختراعات دیگر از جمله ماشین های پرواز و آبگیر های کوچک کار کند.

اوایل زندگی

بل در ۳ مارس ۱۸۴۷ در ادینبرگ اسکاتلند متولد شد. او پسر دوم الکساندر ملویل بل و الیزا گریس سیموندز بل بود. وی دو برادر به نام های ملویل جیمز بل و ادوارد چارلز بل داشت که هر دو بر اثر بیماری سل درگذشتند.

در طول جوانی، بل به شدت تحت تأثیر خانواده و اطرافش قرار گرفت. زادگاه بل، ادینبرگ، به دلیل فرهنگ غنی هنر و علم به “آتن شمال” معروف است.

پدربزرگ و پدر وی در زمینه مکانیک صدا و فصاحت متخصص بودند. مادر بل علی رغم اینکه ناشنوا بود، به یک پیانیست متبحر تبدیل شد و این کار وی را تحریک کرد تا چالش های بزرگی را برعهده بگیرد.

الیزا پسرش را در خانه تربیت کرد و کنجکاوی بی نهایت دنیای اطراف خود را به وی القا کرد. او یک سال آموزش رسمی در یک مدرسه خصوصی و دو سال در دبیرستان سلطنتی تحسین شده ادینبرگ درس خواند.

بل اگرچه یک دانش آموز متوسط بود اما توانایی غیر معمولی برای حل مشکلات از خود نشان می داد. در سن ۱۲ سالگی، در حالی که با یکی از دوستان خود در آسیاب غلات بازی می کرد، متوجه روند کند پوسته پوسته شدن دانه گندم شد. او به خانه خود رفت و دستگاهی با پره های چرخان و ناخنگیر ساخت که به راحتی پوسته ها را از دانه گندم جدا می کرد.

الکساندر گراهام بل

در آغاز کار

الکساندر جوان از جوانی برای انجام مشاغل خانوادگی آماده شده یود، اما ذات سرسختانه او با رفتار مغرور از پدرش در تضاد بود. الکساندر که به دنبال راهی برای نجات بود، داوطلب مراقبت از پدربزرگ شد که در سال ۱۸۶۲ بیمار شد.

الکساندر در سن ۱۶ سالگی در کار خود با ناشنوایان به پدرش پیوست و به زودی مسئولیت کامل عملیات پدرش در لندن را برعهده گرفت.

پدر الکساندر در یکی از سفر های خود به آمریکای شمالی تصمیم گرفت خانواده خود را به آن جا منتقل کند. در ابتدا الکساندر از این کار اجتناب کرد اما به دلیل فوت هر دو بردارش به دلیل سل، سرانجام راهی کانادا شد.

در سال ۱۸۷۰، بل به همراه خانواده در برانتفورد، انتاریو، کانادا اقامت گزیدند. در ان جا الکساندر کارگاهی را راه اندازی کرد تا مطالعه بر  روی صدای انسان را ادامه دهد.

در ۱۱ جولای ۱۸۷۷، بل با مابل هوبارد، یکی از دانش آموزان سابق خود و دختر گاردینر هوبارد، یکی از حامیان اولیه او ازدواج کرد. مابل از همان سال های کودکی ناشنوا بود.

اختراعات الکساندر گراهام بل

بل به دلیل اختراع تلفن شهرت دارد. او ۱۸ اختراع شخصی و ۱۲ اختراع دیگر با همکارانش داشته است.

تلفن

در ۱۰ مارس ۱۸۷۶، بل پس از سال ها کار، شناخته شده ترین اختراع خود یعنی تلفن را کامل کرد و اولین تماس تلفنی خود را برقرار کرد.

قبل از آن، بل در سال ۱۸۷۱ کار بر روی دستگاهی را که به تلگراف چندگانه یا هارمونیک معروف است، آغاز کرد. وی از طریق سرمایه ذاران محلی به نام های توماس ساندرز و گاردینر هوبارد پشتوانه مالی یافت.

بین سال های ۱۸۷۳ و ۱۸۷۴، بل روز ها و شب های طولانی به دنبال تکمیل تلگراف هارمونیک بود. اما در طی آزمایشات خود، او به ایده دیگری علتقه مند شد که صدای انسان را از طریق سیم انتقال می داد.

انحراف بل از ساخت تلگراف هارمونیک، ذی نفعان پروژه را دلسرد کرد. بنابراین آن ها توماس واتسون، یک برقکار ماهر، را برای تمرکز مجدد بل در تلگراف هارمونیک استخدام کردند. اما واتسون شیفته ایده انتال صدا توسط سیم گراهام بل شد و این دو با هم همکاری بزرگی را رقم زدند.

اختراعات دیگر

گراهام بل یک تاجر تیزبین نبود و از سال ۱۸۸۰ شروه به تحویل امور تجاری به هوبارد و دیگران کرد تا بتواند طیف وسیعی از اختراعات و کار های فکری دیگرش را دنبال کند.

در سال ۱۸۸۰، بل آزمایشگاه ولتا را در واشنگت دی سی تأسیس کرد که یک مرکز آزمایشی مختص اکتشاف های علمی بود که در حال حاضر تحت عنوان آزمایشگاه های بل فعالیت می کند.

وی بعدا در زندگی خود شیفته پرواز شد و شروع به جستجوی امکانات ماشین ها و وسایل پرنده کرد.

در سال ۱۹۰۷، گراهام بل انجمن تجربی هوایی را با گلن کرتیس و چندین همکار دیگر تشکیل داد. این گروه چندین ماشین پرنده (هواپیما) از جمله Silver Dart را توسعه دادند.

Silver Dart اولین هواپیمای نیرومند بود که در کانادا به پرواز در آمد. بعدا بل روی هیدروفویل ها کار کرد و رکورد سرعت جهانی برای این نوع قایق ها را شکست.

چالش های حقوقی

پس از ازدواج در سال ۱۸۷۷، الکساندر و ممبل با نشان دادن تلفن به اروپا سفر کردند. پس از بازشگت به ایالات متحده، بل به واشنگتن دی سی احضار شد تا از حق ثبت اختراع تلفنی خود در پرونده های قضایی دفاع کند.

دیگران ادعا کردند که قبل از بل ایده ساخت تلفن را متصور بودند. طی ۱۸ سال آینده، شرکت بل با بیش از ۵۵۰ مورد این چنینی مواجه شد. حتی چندین مورد به دیوان عالی کشور رفت اما هیچ کدام موفق نشدند.

حتی در طول این نزاع های حقوقی نیز شرکت به رشد خود ادامه داد. بین سال های ۱۸۷۷ تا ۱۸۸۶، بیش از ۱۵۰ هزار نفر در ایالات متحده دارای تلفن بودند.

بهبود هایی نیز در ادامه در تلفن توسط بل و واتسون ایجاد شد. از جمله افزودن میکروفون در تلفن که دیگر نیازی به فریاد زدن برای شنیدن صدا از سمت دیگر نبود.

الکساندر گراهام بل

درگذشت

بل در طول زنگی خود به کار خانوادگی اش یعنی بهبود زندگی ناشنوایان ادامه داد و یک انجمن آمریکایی را برای ترویج آموزش گفتار به ناشنوایان در سال ۱۸۹۰ تأسیس کرد.

هشت سال بعد، بل ریاست یک گروه علمی کوچک به نام انجمن National Geographic یا تشنال ژئوگرافیک را برعهده گرفت و کمک کرد تا ژورنال آن ها به یکی از محبوب ترین انتشارات جهان تبدیل شود. همچنین بل یکی از بنیانگذاران مجله Science است.

گراهام بل در ۲ آگوست ۱۹۲۲ در خانه اش در Baddeck در جزیره کیپ برتون، کانادا در آرامش درگذشت. اندکی پس از مرگ وی، به احترام نبوغ وی، کل سیستم تلفن برای یک دقیقه خاموش شد.