کپسول آموکسی سیلین چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

کپسول آموکسی سیلین چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۱۷
  • در : داروهای صنعتی

آموکسی سیلین (Amoxicilin) یک آنتی بیوتیک پنی سیلین است که با باکتری ها مقابله می کند. کپسول آموکسی سیلین برای درمان انواع مختلفی از عفونت های ناشی از باکتری ها مانند التهاب لوزه، برونشیت، ذات الریه و عفونت های گوش، بینی، گلو، پوست یا مجاری ادراری استفاده می شود. این آنتی بیوتیک یکی از پر مصرف ترین دارو ها می باشد.

مارک ها و انواع مختلفی از آموکسی سیلین وجود دارد که همه آن ها در این مطلب گنجانده نشده اند.

اطلاعاتی مهم درباره آموکسی سیلین

اگر به آن یا هر نوع آنتی بیوتیک پنی سیلین دیگری مانند آمپی سیلین، دیکلوکساسیلین و اگزاسیلین حساسیت دارید، از این دارو استفاده نکنید.

قبل از استفاده از کپسول آموکسی سیلین ، اگر به سفالوسپورین ها مانند اومنیسف، سفزیل، سفتین، کفلکس و سایر آن ها حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر مبتلا به آسم، بیماری کبد یا کلیه، اختلال در خونریزی یا لخته شدن خون، مونونوکلوئز هستید، به پزشک خود در این باره اطلاع دهید.

آمپی
بیشتر بخوانید : آمپی سیلین چیست؟

آموکسی سیلین می تواند باعث کاهش اثر قرص های جلوگیری از بارداری شود. همچنین عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نمی کند.

دارو های آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند. این امر ممکن است در حین مصرف آموکسی سیلین با در عرض چند ماه پس از قطع مصرف آن اتفاق بیفتد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، مصرف این دارو را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید. از دارو های ضد اسهال استففاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما توصیه کرده باشد.

نکاتی قبل از مصرف

اگر به هر نوع آنتی بیوتیک پنی سیلین دیگر مانند آمپی سیلین، دیکلوکساسیلین، اگزاسیلین، پنی سیلین یا تیکارسیلین حساسیت دارید، نباید از آموکسی سیلین استفاده کنید.

در صورت داشتن موارد زیر، با پزشک خود برای مصرف آموکسی سیلین مشورت کنید:

  • بیماری کلیوی
  • مونونوکلئوز
  • اسهال ناشی از مصرف انتی بیوتیک
  • آلرژی غذایی یا دارویی ( به ویژه به آنتی بیوتیک سفالوسپورین)

مشخص نیست که این دارو به نوزاد تازه متولد شده آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، به پزشک اطلاع دهید.

آموکسی سیلین می تواند به کاهش اثر قرص های جلوگیری از بارداری شود.

پنی
بیشتر بخوانید : پنی سیلین جی بنزاتین

اگر به نوزاد خود شیر می دهید، استفاده از این دارو ممکن است خطرناک باشد. به هر حال باید به پزشک خود مراجعه کنید.

نحوه مصرف

آموکسی سیلین را دقیقا باید طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید. تمام برچسب ها و یا برگه های دستورالعمل همراه دارو را بخوانید.

آموکسی سیلین را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید.

برخی از اشکال آموکسی سیلین ممکن است همراه یا بدون غذا مصرف شوند. برای این مورد به نوشته های مندرج بر روی کپسول یا بسته آن توجه کنید.

قبل از اندازه گیری دوز، سوسپانسیون خوراکی(مایع) را تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز ارائه شده اندازه گیری کنید یا از دستگاه اندازه گیری دوز دارو (نه قاشق آشپزخانه) استفاده کنید. ممکن است مایع را با آب، شیر، شیر خشک، آبمیوه و یا زنجبیل مخلوط کنید. همه مخلوط را فورا بنوشید و برای استفاده بعدی ذخیره نکنید.

اگر قرص از نوع جویدنی است، آن را قبل از قورت دادن کامل بجوید. اگر قرص یا کپسول از نوع معمولی است، آن را به طور کامل قورت داده و آن را نجوید یا نشکنید.

اگر علائم بیماری بهبود یافته است، مصرف دارو را قطع نکنید. حذف دوز می تواند خطر ابتلا به عفونت مقاوم در برابر دارو را افزایش دهد. آموکسی سیلین عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نمی کند.

در ضمن هیچوقت این دارو را با کس دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائمی مشابه شما داشته باشد.

این دارو می تواند بر نتایج آزمایشات پزشکی تاثیر بگذارد. به هر پزشکی که شما را معالجه می کند بگویید که از این دارو استفاده می کنید.

دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. ممکن است آموکسی سیلین مایع را در یخچال نگه دارید اما اجازه ندهید که یخ بزند. به طور کلی هر نوع ماده دارویی که در طی ۱۴ روز پس از مخلوط شدن در داروخانه استفاده نمی شود، دور بریزید.

اگر مصرف یک دوز را فراموش کردم چه کنم؟

از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و از دوز بعدی خود در زمان مشخص شده استفاده کنید. همزمان ۲ دوز را مصرف نکنید. همچنین اگر بیش از حد مقدار مصرف کردید و اصطلاحا اوردوز شدید، به اورژانس رنگ بزنید.

عوارض جانبی کپسول آموکسی سیلین

در صورت بروز علائم حساسیت به کپسول آموکسی سیلین مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو و یا واکنش های شدید پوستی مانند تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش، فورا به پزشک مراجعه کنید.

چه دارو هایی با آموکسی سیلین تداخل دارند؟

اگر قصد دارید دارو های زیر را مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

  • هر نوع آنتی بیوتیک دیگر
  • آلوپورینول
  • پروبنسید
  • رقیق کننده خون، وارفارین، کومادین، ژانتوون