۱۰ نکته‌ی بی‌نظیر که رنگ زندگی به گیاهان آپارتمانی شما می‌بخشد!

۱۰ نکته‌ی بی‌نظیر که رنگ زندگی به گیاهان آپارتمانی شما می‌بخشد!

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۱-۰۹
  • در : تزئینات منزل

به گیاهان آپارتمانی‌تان هیچ رنگ و رویی نمانده و پژمرده شده‌اند؟ دیگر قرار نیست گیاهان آپارتمانی جدیدی که می‌خرید، تنها در چند هفته پژمرده و خشک شوند! با این چند نکته‌ی ساده نگهداری از گیاهان آپرتمانی، آن ها را بانشاط و سرزنده نگه‌دارید و رنگی از تازگی و نشاط به آن‌ها ببخشید. (همه چیز به کنترل مقدار آب آن‌ها بستگی دارد!)

۱- تعویض گلدان!

گلدان آن‌ها را تعویض نمایید

گلدان آن‌ها را تعویض نمایید

گلدان گیاه آپارتمانی من که خیلی به گیاهم می‌آید، پس چرا به خودم زحمت دهم و گلدان آن را عوض کنم؟ همان گل را در یک گلدان بزرگ‌تر می‌گذارم و کار تمام است، مگر نه؟ اگر تا به حال این روش‌ها را پیش می‌گرفتید، کاملا در اشتباهید! گیاهان آپارتمانی جدید شما، معمولا تا چند برابر اندازه‌ی گلدان خود رشد می‌کنند. برای این‌که بیشترین شانس زندگی را به آنان ببخشید، گیاهان را به گلدانی که اندکی بزرگ‌تر از گلدان اولیه‌شان است، منتقل نمایید. البته به خاطر داشته باشید که از خاک تازه و غنی از مواد مغذی آن را پر کرده باشید.

۲- استفاده از اسفنج در نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

آب‌رسانی با قدرت خارق‌العاده‌ی اسفنج

آب‌رسانی با قدرت خارق‌العاده‌ی اسفنج

کاری که اسفنج خیلی خوب از پس آن برمی‌آید، نگهداری از آب در میان بافت‌های خود است. وقتی برای اولین بار، گلدان یکی از گیاهان آپارتمانی خود را تعویض می‌کنید؛ این قدرت را به دست بگیرید! پس از قرار دادن یک اسفنج خیس در کف گلدان، روی آن خاک بریزید و سپس اقدام به کاشت گیاه نمایید. هر زمان که گیاه را آب می‌دهید، آب اضافی جذبِ اسفنج خواهد شد و همزمان خاک را تا مدت طولانی‌تری مرطوب نگه خواهد داشت.

۳- برنامه‌ی همیشگی آب‌دهی به گیاه خود را کنار بگذارید!

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی متنوع شما، به طور همزمان و به یک مقدار، به آب‌رسانی نیاز ندارند – نگهداری از گیاهان آپارتمانی

یکی از چیزهایی که همیشه از خاطرمان می‌رود، آب دادن به گیاهان آپارتمانی‌مان است. بهترین راهکار در این زمینه، این است که برای آب‌دهی به گل و گیاهان‌مان، برنامه‌ریزی نماییم. اما اگر منزل شما، پر از گونه‌های متنوع گل و گیاه است و همه‌ی آن‌ها را شنبه به شنبه آب می‌دهید؛ بهتر است بیخیالِ این برنامه شوید! به احتمال زیاد تعدادی از این گونه‌ها، بیش از حد آب خواهند خورد و یا به سایر آن‌ها، به میزان کافی آب نخواهد رسید! به جای این‌کار، یک انگشت خود را هر چند روز یک‌بار در خاکِ گیاه فرو کنید، اگر حس کردید که خاک خشک است، آن‌وقت به گیاه خود آب دهید.

۴- از آب گرم استفاده کنید

استفاده از آب گرم، به جای آب سرد

استفاده از آب گرم، به جای آب سرد – نگهداری از گیاهان آپارتمانی

خب، برنامه‌ریزی برای آب‌رسانی به گل‌هایتان حتما مدت زیادی فکر شما را مشغول کرده است؛ اما وقتی به سراغ شیر آب می‌روید تا آب‌پاش خود را پر کنید؛ دیگر چه کسی به دمای آب اهمیت می‌دهد؟ در هر حال کاچی به از هیچی‌ست، مگر نه؟ رساندن آب در هر دمایی، باید بهتر از خشک ماندن خاکِ گیاه باشد. اما دقت داشته باشید که پاشیدن شلخته و نامنظم آب از هر سو، موجب ایجاد تنش در گیاه شما خواهد شد! بنابراین از یک جهت، به طور منظم به گیاه خود آب دهید و به جای استفاده از آب سرد، آب گرم را جایگزین نمایید.

۵- آفات را از گیاهان آپارتمانی خود دور نگه دارید

از بین بردن آفات گیاهان آپارتمانی - نگهداری از گیاهان آپارتمانی

از بین بردن آفات گیاهان آپارتمانی – نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آفات، تنها مشکل عمده‌ی مزارع کشاورزی یا باغچه‌ها نیست. این موجودات موذی حتی می‌توانند گیاه محبوب آپارتمانی شما را نیز نابود کنند! به طور مرتب گیاه خود را با حشره‌کش‌های طبیعی، مانند اسپری نمک، اسپری صابون، روغن اکالیپتوس، سیر یا پیاز اسپری کنید؛ تا این کوچولوهای مخرب را از گیاه دور نگه‌ دارید.

۶- بدون دلیل گیاه خود را نمناک نکنید!

غبارروبی و نمناک کردن برگ‌های گیاه را بدون دلیل و الله بختکی انجام ندهید!

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

حتما دیده‌اید که عده‌ای خیلی شیک و زیبا گیاهان خود را به طور مرتب نمناک می‌کنند. و حتما هم به این فکر افتاده‌اید که ” من هم باید همین کار را برای گیاهان آپارتمانی‌ام انجام دهم؟”. احتمالا نه! بعضی گیاهان گرمسیری، احتمالا از اسپری شدن و مرطوب ماندن کاملا لذت ببرند، یا حتی ممکن است زدودن غبارهای روی برگ‌های گیاه، کاملا به نفع آن‌ها باشد. اما اگر گیاه شما در این دسته از گیاهان قرار نمی‌گیرد، بطری اسپری را بگذارید پایین!

۷- تغذیه‌ی گیاه را با قهوه و پوسته تخم‌مرغ انجام دهید!

قهوه و ترکیبات آلی طبیعی، مانند کود برای گیاه عمل خواهد کرد

قهوه و ترکیبات آلی طبیعی، مانند کود برای گیاه عمل خواهد کرد – نگهداری از گیاهان آپارتمانی

قهوه و تخم‌مرغ هر روز صبح، زندگی تازه‌ای به شما می‌بخشند. پس چرا همین زندگی را به گیاهان آپارتمانی خود نبخشیم؟ پوسته تخم‌مرغ را خرد کنید و آن را در خاک گل آپارتمانی خود بپاشید تا کلسیم مورد نیاز آن را تامین نماید. اگر دوست دارید گیاه‌تان بانشاط‌تر به نظر برسد، با دانه‌های قهوه یا سایر ترکیبات آلی طبیعی به آن کود رسانی نمایید.

۸- گیاه خود را حمام کنید!

اگر قصد مسافرت دارید، گیاهان آپارتمانی خود را فراموش نکنید

اگر قصد مسافرت دارید، گیاهان آپارتمانی خود را فراموش نکنید

قصد دارید یک هفته از شهر خارج شوید؟ نگذارید تا زمان بازگشت‌تان گل آپارتمانی شما بی‌آبی بکشد. قبل از رفتن، یکی از سینک‌های منزل را تا ارتفاع چند سانتی‌متر پر از آب کنید. سپس گلدان را مستقیما درون سینک قرار دهید؛ تا کف گلدان کاملا در آب قرار گیرد. از آن‌جایی‌که گلدان شما، سوراخ زهکشی آب دارد، ریشه‌هایی که تا پایین گلدان نفوذ کرده‌اند، می‌توانند آب را جذب کرده و به سمت بالا بکشند. به این صورت گیاه شما مرطوب خواهد ماند!

۹- با بطری‌ها، به نرمی آب‌دهی گیاه را به انجام برسانید!

استفاده از بطری آب، برای آب‌رسانی به گیاه

استفاده از بطری آب، برای آب‌رسانی به گیاه

یک راهکار ساده‌ی دیگر برای زنده نگه‌داشتن گل آپارتمانی شما، در زمان‌هایی که دور از منزل هستید، استفاده از بطری‌هایی‌ست که می‌توان درب آن را سوراخ کرد. می‌توانید از بطری آب یا سایر نوشیدنی‌ها استفاده کنید، آن را پر از آب کنید؛ سپس چند سوراخ کوچک در قسمت بالای بطری ایجاد نمایید تا آب قطره قطره از آن عبور کند. بطری را به صورت وارونه، بالای خاک گلدان قرار دهید. آب در این چند روز که نیستید، به نرمی از بطری خارج خواهد شد و نیاز گیاه شما را تامین خواهد کرد.

۱۰- قبل از این‌که گیاه از نفس بیفتد، آن را هرس کنید!

هرس کردن شاخ و برگ‌های اضافی یا پژمرده‌ی گیاه

هرس کردن شاخ و برگ‌های اضافی یا پژمرده‌ی گیاه

شما به طور طبیعی می‌توانید متوجه شوید که چه زمانی باید شاخ و برگ‌های اضافی گیاه را نگه داشت، و چه زمانی باید از شر آن‌ها خلاص شد. وقتی گیاه‌تان پژمرده به نظر می‌رسد، با دور کردن شاخ و برگ‌های مرده یا اضافه، جانی دوباره به آن بخشید. چرا که هنوز باید امیدوار بود که ریشه‌های آن زنده است. در چنین مواردی، تمامی شاخ و برگ‌های مرده‌ی گیاه را هرس کنید، آن را تا چند هفته از تابش مستقیم نور آفتاب دور نگه دارید و سعی کنید بیش از حد به آن آب ندهید. اگر دیدید هیچ راه چاره‌ای کارگر نیفتاد، شاید بهتر باشد یک گیاه جدید را مهمان گلدان خود نمایید.