۱۳ صفتی که کودکان از مادران به ارث می برند

۱۳ صفتی که کودکان از مادران به ارث می برند

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۴
  • در : سلامت زنان سلامت کودکان

زمانی که بی صبرانه منتظر رسیدن نوزاد تازه واردتان هستید احتمالا تعجب می کنید که نه تنها چهره شان را، بلکه بسیاری از ویژگی های رفتاری، کرداری و تفکرات شان را، کودکان از مادران به ارث می برند. مطالعه ژنتیک این امکان را به ما میدهد که هر کدام از این صفات از کدام والدین به ما می رسد.

13 صفتی که کودکان از مادران به ارث می برند

13 صفتی که کودکان از مادران به ارث می برند

ممکن است شما هم به عباراتی در زندگی روزانه برخوده باشید که “اونجام به مامانم رفته است” ولی امروزه علم نیز ثابت کرده است که این جمله اشتباه نیست. قبل از انکه بروید و رنگ موهایتان را به مادرتان نسبت دهید این پست را بخوانید تا بدانید که چه چیزهای دیگری از زنی که به شما زندگی داده دریافت کرده اید.

۱- حساسیت (آلرژی)

بله، یکی از ویژگی هایی که کودکان از مادران به ارث می برند آلرژی است، یک مطالعه جدید نشان داد که ۸۲% فاکتورهایی که سبب آلرژی می شوند ژنتیکی هستند. اگر یکی از والدین کسی آسم دارند آن فرد خطر بالاتری برای ابتلا به آسم دارد ولی اگر هر دوی آن ها آسم دارند خطر بالای ۶۰% است.

۲- هوش

هوش ما به شدت به ژنتیک ما مرتبط است بنابراین اگر مادر شما یک فیزیکدان است ممکن است شما هم نابغه باشید. هرچند با وجود این، DNA فقط مسئول نیمی از هوش و نبوغ ماست و بقیه آن تحت تاثیر محیط شکل می گیرد.

۳- وزن هنگام تولد

وزن کودک هنگام تولد نه تنها از رژیم غذایی و سبک زندگی مادر منشا می گیرد بلکه تحت تاثیر رفتار مادربزرگ مادری کودک هنگام باردار بودن نیز هست، به عبارت دیگر، طوری که مادربزرگ تان خود را برای تولد کودکش (مادر شما) آماده می کرد بر روی تولد کودک او نیز تاثیر خواهد گذاشت.

۴- روابط اجتماعی

محققان در یک مطالعه دریافته اند که اگر شما مادر پرحرف و اجتماعی داشته باشید، احتمالا رفتارهای اجتماعی او را به ارث می برید، ثابت شده است که رفتار پدر در این صفت شما تاثیر زیادی ندارد.

۵- دیابت و قند خون

اگر مادری دیابت داشته باشد کودکش خطر بسیار بالاتری از لحاظ ابتلا به دیابت در آینده دارد هر چند که فاکتورهای محیطی نقش بسیار زیادی در ابتلا به دیابت دارند و اگر فردی تغذیه مناسب داشته باشد ممکن است برای همیشه از خطر دیابت دور بماند.

۶- مشکلات سلامتی

مادران میتوکندری هایی را به فرزندان شان، از طریق DNA، منتقل می کنند، میتوکندری ها جزء بخش های مرکزی سلول و یکی از ترکیبات آن هستند، اگر میتوکندری معیوب باشد ممکن است سبب عیوب و جهش های ژنتیکی شود. میتوکندری ها فقط توسط مادر منتقل می شوند، چرا که میتوکندری های اسپرم بعد از لقاح زنده نمی مانند.

۷- الگوی خوابیدن

طرز خوابیدن یکی دیگر از چیزهایی است که کودکان از مادران به ارث می برند ، آرام خوابیدن، پهلو به پهلو شدن یا بی خوابی، کودکان می توانند این صفت را از مادرشان، در طی خواب های شبانه، بگیرند و آن را تبدیل به عادت همیشگی خواب خود کنند.

۸- رنگ مو

در حالیکه احتمال بیشتری دارد که کودک ژن غالب را به ارث ببرد، رنگ موی مادر می تواند تاثیر زیادی روی موی کودک داشته باشد.

۹- باف مو

مانند رنگ مو، کودکان ممکن است حتی بافت و نوع موی مادرشان را به ارث ببرند، پس موهای فرفری شما می توانند به کودک شما منتقل شوند.

۱۰- اخلاق

اگر کودک شما گریه یا بی تابی می کند، احتمالا شما مقصر آن هستید، درست است که محیط نقش زیادی بازی می کند ولی مطالعه جدید نشانی میدهد آرایش ژنتیکی می تواند نقش زیادی در اخلاق و رفتار کودک تان داشته باشد.

۱۱- عادات غذایی سالم

آنچه که شما در دوران بارداری می خورید و به خورد کودک تان می دهید ممکن است تاثیرات طولانی مدتی بر کودک تان داشته باشد. یک مطالعه در موش ها نشان داد که تغذیه ضعیف در دوران بارداری می تواند ژنی را که مربوط به تولید انسولین است تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش خطر دیابت نوع ۲ شود، درحالیکه چنین آزمایشی بر روی انسان ها انجام نشده است ولی بهتر است مراقب باشیم.

۱۲- دست غالب

اگر هر دو والدین شما چپ دست باشند، ضمانتی است که کودک شان چپ دست خواهد بود با این وجود، اگر مادر چپ دست باشد کودک به احتمال فراوان چپ دست خواهد بود.

۱۳- میگرن

بیماری هایی زیادی هستند که کودکان از مادران به ارث می برند یکی از آن ها میگرن است، اگر مادر میگرن داشته باشد احتمال ابتلای فرزند به میگرن زیاد است.

13 صفتی که کودکان از مادران به ارث می برند

13 صفتی که کودکان از مادران به ارث می برند

معمولا، فرزندان ترکیبی از صفات پدر و مادر هستند ولی با این وجود، ویژگی هایی هستند که منحصرا کودکان از مادران به ارث می برند