شهر گمشده هراکلیون | زمانی که افسانه ها به حقیقت می پیوندند

شهر گمشده هراکلیون | زمانی که افسانه ها به حقیقت می پیوندند

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۲۹
  • در : تاریخ و تمدن دانستنیها

شهر گمشده هراکلیون که زمانی کلان شهری باشکوه بود ۱۲۰۰ سال قبل به زیر آب ها رفت و فراموش شد تا زمانی که باستان شناسان دوباره نام آن را زنده کردند.

شهر گمشده هراکلیون

شهر گمشده هراکلیون

زمانی که مردم از باستان شناسی حرف می زنند به فکر کسانی می افتند که در آفتاب گرم یا در زیر زمین مشغول کار هستند ولی کسانی که نام شهر گمشده هراکلیون را دوباره زنده کردند به جای حفاری در زیر آب ها مشغول کاوش بودند. نویسنده علمی لورا گیگل می گوید شهر گمشده هراکلیون برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ در سواحل اسکندریه مصر کشف شد و از آن زمان تا بحال کاوش های بسیاری زیادی در آنجا انجام شده است علی رغم شرایط سخت کاری، شهر غرق شده اشیای شگف انگیزی را برای ما آشکار کرده است شامل جواهرات طلایی، سکه ها، تکه هایی از قایق های قدیمی و اخیرا بقایای یک معبد باستانی.

شهر گمشده هراکلیون

شهر گمشده هراکلیون

سوفی بامهارد در نشریه باستان شناسی مصر در مورد اکتشافات بدست امده از هراکلیون می نویسد که این شهر بخاطر قهرمان افسانه ای یونانی ها هرکول، به نام هراکلیون نامگذاری شده است و در دوره ای از تاریخ مصر قرار داشته که به شدت تحت تاثیر نفوذ یونان بوده است، نام مصری ان “تانیس” بوده است و غالبا با نام هراکلیون-تانیس خوانده می شده است.

شهر گمشده هراکلیون

هراکلیون در ساحل اسکندریه مصر قرار داشته است

بعضی از اکتشافات پیش پا افتاده مثل دیوار ها اطلاعات بسیار ارزشمندی به ما داده اند، در مجموع ترکیبی از بقایای مختلف دیوار ها نشان می دهد که شهر از بخش های مختلفی تشکیل شده بود که توسط کانال ها یا مجراهای آبی از هم جدا می شدند و یک معبد عظیم در کنار کانال بزرگی قرار داشت که باستان شناسان آن را “مجرای بزرگ آب” می نامند مجزای بزرگ بندری را به دریاچه طبیعی متصل می کرد، در بندر و مجرای آبی بقایای بقایای کشتی ها و اشیای ماهیگری یافت شده است.

شهر گمشده هراکلیون

اشیای و تندیس های بزرگ بدست امده از شهر گمشده هراکلیون

 

بطور حیرت انگیزی با گذشت هزاران سال و به زیر آب رفتن تمام شهر، اشیا و مصنوعات کوچک بسیاری سالم مانده اند مانند سرامیک ها، ظرف و بشقاب های مصری و یونانی، کوزه ها و کاسه های سفالی، اشیای چوبی و من جمله یک مجمسمه بسیار زیبای مار کبرا که بسیار طبیعی به نظر می رسد.

شهر گمشده هراکلیون

شهر گمشده هراکلیون

مورخان با بررسی اشیا و مصنوعات پیدا شده تخمین می زنند که شهر حدود ۲۷۰۰ سال پیش بنیان گذاری شده و حدود ۱۵۰۰ سال پیش به زیر آب رفته است بر اساس عمق شهر هراکلیون و دیگر شهرهای به زیر آب رفته باستان شناسان قادر هستند که میزان و مقیاسی را که تمام مناطق ساحلی منطقه به زیر آب رفته اند را تخمین بزنند شهر کم کم به زیر آب رفت بعضی بخش های آن زودتر و بعضی دیرتر غرق شدند و در مکانی به نام دهانه دلتای نیل شناخته می شود قرار داشته است. شهر از سطح دریا ارتفاع زیادی نداشته است و سیل ها و وجود کانال های آب باعث تسریع فرایند غرق شدن شهر شده بودند علاوه بر این ساخت بناهای سنگین و عظیم همچون معبد آن هم بر روی بر روی خاک ها و زمین نرم و بی ثبات منطقه عواقب فاجعه باری داشته و به عبارت دیگر شهر به دلیل وزن زیاد خودش غرق شده است.