آسیب ها و راه های کنترل خشم در مردان

آسیب ها و راه های کنترل خشم در مردان

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۱۰
  • در : اخبار پزشکی سلامت مردان

خشم چیست و چه راه‌هایی برای کنترل آن وجود دارد؟ یکی از سوالات بسیار رایج در میان افراد مختلف است. در این مقاله مناسب‌ترین راهکارها برای کنترل خشم را پیدا کنید.

خشم، احساسی است که به صورت جسمانی و هیجانی بروز پیدا می کند. همچنین یک واکنش طبیعی نسبت به شرائطی است که فرد دچار یک سری از مشکلات از جمله ناکامی می شود که می تواند از یک احساس خفیف شروع بشود و تا یک احساس شدید عصبانیت ادامه یابد. خشم معمولا حالتی خصمانه است که عمدتا با احساسات کینه توزانه نمود پیدا می کند و ممکن است به شکل عصبانیت، نفرت، تحقیر و حسادت تظاهر پیدا کند همچنین خشم میتواند عکس العملی باشد که خواهان عدالت، حقانیت، مسئولیت اجتماعی و در برابر عملی بد صورت پذیرد این گونه خشم اصلا نمیتواند نا بجا باشد اما کنترل نکردن خشم و فریاد زدن و ابراز خشم بدون بهره مندی از عقل میتواند تخریب گر باشد و شما نیز به اندازه ی فردی که در اشتباه است بلکه بیشتر به زندگی خود آسیب بزنید. در حقیقت خشم هیجان شایعی است که بیشتر نسبت به دوستان و نزدیکانی که نتوانسته اند انتظارات و خواسته های ما را برآورده سازند، تجربه می شود.بیشترین واکنش افراد به ابراز خشم خود عبارت است از احساس تحریک پذیری ، خصومت ، عصبانیت ، افسردگی ، ناراحتی و غمگینی ، احساس شرمندگی و گناه ، احساس آرامش ، رضایت و خشنودی. احساس خوشحالی ، سرحالی ، احساس پیروزمندی ، اعتماد و تسلط از سوی دیگر.

مهارت کنترل خشم از موضوعات مهم در روانشناسی می‌باشد. عصبانی شدن یک هیجان طبیعی در انسان است اما زمانی که این عصبانیت به نحو کنترل نشده تبدیل به پرخاشگری کلامی یا فیزیکی شود، ناموجه بوده و نتایج منفی برای خود شخص و اطرافیانش در پی خواهد داشت. لذا ضروریست تا همه مخصوصا کسانی که زیاد عصبانی می‌‌شوند مهارت کنترل خشم را بیاموزند.

آسیب های خشم برای سلامتی

خشم می تواند عوارض منفی زیادی بر سلامتی جسم و روانتان بگذارد که در زیر آنچه احساس خشم با بدن می کند آورده شده است:

خطر آریتمی: استرس های روحی و جسمی ناشی از عصبانیت می تواند باعث افزایش خطر ضربان غیرطبیعی قلب یا همان آریتمی قلبی شود. اگر نمی خواهید قلب تان دچار مشکل شود و ضربان آن به طور غیرطبیعی کند یا تند شود، آرامش تان را حفظ کنید.

آسیب های کبدی: عدم کنترل خشم روی کیسه صفرا و کبد نیز تاثیر منفی می گذارد، چون این احساس منفی باعث افزایش ترشح صفرا می شود که در حالت عادی نیازی به این میزان صفرا نیست. در نتیجه به مرور کبد نیز آسیب می بیند.

درد های عضلانی: زمانی که نسبت به همسر، فرزندان، همکاران، مدیر و یا خودتان خشمگین می شوید، بدن تان شروع به تولید هورمونی به نام آدرنالین می کند در شرایط ترس نیز تولید می شود.ترشح این هورمون باعث بروز دردها و گرفتگی های عضلانی و همچنین سردرد می شود. شانه ها، گردن و کمر نیز جزو اعضایی هستند که مجبورند بار این عصبانیت و فشارهای روحی را تحمل کنند. در نتیجه دچار درد و ناراحتی می شوند.

آسیب های خشم برای سلامتی

آسیب های خشم برای سلامتی

اسهال: عصبانیت و  عدم کنترل خشم باعث بروز مشکلی به نام سندرم روده تحریک پذیر می شود. این بیماری نیز باعث بروز کولیت یا اسهال می شود، حتی اگر هیچ ماده غذایی مشکل زایی مصرف نکرده باشید.بهتر است بدانید که استرس، ترس، فشارهای روحی و عصبانیت، عملکرد روده ها را با مشکل مواجه خواهند کرد.

گاستریت یا ورم معده: از نتایج منفی و شایع عدم کنترل خشم می توان به ریفلاکس معده و درد، سوزش و احساس سنگینی در معده اشاره کرد.اسیدیته معده که با عصبانیت بیشتر می شود، التهاب را در مخاط بالا می برد. اگر به طور مداوم عصبانی می شوید، ممکن است علاوه بر گاستریت یا ورم معده، خطر ابتلا به زخم معده را نیز به جان بخرید.

بیماری های پوستی: خارش و جوش های پوستی نیز جز آثار خشم هستند. این شرایط در صورت فشار عصبی، استرس، اضطراب و ترس نیز ایجاد می شود. خارش های شدید می تواند باعث تشدید آسیب ها نیز گردد.

راه های کنترل خشم

خیلی وقت ها شده در حوادث خوانده اید مردی بر اثر خشم و غضب همسرش را کشته یا در یک نزاع خیابانی فردی با چاقو فرد دیگر را کشته کرده است. خشم یک احساس است ، شاید یک وقت هایی برای صیانت از نفس لازم باشد اما باید کنترل و مهار شود. راه های زیر معمولا برای کنترل خشم می توانند مفید واقع شوند.

خشم تان را بیان کنید

اگر بتوانید به روش درستی احساس‌تان را بیان کنید، خوب است که بگویید چقدر عصبانی هستید. از یک دوست معتمد بخواهید که به شما در بروز واکنشی آرام کمک کند. عصبانیت‌های انفجاری هیچ مشکلی را حل نمی‌کنند، اما گفت‌وگوی مناسب و عاقلانه از اضطراب و عصبانیت‌تان می‌کاهد. همچنین این روش ممکن است از مشکلات آینده پیشگیری کند.

راه های کنترل خشم

راه های کنترل خشم

خود آرام سازی

 وقتی عصبانی هستیم ، استفاده از مهارت های خودآرام سازی بسیار مفید و اثربخش است. حقیقت دارد که می گویند وقتی عصبانی هستیم پیش از این که پاسخ بدهیم باید تا ۱۰بشماریم این کار به ما فرصت می دهد تا بهترین راه حل را انتخاب کنیم. همچنین می توانیم با تنفس آرام و عمیق در مدتی کوتاه خود را کاملا آرام کنیم سپس در وضعیت بهتر و آرام تر راه حلهای خود را بررسی کنیم.

کمی ورزش کنید

فعالیت های جسمانی می تواند موجب کاهش استرس و اضطراب شما و به دنبال آن منجر به کنترل خشم شود، می توانید بدوید، پیاده روی کنید و یا برای لحظاتی فعالیت فیزیکی لذت بخشی انجام دهید تا انرژی های منفی را از خود دور نمایید.

تمرین دلسوزی کنید

سعی کنید خود را جای دیگری بگذارید و موقعیت پیش‌آمده را از نگاه آنها ببینید. وقتی بتوانید داستان را آن‌گونه که آنها دیده‌اند، تصور کنید، ممکن است به درک جدیدی از موقعیت برسید و کمتر عصبانی شوید.

به تفریح کردن بپردازید

گاهی بیرون رفتن و یا به اصطلاح عامیانه تر لحظات کوتاهی فرار کردن از اجتماعی که باعث ایجاد تنش در شما شده است می تواند باعث آرامش، کاهش اضطراب آنی شما و مدیریت بهتر موقعیت شود.

جرات ورزی

 جرات ورزی یعنی دفاع از حقوق خود و بیان افکار و احساسات خود به شیوه مستقیم ، صادقانه و مستقیم. افراد با جرات برای خود و دیگران احترام قائلند، آنها مایل نیستند و اجازه نمی دهند دیگران از آنها سوء استفاده کنند و از طرف دیگر به خواسته ها و نیازهای دیگران احترام می گذارند و به شیوه مدبرانه با آنها ارتباط برقرار می کنند.

نامه بنویسید

به فردی که شما را عصبانی کرده است، نامه بنویسید یا ایمیلی آماده کنید. سپس آن را پاک کنید. بیشتر مواقع بیان احساسات‌‌تان، تمام چیزی است که می‌خواهید؛ حتی اگر آن احساسات هرگز دیده یا خوانده نشوند.

راه های کنترل خشم

راه های کنترل خشم

جملاتتان را با کلمه من شروع کنید

برای پیشگیری از انتقاد و یا سرزنشی که تنها باعث افزایش تنش شما می شود، می توانید در این مواقع برای بیان ناراحتی خود از جملاتی که با کلمه من شروع می شوند استفاده کنید. به طور مثال، من از اینکه میز را بدون جمع آوری ظرف ها ترک کردید ناراحت شدم به جای هرگز دیگر کاری را انجام نمیدهم استفاده نمایید.

برای کاهش تنش از طنز استفاده کنید

رویارویی با حقیقت در برخی از مسائل می تواند باعث ایجاد تنش و اضطراب در شما شود. شما در این مواقع می توانید با استفاده از طنز سعی کنید برای لحظاتی دید غیر واقعی به مسائل داشته باشید، اما از افراط در این مورد بپرهیزید زیرا گاهی باعث غفلت شما از حقیقت ها شده و این می تواند حس بدتری را در شما به وجود آورد.

پاسخ‌تان را تکرار کنید

با تکرار پاسخی که می‌خواهید در مورد موضوع ناراحت‌کننده بدهید یا نوع واکنش‌تان در برابر آن، می‌توانید عصبانیت‌تان را کنترل کنید. این تمرین حتی می تواند کاری کند که شما به راه‌‌حل‌های احتمالی دیگر برای کنترل عصبانیت خود دست یابید.

کلام آخر

عصبانیت احساسی کاملا طبیعی است که هر کس در زندگی خود هرازگاهی آن را تجربه می‌کند. اما اگر خشم‌تان به تهاجم یا حالت‌های انفجاری تبدیل شود، باید روش‌های جدیدی برای کنترل عصبانیت‌تان پیدا کنید.