سیاه چاله ها ، کلید سفر در زمان

سیاه چاله ها ، کلید سفر در زمان

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۲۴
  • در : اخبار علمی و آموزشی هوا و فضا

سیاه چاله ها از مرموزترین مکان های جهان ما هستند نقاطی که نیروی گرانش به قدری قوی است که حتی نور نمی تواند از ان فرار کند. علت این نیروی گرانش بسیار قوی، متراکم شدن مقدار زیادی ماده در فضای بسیار کم است و چنین پدیده ای، زمانی رخ می دهد که یک ستاره در حال مردن است. چون هیچ نوری از سیاه چاله خارج نمی شود هیچ کس نمی تواند آن ها را ببیند. انها نامرئی هستند. تلسکوب های فضایی با ابزار های ویژه می توانند به ما کمک کنند که انها را ردیابی کنیم. تلسکوب های ویژه می توانند به ما نشان دهند که چطور ستاره های نزدیک به سیاه چاله رفتاری متفاوت از سایرین از خود نشان می دهند.

سیاه چاله ها و مفهوم زمان

اگر شما به داخل یک سیاه چاله بیفتید میلیارد ها سال در عرض چند دقیقه می گذرد. سیاه چاله های اسرار امیز می توانند کلید سفر در زمان باشند چرا که این پدیده قابلیت اتساع زمان را دارد. اتساع زمان تفاوت بین زمانی دو ساعت مختلف است تصور کنید که یکی از این ساعت ها در سفینه فضایی با سرعت نور پرواز می کند و دیگری بر روی زمین باقی مانده است. وقتی سفینه قضایی به سرعت نور می رسد زمان نسبت متفاوتی به ساعت روی زمین و ساعت در درون سفینه فضایی دارد. هرچند که سرعت نور برای هر دوی این ها یکسان است ولی به نظر می رسد که زمان برای ساعت درون سفینه بسیار اهسته تر می گذرد.

بر طبق فرضیه ای، زمان برای کسی که در حال نردیک شدن به سیاه چاله است بصورت عادی می گذرد اما برای ناظر بیرونی هزاران سال گذشته است. همان طور که سفینه فضایی به سیاه چاله نزدیک می شود زمان اهسته تر و اهسته تر می گذرد. حال اگر کسی شما را در حال ورود به درون یک سیاه چاله ببیند، می بیند که شما اهسته تر و اهسته تر حرکت می کنید هفته ها و سال ها و دهه ها طول می کشد تا زمانی که شما به نقطه ای می رسید که حتی نور در سیاه چاله گرفتار می شود و باز نمی گردد ولی ناظران فقط یک سفینه فضایی را می بینند که به تدریج در سیاه چاله ناپدید می شود. وقتی شما وارد سیاه چاله می شوید هر چیزی که بیرون قرار دارد با سرعت بسیار بیشتری رخ می دهد خانواده تان، فرزندان و نوه هایتان و صدها نسل به دنیا می ایند و می میرند در طول چندین دقیقه یا ساعت.

blackhole

بر طبق نظریه ای، ماده ای که به درون یک سیاه چاله کشیده شده می تواند در نقطه ای دیگر در اینده، به بیرون پرتاب شود. در اینصورت، برای این ماده، فقط چند لحظه گذشته است ولی برای انهایی که بیرون هستند هزاران سال گذشته است. اما یکی از مشکلات این نظریه این است که هیچ مدرکی دال بر وجود سفید چاله ها وجود ندارد.

فیزیک هم چنین بیان می کند که سیاه چاله ها می توانند تبدیل به سفید چاله شوند که ماده را به بیرون پرتاب می کند. یعنی تغییر ماهیت کاملا متفاوت از انچه که قبلا بودند. اقای کرولو رولی استاد دانشگاه فیزیک از امریکا بیان می کند “که اینده تمام سیاه چاله ها می تواند تبدیل شدن به سفید چاله باشد که مواد را به بیرون پرتاب می کند.”

ایا یک سیاه چاله می تواند باعث نابودی زمین شود؟

سیاه چاله در فضا حرکت نمی کنند که به دنبال خوردن ستاره ها و سیارات باشند. زمین هم به درون هیچ سیاه چاله ای نخواهد افتاد چرا که هیچ کدام شان به اندازه کافی به زمین نزدیک نیست. حتی اگر سیاه چاله ای به جرم خورشید جای ان را بگیرد زمین به دورن آن نمی افتد، سیاه چاله ای به جرم خورشید، جاذبه ای برابر با ان خواهد داشت و زمین و دیگر سیارات به دور آن می چرخند همانطور که به دور خورشید می چرخیدند.

خورشید هیچ گاه تبدیل به یک سیاه چاله نمی شود چرا که به اندازه کافی ستاره بزرگی نیست که یک سیاه چاله تشکیل دهد.

blackhole

مطالب مرتبط:
سیاه چاله ها آنقدر بزرگ هستند که نمی دانیم چگونه می توانند در جهان پنهان شوند
یازده سوال بی جواب در مورد ماده تاریک