چگونه ژن ها خصوصیات چهره شما را مشخص می کنند

چگونه ژن ها خصوصیات چهره شما را مشخص می کنند

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۴
  • در : اخبار پزشکی زیبایی اندام

یک مطالعه جدید نشان میدهد که بیش از ۱۳۰ نقطه در DNA انسانی در شکل گیری خصوصیات چهره نقش دارند و بینی شما بیش از همه تحت تاثیر ژن های شما قرار دارد.

ممکن است در قدم اول فکر کنید که کاملا واضح است که خصوصیات چهره شما توسط ژن های شما تعیین می شوند فقط به آلبوم خانوادگی دقت کنید و بینی ها، چانه ها و چشم های هم شکل خودتان را بیابید. ممکن است شما کسی را با سندروم جهش ژنتیکی بشناسید که از آسیب یا جهش ژنتیکی منشا می گیرد، چنین افرادی خصوصیات و ویژگی های متمایزی دارند.

ممکن است حتی حیرت زده شوید که تاهمین اواخر، متخصصان ژنتیک نمی دانستند که کدام بخش ژن ها مربوط به خصوصیات چهره می شود. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که چهره ما نقش بسیار زیادی در تعاملات و ارتباطات ما با دیگر انسان ها بازی می کند.

خب، ما در مورد خصوصیات چهره یک فرد چه می دانیم و آیا می توانیم چهره یک فرد را از طریق DNA آن پیش بینی کنیم؟ اینجا ما دو محقق انسان شناسی و ژنتیک انسانی داریم که تحقیقات شان بر روی فاکتورهای زیست شناختی شباهت ها و تفاوت های خصوصیات چهره انسان ها متمرکز اند.

چه تعداد ژن با خصوصیات چهره مرتبط است

ما هنوز پاسخ کاملی به این سوال نداریم ولی اخیرا ۱۳۰ کروموزوم بر روی ژن های انسانی، مرتبط با خصوصیات بخش های مختلف چهره، کشف شده است. شناسایی این نقاط مهم ترین قدم برای شناخت این است که چطور ژنتیک خصوصیات چهره ما را تحت تاثیر قرار می دهد و چطور چنین چیزی می تواند سلامت انسانی را در آینده تحت تاثیر قرار دهد.

این نتایج با بررسی اسکن DNA بیش از ۸۰۰۰ نفر بدست آمده است و زمانی که ما به این ژن های پیچیده نگاه می کنیم بعضی الگوهای جالب پدیدار می شوند. بینی شما بخواهید یا نخواهید بخشی از صورت شما است که به شدت تحت تاثیر ژن ها قرار دارد، جاهایی مثل گونه ها بشدت با رژیم غذایی مرتبط هستند و ارتباط کمتری با ژنتیک دارند. طوری که این ژن ها صورت شما را تحت تاثیر قرار می دهند یکنواخت نیست بعضی ژن ها مختص یک بخش هستند و فقط همان نقطه را تحت تاثیر قرار می دهند در حالیکه بعضی دیگر از ژن ها تاثیرات گسترده تری دارند و بخش های بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهند. محققان هم چنین دریافتند که بخش بزرگی از این ژن ها در رشد و تکامل اولیه خصوصیات اولیه انسان در رحم مادر نقش دارند مانند شکل گیری استخوان ها.

بسیار جالب بود که محققان دریافتند بعضی از این ژن ها هم با ویژگی های دست و هم با ویژگی های صورت و دیگر نقاط بدن مرتبط هستند. قبلا بررسی هایی نشان داده بودند که کودکانی که دچار سرطان شده اند معمولا ویژگی های چهره خاصی دارند.

امکان دارد کسی DNA مرا بگیرد و تصویر کاملی از چهره ام بدهد؟

کمی غیر محتمل است که اکنون یا در آینده ای نزدیک کسی بتواند با کمک دی ان ای شما، چهره شما را بازسازی کند، هم چنین پیش بینی چهره فردی با کمک DNA والدین شان نیز کار بسیار دشواری است. تاکنون که ۱۳۰ نقطه ژنتیکی که شناخته شده اند فقط ۱۰% از خصوصیات چهره را شکل می دهند، حتی اگر ما تمام ژن های دخیل در شکل گیری خصوصیات چهره را شناسایی می کردیم، باز هم پیش بینی کار بسیار دشواری بود چرا که ویژگی های پیچیده فیزیکی مثل خصوصیات چهره فقط با جمع بندی تعدادی از ژن ها مشخص نمی شوند. صورت شما توسط بسیاری از فاکتورهای زیستی و غیر زیستی شکل می گیرند مانند؛ سن، آب و هوا، رژیم غذایی، هورمون ها، آسیب ها، نور آفتاب، نیروهای بیوشیمیایی و جراحی ها.

همه این فاکتورها با ژنوم ما، برای شکل دادن صورت ما، همکاری می کنند طوریکه تاکنون ما هیچ چیز در باره آن نمی دانیم، اینطور نیست که چنین چیزی غیرممکن باشد ولی اگر امروز کسی به شما گفت که او می تواند چنین کاری کند باید واقعا در کارش شک کنید.

بعضی خصوصیات چهره بشدت تحت تاثیر وراثت هستند

بعضی خصوصیات چهره بشدت تحت تاثیر وراثت هستند

پزوهشگران دانشگاه لندن هم چنی دریافتند که بعضی ویژگی های صورت بیشترین احتمال ارثی بودن را دارند شامل: قسمت انتهایی بینی، بالا و پایین لب ها، استخوان های گونه و گوشه داخلی چشم هستند که به شدت تحت تاثیر ژنتیک قرار دارند.

ریزش
بیشتر بخوانید : ریزش مو، علت و درمان آن