مگالودون، هیولای ماقبل تاریخ

مگالودون، هیولای ماقبل تاریخ

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۹
  • در : دانستنیها طبیعت

مگالودون Megalodon یکی از بزرگترین و ترسناک ترین کوسه های است که از دوران ماقبل تاریخ به جا مانده است. این کوسه ترسناک میلیون ها سال پیش در معرض انقراض قرار گرفت و از بین رفت اما طبق کشفیات به دست آمده  مگالودون بزرگترین جانور از دسته ماهیان است که تا به حال موجودی شبیه آن دیده نشده است. گرچه این حیوان عظیم الجثه دیگر وجود ندارد اما فسیل های به جا مانده از آن به خصوص دندان های آن به خوبی از قدرت و هیبت این جانور ترسناک حکایت می کند. با ما باشید تا با مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین آشنا شویم.

مگالودون در لغت به معنای ” بزرگ دندان ” است؛ دندان های عظیم آن تقریباً سه برابر بزرگتر از دندان های یک کوسه سفید قاتل امروزی است. استخوان ها و دندان های فسیل شده مگالودون سرنخ های مهم و جالبی را در اختیار باستان شناسان و دانشمندان می دهد تا بدانند که این موجود چیست و چگونه از بین رفته است.

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون در چه زمانی منقرض شد؟

بسیاری از افراد در دنیا با دیدن فیلم مگ Meg ( محصول سال ۲۰۱۸ ) ساخته جان ترتل تاب به هیبت کوسه مگالودون آشنا شدند؛ داستان این فیلم که اقتباسی رمان مگ : رومانی از ترس عمیق نوشته استیو آلتن است درباره ی یک گروه از دانشمندان است که در جریان کشف گونه های جدید دریایی با کوسه مگالودون رو به رو می شوند؛ جوناس تیلور (جیسون استاتهام)، کاپیتان نیروی دریایی، برای کمک به ایستگاه تحقیقاتی فراخوانده می شود تا به آن ها کمک کند اما تیم تشکیل شده خیلی زود متوجه می شوند که با موجود بسیار خطرناک و وحشتناکی سر و کار دارند که بر خلاف تصورشان مقابله با آن اصلاً آسان نیست.

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

نترسید! خوشبختانه ( یا شاید متأسفانه!) این کوسه دیگر وجود ندارد. محققان حدس می زنند که مگالودون ها حتی پیش از تکمیل انسان ها از بین رفته باشند؛ اما دشوار است که تاریخ دقیق انقراض مگالدون را بدانیم زیرا سابقه فسیل یافته شده ناقص است.
در سال ۲۰۱۴ ، یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه زوریخ فسیل های مگالودون را با استفاده از روشی به نام تخمین خطی بهینه برای تعیین سن آنها مورد مطالعه قرار داد. تحقیقات آن ها، که در مجله PLOS ONE منتشر شده است، نشان داد که بیشترین فسیل های مگالودون  ها مربوط به دوره میوسن میانه به دوره پلیوسن (۱۵٫۹ میلیون تا ۲٫۶ میلیون سال پیش) است.

آشنایی
بیشتر بخوانید : آشنایی با سمندر مکزیکی
مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

به گفته موزه دیرینه شناسی دانشگاه کالیفرنیا به طور کلی علائم وجود و حیات مگالودون ها، ۲٫۶ میلیون سال پیش به پایان رسید و فسیل فعلی به دست از آن ها مربوط به همین تاریخ است. بنابرین در مقام مقایسه، نخستین انسان ها ۲٫۵ میلیون سال پیش، در دوره پلیستوسن، ظهور کردند و در این زمان دیگر هیچ کوسه مگالودونی در زمین زندگی نمی کرد. لذا می توان با اطمینان ادعا کرد پیش از آن که انسان ها در کره خاکی ظاهر شوند؛ مگالودون ها از بین رفته بودند.

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

دانشگاه زوریخ مطالعات زیادی را انجام داد تا احتمال وجود کوسه های مگالودون را بررسی نماید؛ اما نتایج تحقیقات آن نشان داد که شانس وجود کوسه های مگالودون تنها ۱٪ است و احتمال این که بتوان یک کوسه مگالودون را پیدا کرد ۶ از ۱۰۰۰۰ است که احتمال بسیار پایینی است. بنابرین اغلب محققان احتمال زنده بودن مگالودون ها را رد می کنند.

به جز فسیل های غول پیکر مگالودون که مربوط به ۲٫۶ میلیون سال قبل است؛ هیچ چیز دیگری وجود ندارد که نشان دهد زمانی آن ها بر روی کره زمین وجود داشته اند و یا در حال حاضر وجود دارند.

مگالودون ها چقدر بزرگ بودند؟

مگالودون ها واقعاً موجوداتی غول پیکر بودند اما شاید اغلب به آن بزرگی ای که فکر می کنید هم نبودند! درباره اندازه واقعی آن ها بحث و جدل های زیادی در جامعه علمی وجود دارد؛ تنها با متکی بر اندازه گیری دندان های باقی مانده از این موجودات که نمونه هایی از آن ها در موزه تاریخ طبیعی (NHM) در لندن، نگهداری می شوند؛ برخی از افراد بر این باورند که یک مگالودون تا ۶۰ پا (۱۸ متر) اندازه داشته است؛ در حالی که برخی دیگر فکر می کنند بر اسا دایرة المعارف بریتانیکا، مگالودون ها حدود ۸۰ فوت (۲۵ متر) طول داشته اند.

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

در مقام مقایسه های کوسه های سفید (Carcharodon carcharias) قاتل امروزی، طول ۲۰ فوت (۶ متر) دارند؛ نهنگ های کوسه ای (Rhincodon typus) از کوسه های سفید بسیار بزرگ تر هستند و اندازه آن ها به ۳۲ فوت (۹٫۷ متر) می رسد. به گفته موزه طبیعی فلوریدا، طولانی ترین ماهی استخوانی زنده (کوسه ها استخوانی ندارند؛ اسکلت های آنها از غضروف ساخته شده است) ماهی دریایی غول پیکر (Regalecus glesne) است.
مارتي بكر Marty Becker، استاد دانشگاه محيط زيست دانشگاه ويليام پاترسون می گوید: ” تنها حدس هایی که می توان در خصوص اندازه کوسه های مگالودون زد بر اساس فسیل های باقی مانده از دندان های آن ها صورت گرفته است. محاسبات انجام شده فعلی نشان می دهد که اندازه کوسه های مگالودون ۱۰ متر (حدود ۳۳ فوت) طول داشته اند و چیزی شبیه به نمونه های بازسازی شده آن ها در فیلم مگ The Meg محصول ۲۰۱۸ بودند.

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

بزرگترین دندان مگالودون حدود ۷ اینچ (۱۷٫۸ سانتی متر) طول دارد که تقریباً سه برابر بیشتر از کوسه های بزرگ سفید است. این اندازه عظیم باعث شد تا مردمان باستان درباره مگالودون ها به ارائه نظریات متعددی بپردازند و در مورد کشف اطلاعات بیشتر در خصوص آن ها، علاقمند شوند. به عنوان مثال، تصور می شود كه كشف های اولیه دندان های مگالودون در اروپای غربی صورت گرفته است؛ در ابتدا گمان می شد این دندان ها مربوط به آرواره یکی از مارهای ماقبل تاریخ است؛ به همین دلیل به “tongue stones” یا “سنگ زبان” گفته می شد؛ بعد ها با گذشت زمان و پیشرفت های گسترده در علم فسیل شناسی و باستان شناسی مشخض شد که این دندان ها به کوسه های غول پیکر مگالودون تعلق دارد.

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

به مرور زمان دندان های مشابهی در سراسر دنیا کشف شد؛ دندان های مگالودون به دلیل داشتن رنگهای متفاوت، لبه های دندانه دار و اندازه بزرگ در مقایسه با سایر دندان های فسیلی، علاقمندان زیادی داشت و اغلب مجموعه داران تاریخی به به دنبال افزودن یک نمونه از آن ها به مجموعه تاریخی خود بودند

مگالودون ها کجا زندگی می کردند؟

مانند دایناسورها، مگالودون ها نیز گرما را دوست داشتند لذا در در دریاهای گرم و کم عمق که قسمت اعظمی از کره زمین را پوشانده بود زندگی می کردند. به همین دلیل دندان های مگالودون در همه قاره ها به جز قطب جنوب یافت شده است. دلیل عمده انقراض مگالودون ها نیز شاید به این خاطر باشد که با خشک شدن این دریاها، دیگر محیط مناسبی برای زندگی این جانوران وجود نداشت و آن هایی هم که باقی مانده بودند با شروع عصر یخبندان یا از یخ زدگی جان سپردند و یا غذایی برای خوردن نمی یافتند.

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

مگالودون بزرگترین کوسه تاریخ زمین

عذای مگالودون ها چه بود؟

در زنجیره غذایی، مگالودون ها جزء برترین شکارچیان در میان سایر شکارچی ها بودند. آن ها از دیگر پستانداران دریایی بزرگ مانند نهنگ و دلفین تغذیه می کردند و حتی امکان دارد که دیگر کوسه ها را نیز به عنوان غذا شکار کرده و می خوردند.
هر مگالودون ۲۷۶ داشت و از آن ها برای گرفتن دم یا قسمت نازک بدن دیگر جانداران و خوردن آن ها استفاده می کرد.

دندان های نیش در انسان، دارای نیرویی در حدود ۱۳۱۷ نیوتن است؛ محققان تخمین می زنند که این نیرو در مگالودون ها بین ۱۰۸،۵۱۴ و ۱۸۲،۲۰۱ نیوتن بوده باشد.

اگر مگالودون ها همانند نهنگ ها که به تدریج قابلیت زندگی و شکار در آب های سرد قطب را کسب کردند؛ می توانستند خود را با شرایط آب های سرد قطب وفق دهند شاید در زمان حاضر همچنان شاهد حضور چنین جانوران ترسناک و شگفت انگیزی در آب های دریا ها و اقیانوس ها می بودیم.