بررسی علل و علائم سقط جنین

بررسی علل و علائم سقط جنین

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۲۴
  • در : سلامت زنان

سقط جنین (Abortion) به معنی از بین رفتن تخمک بارور شده قبل از پایان ۲۰ هفته اول است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی تقریباً ۵۰٪ از کل حاملگی ها به سقط جنین ختم می شوند. حدود ۱۵-۲۵٪ از حاملگیهای شناخته شده به سقط جنین ختم می شود. بیش از ۸۰٪ موارد سقط جنین در سه ماه اول بارداری رخ می دهد هم چنین سقط جنین بعد از هفته ۲۰ حاملگی کمتر احتمال دارد.

علل سقط جنین

سقط جنین به دو نوع عمدی و خود به خودی اتفاق می افتند. در سقط جنین عمدی فرد به طور آگاهانه نسبت به سقط کردن جنین اقدام می کند و در سقط خودبه خودی حادثه، ضربه، دلایل زیستی، یا به طور اتفاقی جنین از بین می رود.

دلایل سقط جنین غیر عمدی

  • اختلال کروموزومی: یکی از عواملی که باعث سقط جنین در هفته های اول میشود اختلال کروموزومی است. یعنی بخاطر یک مشکل در محتوای ژنتیکی جنین به خوبی رشد نمیکند و سقط اتفاق میوفتد. گاهی اوقات تخمکی که با اسپرم لقاح داشته محتوای کروموزومی خوبی نداشته و این باعث می شود بعد لقاح بارداری پوچ اتفاق افتد. که این هم منجر به سقط میشود.
  • اختلالات مربوط به جفت: اگر جفت به طور غیرطبیعی ایجاد شود، انتقال خون از مادر به جنین مختل میشود.
  • مبتلا شدن زنان باردار به سندرم تخمدانی پلی کیستیک (PCOS): همانطور که می دانید زنانی که مبتلا به PCOS و یا سندرم تخمدانی پلی کیستیک هستند، بیشتر از ساير خانم هاي باردار در معرض خطر سقط های مکرر جنين قرار خواهند گرفت. به دلیل این که در سندرم تخمدانی پلی کیستیک، بدن زن بيمار، هورمون مردانه تستوسترون را در اندازه بسیار زیادي ترشح کرده و باعث می شود كه تخمک گذاری در بدن اين افراد به صورت نامنظم صورت گرفته و چرخه قاعدگی هم به هم بخورد. علاوه بر اين موارد، وجود مشکل سندرم تخمدانی پلی کیستیک در بدن زنان باردار مانع از ضخیم شدن پوشش اندومتر در رحم  اين افراد شده و دیواره رحم هم نمي تواند به درستی از جنین حمایت كند.
    معمولا، در چنین شرایطی پزشکان متخصص زنان و زايمان به بيماران خود توصیه می کنند كه با مصرف داروهای خوراکی ضد دیابت، مانند متفورمین (گلوکوفاژ) بیماری خود را درمان کنند. البته، یادتان باشد كه این داروها تنها به منظور کاهش خطر سقط جنین در بدن زنان مبتلا به سندرم تخمدانی پلی کیستیک مصرف می شود.
  • اختلالات هورمونی در بدن مادر: بعضی از اختلالات هورمونی در بدن مادر می‌تواند موجب سقط جنین شود.
  • اختلالات ساختار رحم: شکل غیرطبیعی رحم و ایجاد فیبروئیدها ( رشد توده های خوشخیم غیرسرطانی ) در رحم میتوانند باعث ایجاد خطر برای جنین در حال رشد شوند.
  • ختلالات سیستم ایمنی بدن مادر: گاهی اوقات بخاطر اختلالات سیستم ایمنی بدن مادر نسبت به جنین احساس بیگانگی کرده و به اصطلاح جنین رو پس میزند و در نتیجه باعث سقط می شود. عفونت های شدید و درمان نشده هم خطر افزایش سقط دارند.
  • اختلالات رحمی و ضعیف بودن  گردن رحم زنان باردار: اگر در دوران بارداری، رحم مادر به شکل غیرطبیعی رشد کرده و یا تقسیم سلولی (سپتوم رحم) آن به حالت طبیعی پيش نرود، بارداری فرد با سقط جنین به پایان خواهد رسید، چون در چنین شرایطی جنین نمی تواند به دیواره رحم مادر خود متصل گردد. جالب است بدانيد كه تقریبا ۱۰ درصد از سقط جنین ها به دلیل وجود اختلالات رحمی در بدن مادران باردار رخ مي دهد.
    از آن جايي که در چنین حاملگی هایی گردن رحم مادر بسیار ضعیف مي شود، بنابراين اغلب اين نوع بارداري ها منجر به سقط جنین می شود. در هنگام بروز اختلالات رحمی در بدن زنان، زمانی که حاملگی اين افراد به پایان سه ماهه اول خود می رسد، جنین به اندازه رشد کرده و بزرگ می شود، اما گردن رحم به علت ضعیف بودن نمی تواند جنین را نگه دارد و حاملگی با سقط جنین پایان می یابد. معمولا، در چنین مواردی پزشکان متخصص زنان و زايمان، سپتوم رحم زنان را از طریق انجام اعمال جراحی اصلاح کرده و برای درمان ضعف گردن رحم اين افراد عمل سرکلاژ (یک نوع عمل جراحی است که در آن، دهانه رحم زنان بيمار را برای نگه داشتن جنین به روش بخیه زدن می بندند) را انجام مي دهند
  • جایگیری نادرست جفت در رحم یا وارد شدن ضربه: گاهی اوقات جایگیری نادرست جفت در رحم احتمال خونریزی و سقط رو افزایش میدهد. وارد شدن ضربه یا تروما به شکم مادر باردار می‌تواند منجر به خونریزی و سقط شود.
  •  قرار گرفتن زنان حامله در محیط های مسموم و مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر توسط اين مادران: محققان ثابت کرده اند كه نیکوتین موجود در تنباکو به راحتی می تواند از جفت بدن زنان باردار عبور کرده و مانع رسیدن خون به جنین داخل رحم اين افراد شود. به همین دلیل، زنان سیگاری و یا مادران بارداری که در معرض دود سیگار قرار دارند، در معرض خطر سقط جنین قرار دارند. البته، فراموش نکنید كه مصرف مشروبات الکلی هم در دوران بارداری زنان باعث سقط ناگهانی جنین اين افراد خواهد شد. همچنین، قرار گرفتن زنان باردار در معرض سموم محیطی مثل دود صنعتی، آزمایشگاه های بیمارستان ها و یا کارخانه ها هم خطر سقط جنین را در بدن اين افراد به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.  علاوه بر اين موارد، قرار گرفتن زن حامله در معرض تابش اشعه ایکس و یا استفاده از مواد سمی، اين مادران را با مشکل سقط جنین روبرو خواهد نمود.
دلایل سقط جنین غیر عمدی

دلایل سقط جنین غیر عمدی

دلایل سقط جنین عمدی

در طول سالهای اخیر میزان سقط های عمدی جنین افزایش یافته است. عوامل موثر برای انتخاب مادران به سقط جنین شامل مواد زیر است:

  1. وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی
  2. اختلافات در رابطه و ازدواج های ناخواسته
  3. بارداری در روابط مخفیانه و ممنوعه
  4. انتخاب زنان برای اشتغال و پیشرفت
  5. اعتیاد همسر به مواد مخدر
  6. احتمال بیماری و یا مشکل ژنتیکی در جنین
  7. طبقه اجتماعی و عدم آگاهی از راه های پیشگیری

دلایل سقط جنین عمدی

علائم سقط حنین

برخی از علائم رایج در سقط جنین عبارتند از:
خونریزی واژینال: شایع ترین علت سقط، خونریزی واژینال است.معمولا خونریزی از لکه های خفیف شروع می شود و تا خونریزی شدید ادامه پیدا می کند و به نظر شدیدتر از خونریزی دوران پریود می باشد. خونریزی واژن شامل لخته شدن خون است، این لخته شدن هم می تواند خفیف و جزئی باشد و هم زیاد باشد. در صورت خونریزی واژینال در هر زمان از دوران بارداری خود، فورا از پزشک بخواهید تا از نظر وضعیت عمومی و از لحاظ خدمات مامایی، به شما کمک کند.
درد شدید در ناحیه پشت: درد در ناحیه پشت در هنگام سقط، باعث ناراحتی و اضطراب در شما می شود. در پائین ترین قسمت نخاع و پشت، درد شدیدی را خواهید داشت.
گرفتگی عضلات شکم: درد شدید شکم و در اطراف ناحیه تناسلی در طول دوران بارداری باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر در هر طرف از شکم، احساس درد شدید داشتید، به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارید. تیر کشیدن یا درد در شکم، شبیه به درد های دوران قاعدگی است، و نشانه های اولیه سقط با شروع یک درد شدید و ناگهانی در ناحیه تناسلی شروع می شود.
علائم سقط حنین

علائم سقط حنین

غیر از علائمی که در بالا ذکر شد، به علائم زیر نیز در رابطه با سقط می توانید توجه کنید:
  • دفع بافت یا مواد لخته مانند
  • تهوع
  • استفراغ
  • خونریزی که از مقدار خفیف شروع شده و شدید می شود
  • احساس شدید یا خفیف اما دائمی ضعف
در موارد خیلی نادر، هیچ گونه علامتی برای نشان دادن سقط وجود ندارد، مگر اینکه در طول معایناتی که بطور معمول انجام می گیرد، نشانه ای از سقط مشاهده شود. خونریزی، درد شدید شکم یا سرگیجه، نشانه هایی از حاملگی خارج از رحم هستند. حاملگی خارج از رحم زمانی است که جنین در خارج از رحم شکل میگیرد و این حالت به درمان فوری پزشکی نیاز دارد.