زیلاندیا ، هشتمین قاره گمشده زمین

زیلاندیا ، هشتمین قاره گمشده زمین

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۲۷
  • در : اخبار علمی و آموزشی طبیعت

دانشمندان وجود هشتمین قاره به نام زیلاندیا را در زیر نیوزیلند و آب های اطراف آن تایید کرده اند نقشه جدید اطلاعاتی در باره اندازه و شکل آن به ما می دهد، قاره ای شگفت انگیز به وسعت ۵ میلیون کیلومتر مربع که از میلیون ها سال قبل زیر اقیانوس ارام پنهان شده است ۹۴% از هشتمین قاره زمین، زیلاندیا زیر آب ها پنهان است یعنی منطقه ای بزرگتر از ۳ برابر مساحت ایران.

زیلاندیا هشتمین قاره زمین

زیلاندیا هشتمین قاره زمین

زمین، خانه پیر و امن ما هیچ گاه از شگفت زده کردن ما دست بر نمی دارد و هر چه بیشتر آن را مطالعه می کنیم به عمق نادانسته هایمان بیشتر پی می بریم، اکنون نیز شاهد شگفتی جدید هستیم هشتمین قاره زمین به نام زیلاندیا که در عمق بیش از هزار و پانصد متری آب های جنوب اقیانوس آرام جا خوش کرده است دانشمندان تایید کرده اند که زیلاندیا قاره مستقلی با مرزهای تکتونیکی مستقل از دیگر خشکی های اطراف است. محققان هم چنین توانسته اند مرزهای این قاره جدید را به همراه شکل و اندازه آن با جزئیاتی عالی مشخص کنند.

نیک مورتیمر سرپرست تیم تحقیقاتی گفت “ما موفق شدیم تصویری کامل، دقیق و جدید از قاره زیلاندیا و منطقه جنوب غرب اقیانوس آرام تهیه کنیم”. مورتیمور و همکارانش توانستند نقشه زیلاندیا و مناطق اطراف آن را به همراه عمق و شکل و ابعاد قاره جدید و صفحات تکتونیکی آن را به درستی تهیه کنند نقشه جدید در مورد چگونگی تشکیل هشتمین قاره زمین قبل از غرق شدن آن در میلیون ها سال پیش، به ما اطلاعات زیادی می دهد.

هشتمین قاره زمین حدود ۳ برابر ایران و نیمی از استرالیا است ولی فقط ۶% آن بر روی آب قرار دارد که شامل نیوزیلند و کالادونیا است بقیه آن زیر آب قرار دارد که همین مسئله مطالعه آن را دشوار می کند.

برای مطالعه بهتر هشتمین قاره ، مورتیمور و همکارانش به نقشه برداری زیلاندیا و آب های اطرافش پرداختند نقشه ژرفاسنجی که آن ها تهیه کردند به خوبی اعماق و بلندی ها و ارتفاعات منطقه را نشان می دهد این نقشه هم چنین مرزهای خشکی و آبی و خصوصیات جغرافیایی برجسته آن را به تصویر می کشد. این نقشه بخشی از ابتکار جهانی برای ترسیم و نقشه بندی کردن عمق و کف تمام آب ها و اقیانوس های زمین تا سال ۲۰۳۰ است.

زیلاندیا هشتمین قاره زمین

زیلاندیا هشتمین قاره زمین-نقشه ژرفا سنجی

زیلاندیا هشتمین قاره زمین با ۷۵ میلیون سال عمر

مفهموم زیلاندیا ۲۵ ساله است سال ۱۹۹۵ جغرافی دان بروس لویندیک برای اولین بار آن را نام گذاری کرد بروس بعد ها اظهار کرد که هرگز نمی خواسته قاره جدید را بدین گونه نام گذاری یا توصیف کند بلکه او با این نام به نیوزیلند و مناطق اطراف آن و هم چنین به گندوانا، اشاره داشته است  هم چنین گفت؛ علتی که او چنین پیشنهادی را برای نام گذاری داده است این است که همه این قاره ها از یک قاره جدا شده اند از گندوانا، چرا باید برای نام گذاری اشیای جدا شده از یک شی نام های مختلفی بگذاریم؟

گندوانا زمانی شکل گرفت که ابر قاره اولیه زمین پانگه آ به دو بخش تقسیم شد؛

لورازیا در شمال که بعد ها تبدیل به اروپا، اسیا و امریکای شمالی شد.

گندوانا در جنوب که بعد ها آفریقا، قطب جنوب، آسترالیا، آمریکای جنوبی و زیلاندیا را تشکیل داد.

نیروهای زمینی اما هم چنان به شکل دهی و تغییر قاره ها و خشکی ها ادامه دادند، زیلاندیا حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون سال بعد از تشکیل گندوانا، در زیر امواج خروشان آب ها از آن جدا شد و به بعد ها زیر آن کشیده شد.

زیلاندیا هشتمین قاره زمین

زیلاندیا هشتمین قاره زمین

هشتمین قاره مشابه سایر قاره های زمین است

تا سال ۲۰۱۷ گمان می شد که زیلاندیا یک قاره کوچک است مانند ماداگاسکار، اما به گفته مورتیمر، زیلاندیا تمام ویژگی های یک قاره کامل را دارد، بالاتر از پوسته اقیانوسی قرار دارد و پوسته قاره ای ضخیم تر از سایر قاره ها نیز دارد این نقشه جدید با دلایل و مدارک بیشتری نشان می دهد که این مناطق باید به عنوان هشتمین قاره زمین شناخته شوند. مورتیمر در سال ۲۰۱۷ به نشریه “علم” گفت: “اگر به خاطر وجود آب هایی که روی آن را پوشانده اند نبود ما سال ها قبل آن را به عنوان یک قاره مستقل می شناختیم”.