کودکان اصلاح شده ژنتیکی | کودک خودتان را بسازید

کودکان اصلاح شده ژنتیکی | کودک خودتان را بسازید

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۴
  • در : سلامت عمومی سلامت کودکان

چه می شد اگر شما می توانستید کودکان اصلاح شده ژنتیکی داشته باشد یا کودک خودتان را بسازید و سفارش دهید، رنگ مویش را انتخاب کنید، رنگ چشمانش را، توان مغزی و ذهنی اش را، فیزیک بدنی اش را یا حتی جلوتر برویم چه می شد اگر شما فرزندی داشتید که به خواست خودتان می توانست به خوبی پیانو بنوازد یا با مهارت شطرنج بازی کند.

کودکان اصلاح شده ژنتیکی

کودکان اصلاح شده ژنتیکی

این ها سوالاتی هستند که والدین در سال های بعد از خود خواهند پرسید، اصلا بعضی از انواع جهش ژنتیکی هم اکنون نیز ممکن است، با پرداخت ۱۲۰۰۰ دلار خانواده ها می توانند باروری آزمایشگاهی داشته باشند و انتخاب کنند که می خواهند دختر یا پسر در رحم مادر بکارند. رایج نیست ولی در بسیاری از مراکز باروری در جهان ممکن است.

ما اکنون این توانایی را داریم که ژن هایی را که علت صفات انسانی بسیاری هستند جدا کنیم و آنچه که ما در ۱۰ سال آینده قرار است انجام دهیم کامل کردن این پازل است با مطالعه و دانستن اینکه چطور این ژن ها تعیین می کنند که ما چقدر قد داشته باشیم و چاق خواهیم بود یا لاغر، پس از آن دانشمندان به بررسی مغز می پردازند و اینکه چطور مردم شخصیت ها و قابلیت های متفاوتی دارند.

سوال بزرگ این است که آیا والدین با دانستن کارکردهای ژن های مختلف می خواهند مغز و شخصیت فرزندانشان را تغییر بدهند و کودکان اصلاح ژنتیکی شده باشند؟

در یکی از تجمعات مادران در شهر نیویورک ما از آن ها پرسیدیم که در مورد دستکاری و انتخاب ژنتیکی بعضی از ویژگی ها برای فرزندانشان چه نظری دارند و با نظرات مخالف زیادی روبرو شدیم. بسیاری معتقد بودند که چنین کاری باعث از بین رفتن هیجان و جذابیت در زندگی می شود یا اگر همه بسیار قدرتمند و باهوش شوند همه مثل هم می شوند و رقابت شدیدی در خواهد گرفت یا اینکه دیگر تنوعی وجود نخواهد داشت.

چند سال پیش دانشمندان نقشه ژنوم انسانی را رسم کردند که می توان آن را فهرستی از تمام ژن های موجود در بدن انسان در نظر گرفت. ژن ها همه آن چیزی نیستند که خصوصیات انسانی را تعیین می کنند و محیط نقش بسیار زیادی در پرورش استعداد ها و توانایی های فرد دارد، به همین علت مشخص کردن اینکه چرا یک فرد توانایی های ویژه ای دارد کار بسیار دشواری است، ژن های مشترک زیادی ممکن است در ایجاد یک صفت نقش ایفا کنند. با این وجود، دانشمندان امیدوارند روزی والدین بتوانند نه تنها رویانی بدون ژن های سرطانی انتخاب کنند بلکه قادر باشند کد های ژنتیکی را تغییر دهند و کودکان اصلاح شده ژنتیکی داشته باشند.

کودکان اصلاح شده ژنتیکی

کودکان اصلاح شده ژنتیکی

هم اکنون این تکنولوژی روی موش ها، بزها، گاوها و گوسفند ها انجام شده است اما بر روی انسان ها آزمایشی صورت نگرفته است چرا که موانع بسیار زیادی وجود دارد مثل اصول اخلاقی.

زیست شناس اخلاقی دانشگاه بوستون می گوید؛ “این مسئله می تواند به کلی دیدگاه ما را در مورد زندگی انسانی، بچه ها، والدین، روابط مان با یکدیگر و بطور کلی تعریف ما از انسان و انسانیت را تغییر دهد. این ها مسائل بسیار حساس و اصولی هستند که ما نمی خواهیم آن ها را به چالش بکشیم مگر آنکه فواید آن بیش از ضررهای آن باشد.”

این زیست شناس هم چنین نگران است که چه کسانی از این قضیه استفاده می کنند، آیا فقط ثروتمندان می توانند از عهده مخارج آن برآیند و کودکان اصلاح شده ژنتیکی داشته باشند؟ ممکن است ما شاهد بزرگ تر شدن اختلاف طبقاتی در جامعه شویم، آیا فقط خانواده های ثروتمند می توانند کودکان اصلاح شده ژنتیکی و زیبا و باهوش داشته باشند؟ اگر کودکان اصلاح شده ژنتیکی دچار جهش ژنتیکی شدند چه کسی پاسخ گو است؟ این روش ها چقدر قابل اطمینان هستند؟ نقش پدر و مادر در تولد نوزاد چه خواهد بود؟

این ها بخشی از سوالاتی است که قبل از اینکه کودکان اصلاح شده ژنتیکی داشته باشیم باید پاسخ دهیم؟