راهکار های پیشگیری از سرطان ریه در مردان

راهکار های پیشگیری از سرطان ریه در مردان

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۰۸
  • در : اخبار پزشکی سلامت مردان

سرطان ریه به عنوان یکی از کشنده ترین نوع سرطان ها در جهان، سالانه شمار زیادی از زنان و مردان را به کام مرگ مي کشد. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان پیش بینی کرده است که در حال حاضر یک پنجم مردان و یک ششم زنان در طول زندگی، به سرطان مبتلا شده باشند. نتایج دادهای جهانی سرطان حکایت از آن دارد که در سال ۲۰۱۸، ۱۸ میلیون نفر در سراسر جهان به سرطان ریه مبتلا شده اند این در حالی است که در سال ۲۰۱۲ تعداد مبتلایان ۱۴ میلیون نفر بوده است. همچنین بررسی های جدید نشان می دهد درحالیکه فقر، عامل افزایش سرطان در گذشته بوده است، اما امروزه سبک زندگی افراد بیشترین نقش را در گسترش سرطان ریخ داشته است.

سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه (Lung cancer) نوعی بیماری است که مشخصه آن رشد کنترل نشده سلول در بافت های ريه است که توانایی تنفسی فرد را کاهش می‌دهد. گفتني است که اگر اين بيماري درمان نشود، رشد سلولي مي تواند در يک فرايند به نام متاستاز به بيرون از ريه گسترش پيدا کند و به بافت هاي اطراف يا ساير اعضاي بدن برسد. انواع اصلي سرطان ريه سرطان هاي ريه سلول كوچك (SCLC)، که سرطان سلولی جو شکل نیز نامیده می شود، و سرطان ریه سلول غير کوچک (NSCLC) هستند. شایع ترین علائم عبارتند از: تنگی نفس، سرفه‌ای که از بین نمی‌رود، خلط خونی، سرفه خونی، درد قفسه سینه، درد استخوانی، کاهش وزنی که بدون دلیل است، بم شدن صدا و سردرد.

عوامل و راه های پیشگیری از سرطان ریه

برای جدی گرفتن سرطان ریه باید بدانیم که سرطان ریه، دومین سرطان رایج در مردان و سومین سرطان رایج در زنان است. از همه مهمتر این که به علت دشوار بودن درمان سرطان ریه، می توان تا حد زیادی این سرطان را، چه در مردان و چه در زنان،  شایع‌ترین نوع سرطانی که منجر به مرگ می شود، به حساب آورد. برای پیشگیری ابتدا لازم است عواملی که باعث سرطان ریه می شود را بشناسیم.

دخانیات: به گفته پزشکان، استعمال دخانیات علت اصلی ابتلا به سرطان ریه است. می‌توان گفت که مبتلا شدن حداقل ۸۰ درصد از سرطان‌های ریه به دلیل استعمال دخانیات است. اگرچه افراد غیر سیگاری و سایر دخانیات‌ها نیز احتمال ابتلا به سرطان ریه رادارند اما به‌طورکلی خطر ابتلا به این بیماری در افراد سیگاری ۱۰ برابر بیشتر است. میزان خطر، با افزایش تعداد سیگاری که در روز کشیده می‌شود، افزایش می‌یابد. اگر شما یک فرد سیگاری قهار هستید که در روز بیش از ۲۰ نخ سیگار مصرف می‌کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه در شما به حدود ۳۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری افزایش می‌یابد. علت اصلی افزایش قابل‌توجه ابتلا به سرطان ریه در ۵۰ سال اخیر را می‌توان افزایش افراد سیگاری در این سال‌ها دانست. این افزایش مصرف به علت تولید صنعتی و بازاریابی دخانیات به وجود آمده است.خطر ابتلا به بیماری سرطان ریه در افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، بعد از گذشت حدود ۱۵ سال، با افراد غیر سیگاری برابر می‌شود.

عوامل بروز سرطان ریه

عوامل بروز سرطان ریه

ژنتیک: اینگونه برآورد شده‌است که ۸ تا ۱۴٪ از موارد سرطان ریه به دلیل عوامل ارثی ایجاد می‌شوند. احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که خویشاوندان او به این بیماری مبتلا هستند، ۲٫۴ برابر بیشتر است. احتمال دارد دلیل این امر ترکیب ژن ها باشد.

آلودگی هوا: تحقیقات حکایت از آن دارد که آلودگی هوای بیرون ۱ تا ۲٪ احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. شواهد تجربی نشان می‌دهد که احتمال خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر آلودگی هوا در فضای سر پوشیده مربوط به سوختن چوب، زغال چوب، کود یا مانده محصول برای پخت‌وپز و گرم کردن بیشتر است. این خطر حدود ۲٫۴ میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تأثیر خود قرار داده‌است و ۱ تا ٫۵٪ از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه به این دلیل اتفاق می‌افتند.

عوامل بروز سرطان ریه

عوامل بروز سرطان ریه

 

دانشمندان برای ییشگیری از سرطان ریه با تاکید مجدد بر عوامل بروز آن به معرفی راهکار های زیر پرداختند:

  • اگر سیگاری هستید، آنرا ترک کنید.
  • مصرف قلیان را حتما کنار بگذارید. مصرف هر وعده قلیان معادل ده ها نخ سیگار است و به شدت سرطانزاست
  • اگر سیگاری نیستید در محیط کار یا محیطهای عمومی عاری از آلودگی با دود سیگار یا هرگونه آلاینده قرار بگیرید.
  • اگر در محیط های کار با گرد و غبار و بخارهای مختلف در تماس هستید در مورد نحوه حفاظت خود سؤال کنید.
  • هرگز سیگار نکشید چرا که در صورت کار در محیط های آلوده شانس ابتلای شما بسیار زیادتر خواهد بود.
  • درصورت بروز هرگونه علایم هشدار دهنده مانند سرفه های غیر قابل توجیه وطول کشنده بیشتر از دو هفته به پزشک مراجعه کنید.
  • مراقب باشید هوای خانه هرگز راکد نماند یعنی همیشه راهی برای تهویه هوای اتاق ها به شکل منظم باقی بگذارید تا در صورتی که منزل تان عایق کاری نامناسب دارد و رادون از آنها تولید می شود، دستکم این گاز کمتر در منزل انباشته شود
  • برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، وزن خود را کنترل کنید. موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان(AICR) تخمین می‌زند که سالانه بیش از ۱۲۰۰۰۰مورد از سرطان‌های ایالات متحده آمریکا ناشی از اضافه وزن است.
  • داشتن حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته راهی برای پیشگیری از سرطان است. سالانه یک سوم مرگ ‌و ‌میرهای ناشی از سرطان در ایالات متحده آمریکا مربوط به رژیم غذایی و فعالیت بدنی است.
پیشگیری از سرطان ریه

پیشگیری از سرطان ریه

همچنین برای پیشگیری از سرطان ریه باید به رژیم غذایی نیز اهمیت داد. بر این اساس توصیه های غذایی زیر را جدی بگیرید:

  • آب از نوشیدنی‌های مفید برای سلامت ریه‌ها است که با بهبود جریان خون به سم زدایی و پاک سازی آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین به منظور تامین سلامت ریه‌ها توصیه می‌شود افراد روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشند.
  •  سیب یکی از میوه‌هایی است که دارای مقدار زیادی از فلاونوئیدها، ویتامین C  و ویتامین E است که به سلامت ریه‌ها کمک می‌کند و عملکرد این عضو حیاتی را بهبود می‌بخشد.
  • هویج دارای مقدار قابل توجهی ویتامین‌ A و لیکوپن است که برای سلامت ریه مفید است و خطر ابتلا به بیماری‌های ریه نظیر آسم را کاهش می‌دهد.
  •  پرتقال نیز حاوی مقادیر بالایی ویتامین C و ویتامین B6 است که باعث بهبود عملکرد انتقال اکسیژن در ریه‌ها می شود و نقش موثری در سلامت آن‌ها دارد.
  • کدو تنبل از دیگر میوه‌های مفید برای ریه است که به دلیل برخورداری از بتا کاروتن و ویتامین C سلامت این عضو حیاتی را تامین می‌کند.
پیشگیری از سرطان ریه

پیشگیری از سرطان ریه

  • کلم‌ها شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ بنفش و سبز دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و کلروفیل هستند که علاوه بر سم زدایی و بهبود جریان خون در ریه‌ها، بیماری مهلک سرطان ریه را نیز درمان می‌کنند.
  • لوبیا از دیگر مواد غذایی موثر برای پیشگیری از سرطان ریه است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، انواع لوبیا شامل لوبیا قرمز، سیاه، سفید و چیتی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که رادیکال‌های آزاد بدن را از بین  می‌برند و به پیشگیری و درمان سرطان ریه کمک می‌کنند.
  • سیر درای خواص ضد التهابی است و به دلیل سرشار بودن از ترکیب “آلیسین” سلامت ریه‌ها را تضمین کند. بنابراین توصیه می‌شود افراد روزانه خوردن دو تا سه حبه سیر را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
  • توت‌ها شامل توت فرنگی، تمشک، زغال اخته و شاتوت به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آنتی کسیدان‌ها به درمان سرطان ریه کمک می‌کنند.
  • انار از دیگر میوه‌های موثر برای سلامت ریه‌ها است. بررسی‌های محققان نشان داده است که آب انار دارای مقادیر زیاد آنتی اکسیدان الاجیک اسید (Ellagic acid) است که باعث کاهش رشد تومورهای سرطانی در ریه‌ها می‌شود.