آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

آیا انسان و سیستم هوش مصنوعی می توانند همکار و پارتنر یکدیگر باشند؟ آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها چگونه است؟ لینا یائو در حال انجام پروژه ای در رابطه با تفاوت های بسیار دقیق و جزئی رفتار انسان، سیستم های AI و رابط های انسان و ماشین است تا بتوان از این تکنولوژی هر چه بیش تر در زندگی استفاده کنیم. در ادامه به آن می پردازیم.

آموزش هوش مصنوعی به ظرافت های رفتار انسان می پردازد.

 انسان و سیستم هوش مصنوعی - آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

انسان و سیستم هوش مصنوعی – آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

توسعه هوش مصنوعی یا AI به ماشین ها توانایی پیش بینی قصد داشتن (پیش بینی اهداف و رفتارها) را در زمان تعامل با انسان ها می دهد.

انسان ها به طور مرتب و ناخودآگاه اموری مثل مشاهده کردن، گوش دادن و استفاده از تجربیات گذشته جهت استدلال در مورد کاری که شخصی انجام می دهد، را انجام می دهند. حال چرا انسان ها این کارها را انجام می دهند؟ تا پیش بینی کاری را که بعدها انجام خواهند داد، ارائه دهند؟

در حال حاضر، هوش مصنوعی ممکن است در تشخیص قصد داشتن (پیش بینی انجام امری) افراد، کار قابل قبولی انجام دهد. حتی ممکن است ماشین ها لیستی از پاسخ های احتمالی از پیش تعریف شده که انسان در شرایط خاص آن گونه پاسخ می دهند، را داشته باشند. اما در شرایطی که یک سیستم هوش مصنوعی و یا یک ماشین دارای تنها چند سرنخ و نشانه یا مشاهده جزئی برای پیش بینی باشد، پاسخ ها ممکن است کمی رباتیک به نظر برسد.

انسان و سیستم هوش مصنوعی

 انسان و سیستم هوش مصنوعی - آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

انسان و سیستم هوش مصنوعی – آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

لینا یائو از UNSW سیدنی در حال انجام پروژه ای است که با در نظر گرفتن تفاوت های جزئی بسیار دقیق رفتار انسان، سیستم های AI و رابط های انسان و ماشین را سریع تر ارتقا می بخشد.

هدف نهایی وی استفاده از تحقیقاتش در سیستم های هوش مصنوعی مستقل، روبات ها و حتی سایبرگ ها است، اما لینا برای اولین قدم جهت انجام این کار، بر روی رابط بین انسان و ماشین های هوشمند متمرکز شده است.

وی می گوید کاری که ما در مراحل اولیه پژوهش انجام می دهیم این است که به ماشین ها کمک کنیم تا یاد بگیرند که چگونه می توانند بر اساس تعاملات روزمره و اعمالی که تحت تأثیر قضاوت و انتظارات ما است، شبیه انسان ها رفتار کنند. بدین صورت ماشین ها خواهند توانست در پیش بینی اهداف ما بهتر عمل نمایند. لذا این امر می تواند یک رابطه همکاری ایجاد کند، پس ممکن است حتی منجر به اقدامات و تصمیمات جدیدی از طرف ما شود.

یائو تمایل دارد تا اطلاع از نمونه های کم تر مشخص رفتار انسان که در سیستم های هوش مصنوعی، برای بهبود پیش بینی اهداف، تلفیق شده را مشخص نماید. مواردی مانند حرکات، حرکت چشم، وضعیت بدن، حالت چهره و حتی جزئیات حرکات چهره (نشانه های فیزیکی گویا، زمانی که شخصی واکنشی احساسی به محرک نشان می دهد اما سعی می کند آن را پنهان نگه دارد.).

که کار دشواری است، زیرا انسان ها خودشان هم در هنگام سعی برای پیش بینی اهداف شخص دیگر خطا پذیر هستند.

وی می افزاید: گاهی اوقات افراد ممکن است دست به اقداماتی بزنند که به طور طبیعی آن را انجام نمی داده اند و این ممکن است ناشی از تاثیر محیط خارجی یا بر اثر تأثیر اعمال اشخاص دیگر ایجاد شده باشد.

آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

 انسان و سیستم هوش مصنوعی - آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

انسان و سیستم هوش مصنوعی – آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

با این حال، ایجاد سیستم های هوش مصنوعی و تنظیم دقیق ماشین ها با روش هایی که بشر یک عمل را آغاز می کنند، شروع خوبی است. به همین خاطر، یائو و تیمش در حال توسعه نمونه اولیه سیستم رابط انسان و ماشین، که برای دریافت هدف حرکت انسان طراحی شده است، می باشند.

یائو می گوید: ما قادریم یاد بگیریم و پیش بینی كنیم كه انسان در زمان استفاده از دستگاه EEG [الكتروانسفالوگرام] تمایل دارد تا چه كاری انجام دهد.

لذا هر وقت که شخص حرکتی انجام می دهد (در حالی که یکی از این وسایل توسط انسان پوشیده شده است)، امواج مغزی وی جمع آوری شده و سپس می توانیم آن ها را مورد بررسی و آنالیز قرار دهیم.

سپس از شخص می خواهیم که در مورد انجام یک عمل خاص مثل بالا بردن بازوی راست خود، فکر کند. لذا در این مورد نمی خواهیم که واقعا شخص بازوی راستش را بالا ببرد، فقط از وی می خواهیم تا به این مسئله فکر کند و سپس دوباره امواج مغزی اش را جمع آوری می کنیم.

یائو می گوید: ثبت این داده ها ممکن است به افرادی که به دلایل ناتوانی جسمی و یا داشتن بیماری خاص، نمی توانند به طور آزادانه حرکت، و یا با دیگران ارتباط داشته باشند، کمک می کند. امواج مغزی ثبت شده با دستگاه EEG را می توان بررسی و آنالیز کرد، لذا از این امواج می توان برای مواردی از جمله جابه جایی ماشین آلاتی مثل صندلی چرخدار و یا حتی انتقال درخواست کمک، استفاده نمود.

یائو در ادامه بیان می کند که: ممکن است شخصی در بخش مراقبت های ویژه، توانایی برقراری ارتباط نداشته باشد، اما اگر از یک دستگاه EEG کمک بگیریم، می توانیم الگوی مشاهده شده در امواج مغزی وی را تعریف کنیم که به عنوان مثال ممکن است احساس درد کند یا می خواهد بلند شود. بدین ترتیب هدفی (حرکت یا عملی) که از نظر جسمی امکان پذیر و یا قابل بیان نبوده، به لطف تعامل انسان و ماشین و توسط یک ناظر قابل درک خواهد بود. در حال حاضر این فناوری برای دستیابی به این هدف به وجود آمده، به عبارتی مسئله این است که چگونه تمام اجزاء کار را کنار هم قرار دهیم.

سیستم های هوش مصنوعی به عنوان همکار در زندگی انسان ها

 انسان و سیستم هوش مصنوعی - آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

انسان و سیستم هوش مصنوعی – آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

یائو بیان نموده که هدف نهایی در توسعه سیستم های هوش مصنوعی یا AI و ماشین ها که به انسان در موارد مختلف می توانند کمک کنند این است که آن ها را نه تنها به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان یک پارتنر بتوان دید.

وی می افزاید: آن چه که ما در حال انجام آن هستیم تلاش جهت ایجاد برخی الگوریتم های خوب است كه بتوان در شرایطی كه نیاز به تصمیم گیری است، به كار گرفته شوند. به عنوان مثال، در شرایطی که نیاز به نجات یک شخص است، می توان از سیستم های هوش مصنوعی جهت کمک به امدادگران برای پیدا کردن موقعیت دقیق تر فرد یا افراد استفاده کرد.

چنین سیستم هایی می توانند از الگوریتم های بومی سازی استفاده کنند که در این صورت از مکان یاب GPS و یا دیگر داده ها برای مشخص کردن افراد می توان استفاده نمود، همچنین در این صورت می توان زمان لازم برای مراجعه به یک شخص را ارزیابی نموده و توصیه ها برای انجام بهترین اقدام نیز انجام می شود.

نهایتا این که آیا هوش مصنوعی در چنین محیط پویایی می تواند یک همکار ارزشمند باشد؟ این فناوری است که امروزه در حال استفاده از آن هستیم.

در حالی که کار با انسان ها به صورت مشارکت و همکاری است، اما برای انجام کاری کاملاً مستقل از آن ها، هنوز فاصله های زیادی وجود دارد. لینا یائو می گوید ممکن است روزی سیستم های هوش مصنوعی و ماشین های مستقل  بتوانند پس از مشاهده رفتار افراد، آن ها را در دسته های همسال، تماشاگر و یا رقیب دسته بندی کنند. 

اگر چه این امر به نظر دور از ذهن می رسد، اما این محقق می گوید که این دسته ها با توجه به زمینه های در حال تکامل خود، به صورت پویا از یک دسته به دسته ای دیگر ممکن است تغییر کنند. به هر حال، این نوع طبقه بندی شناختی در حقیقت بسیار انسانی است.

انسان و سیستم هوش مصنوعی - آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

انسان و سیستم هوش مصنوعی – آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها

لینا یائو می افزاید: وقتی دقیق به این مسئله فكر می كنیم متوجه می شویم که ما هر روزه و به طور دائم، همین قضاوت ها را درباره افراد اطراف مان انجام می دهیم.

کلام پایانی

آموزش هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتارها ،به منظور تعاملات هر چه بیش تر ماشین ها با انسان ها می باشد. بدین ترتیب هدفی (حرکت یا عملی) که از نظر جسمی امکان پذیر و یا قابل بیان نبوده، به لطف تعامل انسان و ماشین و توسط یک ناظر قابل درک خواهد بود. تا جایی که این تکنولوژی در موارد ضروری می تواند به عنوان یک پارتنر به کمک انسان بیاید.