بقایای یک کشتی در قرن ۱۷ در آبهای تاریک دریای بالتیک پیدا شد

بقایای یک کشتی در قرن ۱۷ در آبهای تاریک دریای بالتیک پیدا شد

  • توسط : محمد رضا مددی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • در : اخبار علمی و آموزشی

غواصانی از کشور فنلاند هنگام کاوش در اعماق دریای بالتیک ناگهان یک کشتی غرق شده فوق العاده را کشف کردند که قدمت آن تقریبا ۴۰۰ سال پیش است.

غواصان داوطلب از تیم غیرانتفاعی Badewanne اغلب با آثار شکسته قرن ۲۰ که مرتبط به جنگ جهانی اول و دوم می باشد مواجه می شوند، پس از کشف چیزی که به نظر می رسد یک کشتی تجاری هلندی بسیار آسیب دیده از قرن ۱۷ است، یک تعجب بزرگ بود.

نمونه ای کشف شده از “fluit” هلندی (یا مایع)، در نزدیکی دهانه خلیج فنلاند، در آب های شرقی دریای بالتیک یافت شد.

تیم غواصی Badewanne، کپسولی از دوره ی هلندی را در عمق حدود ۸۵ متری (تقریبا ۲۸۰ فوت) که در بستر دریا خوابیده است را کشف کردند و تقریباً به طور کامل حفظ شده و سالم است.

تیم غواصان نشان داد که فقط صدمات جزئی، ناشی از ترال دریایی، در یك نوع تور در قرن ۱۷ منجمد شده است، به لطف غواص آب در این قسمت از دریای بالتیک – محلی كه ترکیبی از کم سطح شوری، دما و نور می تواند باعث شود که لاشه غرق شده صدها سال تقریباً بدون تغییر خوب بماند.

در آبهای گرم تر، موجودات خورنده چوب رشد می کنند و می توانند صدمات ناگواری به یادگاری ها از این دست وارد کنند، اما در اینجا، شیمی بالتیک – و ماهیت ناشناخته غرق شدن لوله – یادگار قابل توجهی را برای تحقیقات بیشتر به ما داده است.

غواصان می گویند، حتی نگهدارنده های کشتی هم پر هستند و از زمانی که کشتی های باری هلندی عمدتا بر تجارت دریایی در این قسمت از جهان تسلط داشتند، بخشی از آن را حمل می کنند، بخشی از آن به لطف پیشرفت های پیشگامانه ای است که توسط خود لوله نشان داده شده است.

این کشتی ها که در اولین تکرارها در قرن شانزدهم پدیدار شدند، همه چیز را فدای بارهای مهم خود کردند. برخلاف دیگر قایق های آن زمان که برای جابجایی بین خدمت به عنوان کشتی های باری و شناورهای جنگی طراحی شده بودند، هواپیمای سه تکه دارای یک طرح مقرون به صرفه و بزرگ بود که کاملاً برای به حداکثر رساندن ظرفیت بار طراحی شده بود.

به همین دلیل، این کشتی می توانست دو برابر محموله کشتی های رقیب را حمل کند، و سیستم های پیشرفته تقلب می توانستند قابلیت های قایقرانی ماهرانه آن را توسط خدمه کوچک کنترل کنند، که این امر باعث می شود کشتی پرواز سودآوری بیشتری برای فعالیت داشته باشد.

علی رغم موفقیت و محبوبیت طراحی بین قرن شانزدهم و هجدهم، شواهد نسبتاً کمی تا به امروز مانده است. تحقیقات بیشتر در مورد این یافته خاص می تواند حقایق جالبی را درباره این گنجینه های تاریخی آشکار کند.

نیکلاس اریکسون، باستان شناس دریایی از دانشگاه استکهلم در سوئد، که با مقامات فنلاند و دیگران برای مطالعه کشف همکاری خواهد کرد،گفت غرق شدن این کشتی بسیاری از ویژگی های دودکش را نشان میدهد.

“ممکن است این یک نمونه اولیه از این طرح باشد. بنابراین کشتی شکسته یک فرصت منحصر به فرد برای تحقیق در مورد توسعه یک نوع کشتی است که در سراسر جهان حرکت می کند و به ابزاری بر مبنای اولیه جهانی سازی مدرن تبدیل می شود.”