بلایای طبیعی | مرگبارترین فجایع طبیعی تاریخ زمین

بلایای طبیعی | مرگبارترین فجایع طبیعی تاریخ زمین

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۲
  • در : طبیعت

هر ساله حدود ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سراسر جهان بر اثر بلایا و فجایع طبیعی جانشان را از دست می دهند-زمین لرزه، آتش فشان ها، طوفان ها، سیلاب ها، آتش سوزی های گسترده و خشکسالی- درحالیکه ۱۵۰ میلیون نفر تحت تاثیر آن قرار می گیرند براساس گفته سازمان بهداشت جهانی، بلایای طبیعی از دیرباز و ابتدای زندگی بشر، یک حقیقت در زندگی انسان ها بوده است. ولی تلفات اکثر این رویداد ها در تاریخ گم شده است. به عنوان مثال، جزیره سنتورینی یونان شاهد یک انفجار آتش فشانی مرگبار در سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح بوده است ولی این که چند نفر بر اثر آن جان خود را از دست داده اند ما چیزی نمی دانیم.

بلایای طبیعی فجایع طبیعی

مرگبارترین فجایع طبیعی تاریخ جهان

بر اساس کتب و متون قدیمی، تاریخدان ها می توانند تلفات این بلایای طبیعی را تا حدی تخمین بزنند، فجایع طبیعی که ما اینجا لیست کرده ایم مرگبارترین و پرتلفات ترین بلایای طبیعی بوده که در تاریخ بشر اتفاق افتاده است.

۱- زلزله شهر حلب سوریه ۱۱۳۸ میلادی

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ – حلب

هر جا سخن از فجایع طبیعی است نام زلزله هم شنیده می شود، در ۱۱ اکتبر سال ۱۱۳۸ شهر حلب شروع به لرزیدن کرد. این شهر در امتداد برخورد صفحات افریقا و عربستان قرار دارد که بشدت آن را مستعد زمین لرزه ها می کند ولی این زلزله بشدت مرگبار بود در مورد اندازه و مقیاس زلزله اطلاعی نداریم اما تاریخ نویسان و نویسندگان آن زمان گزارش دادند که بسیاری از خانه ها ویران شدند و دژها و دیوارهای اطراف شهر فروریخت و مجموع تلفات ان حدود ۲۳۰،۰۰۰ نفر تخمین زده می شود.

۲- زلزله و سونامی اقیانوس هند (۲۰۰۴)

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ

مرگبارترین فجایع طبیعی تاریخ- اندونزی سال (۲۰۰۴)

در سال ۲۰۰۴ زمین لرزه بزرگی زیر دریاهای غرب جزیره سوماترای اندونزی را لرزاند این زمین لرزه سونامی بسیار عظیمی تولید کرد که نزدیک به ۲۳۰،۰۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲ میلیون نفر را در کشورهای شرق آفریقا و جنوب آسیا آواره کرد. با سرعتی بیش از ۸۴۰ کیلومتر در ساعت، سونامی در کمتر از ۲۰ دقیقه بعد از زلزله خود را به سواحل کوبید، در بعضی از مناطق ساحلی اندونزی نزدیک به مرکز زمین لرزه، ارتفاع امواج سونامی به بیش از ۳۰ متر می رسید. خسارات زلزله و سونامی بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شد هم چنین این زلزله سومین زمین لرزه بزرگ زمین از سال ۱۹۹۰ میلادی است، این سونامی پرتلفات ترین سونامی تاریخ جهان است.

۹- زمین لرزه تانگشان – چین (۱۹۷۶)

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ – شهر تانگشان بعد از زلزله

ساعت ۳:۴۲ شب، ۲۸ جولای سال ۱۹۷۶،شهر تانگشای چین بر اثر یک زلزله ۷٫۶ ریشتری با خاک یکسان شد. شهر صنعتی تانگشان با جمعیت ۱ میلیون نفر، ۲۴۰،۰۰۰ تلفات را در یک شب متحمل شد هر چند این آمار رسمی است ولی عده ای اصرار دارند که این آمار بسیار خوشبینانه است و آمار رسمی ۷۰۰،۰۰۰ نفر است. بر طبق گزارش ها، ۸۰% ساختمان های شهر ویران شدند و لرزه های آن تا ۱۸۰ کیلومتر آنسوتر در پکن پایتخت چین، احساس شد.

۴- زمین لرزه انتیاک (۵۲۶)

با توجه به این که این زمین لرزه بیش از هزار سال پیش اتفاق افتاده است آمار دقیق تلفات آن مشخص نیست. جان ملالاس، نویسنده آن زمان نوشته است “در می سال ۵۲۶ م . لزله ای که یکی از شهرهای امپراطوری رم را در هم کوبید که حدود ۲۵۰،۰۰۰ نفر کشته شدند.” ملالاس این زلزله را خشم خداوند نامید و گفت که “آتش همه چیز را در شهر نابود کرد درحالیکه زلزله نتوانست.” طبق گفته نشریه تاریخ قرون وسطا، تلفات زلزله بسیار بیشتر است چرا که در آن زمان توریست ها و گردشگران زیادی در شهر بودند که سالگرد عروج مسیح به بهشت را جشن گرفته بودند.

۵- زلزله هایوان چین – ۱۹۲۰

زلزله هایوان بزرگترین زمین لرزه قرن ۲۰ در چین است. زلزله ای که در ۱۶ دسامبر سال ۱۹۲۰ استان هایوان و هم چنین بخشی از استان های همجوار شانسو و گوانسی را لرزاند معادل ۷٫۸ ریشتر بود هر چند دولت چین مدعی است که این زلزله ۸٫۵ ریشتر بوده است در مورد تلفات آن نیز اختلافات زیادی وجود دارد در حالیکه بعضی آمار آن را ۲۰۰،۰۰۰ می گویند در آمار منتشر شده دولت چین در سال ۲۰۱۰ تلفات ۲۷۳،۴۰۰ نفر گزارش شده است. خاک های بسیار سست و نرم منطقه باعث لغزش زمین نیز شدند که به تنهایی باعث کشته شدن بیش از ۳۰،۰۰۰ نفر شد.

۶- گردباد کورینجا (۱۸۳۹)

در ۲۵ نوامبر ۱۸۳۹، گردباد کورینجا باعث لغزش زمین در شهر بندری کورینجا در خلیج بنگال هند شد و منطقه را با یک موج طوفانی ۱۲ متری در هم کوبید،مانند بسیاری از طوفانهایی که قبل از قرن ۲۰ رخ دادند سرعت و مقیاس طوفان مشخص نیست، این طوفان بزرگ حدود ۲۰،۰۰۰ قایق را نابود کرد و ۳۰۰،۰۰۰ نفر را به کشتن داد.

۷-طوفان دریایی هایفونگ (۱۸۸۱)

طوفان دریایی بزرگی در ۸ اکتبر سال ۱۸۸۱ شهر بندری هایفونگ ویتنام را در هم کوبید این طوفان نیز حدود ۳۰۰،۰۰۰ نفر را به کشتن داد.

۸- زلزله هائیتی (۲۰۱۰)

بزرگترین فجایع طبیعی | بلایای طبیعی تاریخ زمین

بزرگترین فجایع طبیعی | بلایای طبیعی تاریخ زمین

۱۲ جون سال ۲۰۱۰، زلزله ۷ ریشتری کشور فقیر هائیتی، در شمال غرب “پرت و پرینس” را در هم کوبید که یکی از مرگبار ترین زلزله های تاریخ است. کشور هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای نیمکره غربی است و سابقه زمین لرزه های سهمگینی دارد. زمین لرزه سال ۲۰۱۰، ۳ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد در ابتدا، دولت هائیتی تلفات را حدود ۲۳۰،۰۰۰ نفر تخمین زد ولی در ژانویه سال ۲۰۱۱ مقامات تلفات را حدود ۳۱۶،۰۰۰ نفر عنوان کردند، موسسه تحقیقات زلزله نگاری آمریکا تلفات را حدود ۱۶۰،۰۰۰ نفر عنوان کرده است. این اختلافات نشان دهنده دشوار بودن برآورد تلفات و خسارات حتی در عصر کنونی است.

۹- گردباد بوهالا – (۱۹۷۰)

۱۳ نوامبر سال ۱۹۷۰ میلادی، یک گردباد حاره ای بسیار قدرتمند با سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت، بنگلادش را در هم کوبید. در آن زمان کارگران فصلی زیادی از دیگر مناطق بنگلادش برای برداشت برنج بدانجا رفته بودند و در همراهی با امواج سهمگین دریا و مملو بودن مناطق از مردم محلی و ساکنان، طوفان حدود ۳۰۰،۰۰۰ تا ۵۰۰،۰۰۰ نفر را کشت. تا این زمان گردباد بوهالا مرگبارترین طوفان موسمی جهان نیز شناخته می شود.

۱۰- زمین لرزه شانکسی (۱۵۵۶)

مرگبارترین زلزله در تاریخ در ۲۳ ژوئن سال ۱۵۵۶ شهر شانکسی چین را لرزاند که معروف است به “زلزله بزرگ ژیاژنگ”. این زلزله ۸ ریشتری حدود ۸۳۰،۰۰۰ نفر را کشت.

۱۱- سیلاب رودخانه زرد (۱۸۸۷)

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ

در دهه ۱۸۸۰ رودخانه زرد در چین به نحو خطرناکی در منطقه ای مشرف به سایر زمین های اطراف آن قرار داشت در سپتامبر سال ۱۸۸۷ بر اثر بارش شدید باران، بندها و سدهای کوچکی که برای برداشت آب از رودخانه ایجاد شده بودند به تدریج پر شدند و باعث ریزش آب به مناطق کم ارتفاع اطراف شدند و مساحتی به اندازه ۱۲۰۰۰ کیلومتر مربع را غرق در آب کردند در اثر این سیلاب عظیم ۸۰۰،۰۰۰ نفر تا ۲ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

۱۲- سیلاب رودخانه یانگتیز (۱۹۳۱)

مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ | سیلاب رودخانه یانگتیز در سال ۲۰۲۰-شهر ووهان

بارش شدید باران در مناطق مرکزی چین در جولای و آگوست سال ۱۹۳۱ یکی از از مرگبارترین فجایع طبیعی تاریخ جهان را رقم زد. در جولای سال ۱۹۳۱ حدود ۶۰۰ میلی متر باران در مناطق مرکزی بارید و در همراه با ذوب شدن یخ ها در آن موقع از سال، ۱۸۰،۰۰۰ کیلومتر مربع از رودخانه یانگنیز و مناطق اطراف آن تبدیل به دریاچه بزرگ شدند دولت چین تلفات را حدود ۲ میلیون نفر عنوان می کند اما منابع دیگری تلفات را تا ۳٫۷ میلیون نفر هم اعلام کرده اند.