هوش مصنوعی لایه های پنهان نقاشی ها را آشکار می کند.

هوش مصنوعی لایه های پنهان نقاشی ها را آشکار می کند.

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

با کمک اشعه ایکس می توان نقاشی ها و طرح های اولیه ای که نقاشان سال ها پیش کشیده اند و سپس بر روی این طرح ها و نقاشی ها، نقاشی های دیگری، حتی در لایه های زیرین تابلو جایگزین نموده اند را ردیابی نمود. لذا امروزه می توان از تصاویر اشعه ایکس برای بررسی نقاشیها استفاده نمود و هوش مصنوعی لایه های پنهان نقاشی ها را آشکار می کند.

هوش مصنوعی لایه های پنهان نقاشی ها را آشکار می کند.

محققان جهت دریافت تصویر کامل، از شبکه عصبی استفاده می کنند.

هوش مصنوعی لایه های پنهان نقاشی ها را آشکار می کند.

هوش مصنوعی لایه های پنهان نقاشی ها را آشکار می کند.

دانشمندان بیان نموده اند که آن ها توانسته اند وضوح تصاویر اشعه ایکس را از آن چه که در لایه های زیرین نقاشی های قدیمی است بهبود بخشند، این امر به مورخان هنر و مرمتگران، در درک و محافظت از آثار بزرگ و قدیمی کمک می کند.

علاوه بر این، آن ها واقعاً انتظار داشتن نتایجی عالی از کارشان را نداشتند.

در حال حاضر از تصاویر اشعه ایکس، به عنوان ابزاری ارزشمند در بررسی و ترمیم نقاشی ها استفاده می شود، زیرا آن ها می توانند شرایط پایه ای کار را آشکار سازند و همچنین بینشی کلی در مورد تکنیک های هنرمندان ارائه دهند. علاوه بر این می توانند به متخصصان در تأیید اعتبار آثار نیز کمک کنند.

هوش مصنوعی لایه های پنهان نقاشی ها را آشکار می کند.

اما در این راه مشکلی وجود دارد. به دلیل این که تصاویر می توانند همه چیز (لایه بالایی قابل رویت و چیزی که در زیر آن قرار دارد، متریال و ساختارهای پشتیبانی از جمله ستون ها و هر آن چه که در پشت آن ها است.) را ضبط کنند، لذا ممکن است تفسیر اشعه ایکس دشوار باشد. لذا متخصصان جهت یافتن آن چه که نیاز دارند، مجبورند تا این ترکیب بصری را از هم جدا کنند.

در این راستا تیمی از کالج دانشگاهی انگلستان و دانشگاه دوک (Duke) آمریکا قصد بهره از هوش مصنوعی جهت مطالعه یکی از شاهکارهای بزرگ جهان، Adoration of the Mystic Lamb را داشتند که توسط برادران هوبرت (Hubert) و جان وان ایک (Jan Van Eyck) در سال ۱۴۳۲ نقاشی شده بود.

این اثر هنری که بیش تر به عنوان گنت آلتارپیس (Ghent Altarpiece) شناخته می شود، یک اثر هنری بسیار بزرگ است که از چندین پنل تشکیل شده است، برخی از آن ها تصاویری در هر دو طرفشان نقاشی شده است.

محققان به سرپرستی زهرا ثابت سروستانی (Zahra Sabetsarvestani)، دو تا از پانل های دو طرفه را انتخاب و شروع به كار نمودند و آن چه را که یک شبکه عصبی کانولوشنال نامیده می شد را تنظیم کردند (برنامه ای رایانه ای که در آن نورون ها به شکلی که شبیه به عملکرد قشر بینایی حیوانات است، متصل می شوند.).

رایانه برای هر پنل، دو عکس اشعه ایکس جداگانه به آن ها برمی گرداند. و این لحظه ای بود که تیم بسیار هیجان زده بودند.

این تیم در Science Advances می نویسند: به نظر می رسد که نتایج نهایی حاصل از این رویکرد، جدایی تقریباً كاملی از تصاویر اشعه ایكس مختلط را نشان می دهد و تصاویر را به صورت  پیشرفتی چشمگیر در عکس اصلی اشعه ایکس توصیف می كنند.

محققان انتظار چنین وضوح و شفافیتی را نداشتند و تلاش های خود را به یک فیزیكدان تشبیه می كنند كه در حال انجام آزمایشی است كه نتایج خاصی را که هنوز توسط تئوری توضیح داده نشده است را ارائه می دهد.

تصاویر اشعه ایکس برای بررسی نقاشیها

تصاویر اشعه ایکس برای بررسی نقاشیها

این رویکرد بسیار کارساز است و به نظر می رسد نتایج قابل توجهی داشته باشد. اما چنین نتایج غیرمنتظره ای نیاز به تحقیقات بیش تری خواهد داشت.

کلام پایانی

امروزه از تصاویر اشعه ایکس برای بررسی نقاشیها می توان استفاده نمود. بدین ترتیب مرمت و حفاظت از آثار هنری راحت تر خواهد شد. لذا می توان با استفاده از هوش مصنوعی لایه های پنهان نقاشی ها را آشکار نمود.