سلول های خسته مغز ممکن است که احساس زمانی شما را تحریف کند

سلول های خسته مغز ممکن است که احساس زمانی شما را تحریف کند

  • توسط : محمد رضا مددی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • در : اخبار پزشکی

زمان در مغز از صدای تیک تیک ثابت ساعت های دقیق دنیا پیروی نمی کند و طوری به نظر می رسد که یک لحظه پرواز می کند و به طور معمول در مقابل دیگران ایستاده است. بر اساس مطالعه جدید، این حس تحریف شده زمان ممکن است تا حدی ناشی از خستگی سلول های مغزی و خستگی نورون ها باشد.

هنگامی که مغز بارها و بارها در معرض همان بازه زمانی دقیق قرار گرفته است، سلول های عصبی یا مغزی بیش از حد تحریک می شوند و کمتر آتش می گیرند. با این حال، درک ما از زمان پیچیده تر شده و بسیاری از عوامل دیگر ممکن است توضیح دهند که چرا زمان بعضی اوقات و به سرعت برای دیگران آرام آرام حرکت می کند.

ما به تازگی برای فهمیدن اینکه چگونه مغز ما زمان را درک می کند شروع به مطالعه کردیم و در سال ۲۰۱۵ بود که محققان اولین شواهد از نورون ها را یافتند که فعالیت آنها با درک ما از زمان در نوسان است. اما مشخص نبود که آیا این نورون ها، در منطقه کوچکی از مغز به نام شکنج سوپرمارژینال (SMG) یافت می شوند و تجربه ذهنی زمان را ایجاد می کنند.

در مطالعه جدید، محققان از “توهم زمانی” بر روی ۱۸ داوطلب سالم برای کشف آن استفاده کردند. آنها شرکت کنندگان را به دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) متصل کردند که فعالیت مغز را با تشخیص تغییرات جریان خون اندازه گیری می کند.

داوطلبان بالاخره یک دوره “سازگاری” را گذراندند، که در آن یک دایره خاکستری بر روی زمینه سیاه یا ۲۵۰ میلی ثانیه یا ۷۵۰ میلی ثانیه، ۳۰ بار پشت سر هم نشان داده شد.

بعد از این، برای مدت مشخصی به عنوان “محرک آزمون” به شرکت کنندگان حلقه دیگری نشان داده شد. سپس به آنها گفته شد که برای مدت زمان مشخصی به صدای سفید گوش دهند و از آنها پرسیدند که آیا محرک آزمون طولانی تر یا کوتاهتر از صدای سفید است؟ (آنها از سر و صدای سفید به عنوان مرجع استفاده کردند زیرا محرک شنوایی تحت تأثیر سازگاری بینایی قرار نمی گیرد اما محرک تست بینایی تأثیر دارد.)

محققان فهمیدند که اگر محرک آزمایشی از نظر طول با محرک سازگاری مشابه باشد، فعالیت در شکنج فوق حفره کاهش می یابد. به عبارت دیگر، سلول های عصبی در آن منطقه کمتر از زمانی که برای اولین بار در معرض دایره خاکستری قرار گرفتند شلیک می کردند.

به نظر می رسد که این تکرار “باعث خسته شدن نورون ها” می شود که نسبت به مدت زمان آن حساس هستند،  نویسنده ارشد Masamichi Hayashi یک عصب شناس شناختی در مرکز شبکه های اطلاعات و عصبی در انستیتوی ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات در ژاپن گفت: “سلولهای عصبی دیگری که به سایر مدت ها حساس هستند هنوز فعال بودند.”

وی در یک ایمیل به Live Science گفت که این تفاوت در سطح فعالیت، درک شرکت کنندگان از زمان را مخدوش می کند. اگر بیشتر از مدتی که مغز با آن سازگار شده در معرض محرک قرار گیرد، شرکت کننده زمان را بیش از حد ارزیابی می کند و اگر در معرض محرک کوتاه تری قرار بگیرد ، شرکت کننده زمان را دست کم می گیرد.

این می تواند حس زمان ما را در دنیای واقعی تحریف کند. به عنوان مثال، مخاطبان یک کنسرت پیانو ممکن است با سرعت یک موسیقی سازگار شوند. هایاشی گفت: “مخاطبان شما ممکن است بعد از قرار گرفتن در معرض موسیقی با سرعت بالاتر، سرعت موسیقی شما را از نظر ذهنی کندتر از حالت واقعی خود احساس کنند، حتی اگر در حال اجرای موسیقی با سرعت صحیح باشید.”

خستگی نورون ها

وی گفت: “در این مرحله نمی توانیم بگوییم كه خستگی نورون ها باعث ایجاد انحراف در زمان می شود زیرا مطالعه ما فقط ارتباط بین خستگی نورون ها و تحریف زمان ذهنی را نشان داد.” “قدم بعدی ما بررسی رابطه علتی است.”

وی همچنین گفت که ممکن است مکانیسم های مختلفی در مغز برای ایجاد درک واحد ما از زمان وجود داشته باشد. به عنوان مثال، برداشت ما از زمان ممکن است ارتباط نزدیکی با انتظارات ما داشته باشد،همچنین ممکن است به دلیل مواد شیمیایی موجود در مغز یا حتی سرعتی باشد که سلول های مغزی یکدیگر را فعال کرده و هنگام انجام یک فعالیت شبکه می کنند، طبق یک گزارش قبلی Live Science . هایاشی گفت: پرداختن به این سوال جهت مهمی برای تحقیقات آینده خواهد بود.