ستاره نوترونی چیست؟

ستاره نوترونی چیست؟

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • در : هوا و فضا

تا حالا چیزی از ستاره نوترونی شنیده اید؟ ستاره نوترونی چیست ؟
ستاره های نوترونی بقایای ستاره های غول پیکر هستند که در اثر یک بزرگ انفجار و آتشین معروف به ابرنواختر از بین رفته اند. پس از این انفجار شدید، هسته های این ستاره های سابق جرمی بین بین ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی دارند.

ستاره های نوترونی چگونه تشکیل می شوند؟

به گفته ناسا، ستارگان معمولی شکل كروی خود را حفظ می كنند زیرا وزن ناگهانی توده غول پیكر آنها سعی می كند گاز خود را به سمت یك نقطه مركزی بكشد ، اما با توجه به انرژی حاصل از همجوشی هسته ای در هسته های آنها كه فشار بیرونی را موجب می شود؛ متعادل می شود. در پایان عمر ، ستارگانی که بین چهار تا هشت برابر جرم خورشید هستند از طریق سوخت موجود خود می سوزند و واکنش های همجوشی داخلی آنها متوقف می شود. لایه های بیرونی ستارگان به سرعت در داخل به هم می ریزند و لذا هسته ضخیم آن به بیرون ریخته می شود و دوباره به صورت ابرنواختر و به شکل وحشتناکی منفجر می شود. در اعین حال هسته متراکم آنه ها همچنان در حال فروپاشی باقی می ماند و فشارهایی را ایجاد می کند سبب می شود پروتون ها و الکترون ها به داخل نوترون ها جمع شوند. علاوه بر این ذرات سبک وزن به نام نوترینوها وجود دارند که به دوردست می گریزند و نتیجه نهایی این فعل و انفعالات یک ستاره است که جرم آن ۹۰٪ نوترون است. ستاره نوترونی دیگر نمی تواند تجزیه شود.

ستاره نوترونی چیست

ستاره نوترونی چیست

ویژگی های یک ستاره نوترونی

اخترشناسان برای اولین بار درباره وجود این ستاره های عجیب و غریب در دهه ۱۹۳۰ و اندکی پس از کشف نوترون دست به ارائه تئوری های مختلف زدند؛ اما تا سال ۱۹۶۷ دانشمندان شواهد خوبی برای ستاره های نوترونی در واقعیت نداشتند. طبق گفته انجمن فیزیك آمریکا یك دانشجوی فارغ التحصیل به نام جوسلین بل در دانشگاه كمبریج در انگلستان ضربان های عجیب و غریبی را به کمک تلسكوپ رادیویی خود مشاهده كرد که در ابتدا او تصور كرد كه نشانه ای از تمدن بیگانه هستند اما بعد ها مشخص شد که این آثار تنها نشانه ای است از تابش اشعه ای که توسط ستاره های نوترونی در حال چرخش ساطع می شود.

ابرنواخترهایی که ستاره نوترونی ایجاد می کنند انرژی زیادی را به جسم فشرده منتقل می کنند و باعث می شوند بین ۰٫۱ تا ۶۰ بار در ثانیه و تا ۷۰۰ برابر در ثانیه در محور خود بچرخند. میدان های مغناطیسی فوق العاده ای از این ستون های پرقدرت پرتویی تولید می شوند که می توانند مانند پرتوهای فانوس دریایی از زمین عبور کنند و چیزی را که به عنوان پالسار (ضربان زننده) شناخته می شود، ایجاد نمایند.

ستاره نوترونی چیست

ستاره نوترونی چیست

تصور ویژگی های ستاره های نوترونی خارج از تعریف هایی است که ما در کره زمین از موضوعات مختلف داریم؛ برای مثال یک قاشق چای خوری از مواد ستاره نوترونی یک میلیارد تن وزن دارد. اگر بتوان روی یک ستاره نوترونی ایستاد – با فرض این که کشته نشویم- نیروی جاذبه ای که بر بدن ما وارد می شد ۲ میلیارد بار قوی تر از آنچه در زمین احساس می کنیم می بود!

فضا ,