دستاوردی بزرگ از نمونه اولیه فضاپیما ایلان ماسک

دستاوردی بزرگ از نمونه اولیه فضاپیما ایلان ماسک

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۱-۱۱
  • در : اخبار علمی و آموزشی

مبتکر آمریکایی آیلان ماسک آخرین نمونه از فضاپیمای خود را از تگزاس به آسمان فرستاد.

SN8, راکت بدون سرنشین از سکوی پرتاب اسپیس ایکس در جنوب تگزاس, برای پرواز آزمایشی تا ارتفاع ۱۲٫۵ کیلومتری پرتاب شد.

این وسیله ۵۰ متری در هنگام فرود منهدم شد اما آیلان ماسک از نتیجه بدست آمده خرسند است.

قبل از پرتاب, میلیاردر تکنولوژی با گفتن اینکه اتفاقات بدی نیز ممکن پیش بیاید انتظارات را کمرنگ کرده بود.

زندگی
بیشتر بخوانید : زندگی نامه ایلان ماسک

علیرغم همه این ها, ایلان ماسک برای فضاپیمای خود, تا زمانی که کاملا توسعه پیدا کند امید زیادی دارد.او می گوید که این آینده شرکت اسپیس ایکس است.

این فضاپیما می تواند انسان ها و محموله ها را به مدار زمین بفرستد, و مبتکر امریکایی رویای سفر این وسیله به ماه و مریخ را در سر می پروراند.

مدیر شرکت اسپس ایکس با تقدیر از اعضای تیمش افزود که در این مانور به تمام اطلاعات و داده های مورد نیازمان دست یافته ایم.

او توییت زد:”مریخ, ما آمدیم”

فضاپیما

SN8 یک پرواز شبه مداری با ارتفاع بسیار زیاد را امتحان می کرد. برنامه شبیه سازی مانوری که ورود شکمی به جو زمین را تقلید می کرد که نهایتا با یک چرخش کامل بصورت عمودی فرود بیاید.اکثر انچه انتظار می رفت بدست امد: یک پرتاب تمیز از سکو, صعود ارام و ثابت به ارتفاع و به دنبال ان یک فرود افقی, ولی زمانی که فضاپیما تلاش کرد که دور کامل بزند و بصورت عمودی فرود بیاید که مشکلی در مخزن سوخت موشک ایجاد شد.

فضاپیما با ارتفاع بسیار زیادی به سکو نزدیک شد و بر اثر برخورد با ان منفجر شد. “آیلان ماسک” پس از این اتفاق، در توئیت جدیدی گفت که فشار مخزن سوخت بالایی موشک هنگام فرود، پایین بوده و همین موضوع موجب شده است که شتاب آن هنگام نشستن، بالا باشد

آقای ماسک ادامه خواهد داد و تسلیم نخواهد شد, او هم اکنون هم نمونه های دیگری در تاسیسات بوکا چیکا دارد که می توانند جای SN8 را بگیرند.

ظاهرا, SN8 از نمونه های دیگری که ازآمایش شده بودند متفاوت بود.این وسیله دارای ۳ موتور اسپیس ایکس رپتور بود که از سوخت متان استفاده می کنند و بصورت مخروطی شکل و ایرودینامیک طراحی شده بود.

این راکت قرار است نهایتا یک تقویت کننده فوق سنگین را به اسمان پرتاب کند.که دارای ۲۸ موتور اسپیس ایکس رپتور خواهد بود  فشاری معادل  ۷۰ مگاتن تولید خواهد کرد.که بسیار قدرتمند تر از موشک اپولو ۵ است که انسان را به ماه فرستاد.هر دو بخش سیستم جدید اسپیس ایکس (فضاپیما و تقویت کننده فوق سنگین) ۱۱۸ متر طول خواهد داشت.این دو بخش طوری طراحی می شوند که بارها قابل استفاده باشند ودر انتهای هر ماموریت بصورت فشاری و عمودی فرود بیایند.

خرداد ماه امسال اقای ماسک گفت که SN8 اولویت اول اوست, حتی بیشتر از راکت فالکون که مکررا برای شرکت های ماهواره ای, نیروی هوایی ارتش امریکا و اژانس فضایی امریکا (ناسا) مورد استفاده قرار می گیرد.

ناسا هم اکنون از آقای ماسک خواسته که امکان فرستادن یک فضاپیما به سطح ماه را در چند سال اینده بررسی کند.

این مبتکر امریکایی در ذهن خود اهداف بلند تر و برنامه زمانی کوتاه تری دارد, هفته گذشته, هنگام دریافت یک جایزه از تولیدات دیجیتالی گروه اکسل اسپرینگر SE المان, اقای ماسک تصریح کرد که او به دنبال فرستادن انسان به مریخ در طول ۴-۶ سال اینده است.

مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس به داشتن برنامه های روبه جلو و به شدت خوشبینانه معروف است و عادت دارد که اشتباه بودن منتقدانش را با رسیدن به اهدافش ثابت کند.

طرح شرکت اسپیس

طرح شرکت اسپیس ایکس برای ایجاد پایگاه هایی در سطح مریخ