مننژیت علل، علائم و درمان آن

مننژیت علل، علائم و درمان آن

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۴
  • در : اخبار پزشکی

مننژیت Meningitis عفونت غشاهای محافظتی است که مغز و نخاع را می پوشاند که به آن مننژ meninges می گویند. همراه ما باشید تا با این بیماری بیشتر آشنا شویم و بدانیم که علت مننژیت چیست و علائم و نشانه های مننژیت کدام اند و به طور کلی چگونه می توان به درمان مننژیت پرداخت.

بیماری مننژیت معمولاً در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می شود. البته در موارد نادر، قارچ، انگل یا آمیب نیز ممکن است باعث مننژیت شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا در طی یک بررسی به این نتیجه رسیده است که علت های غیر عفونی نیز ممکن است سبب بروز مننژیت شود؛ برای مثال سرطان ها، لوپوس، صدمات سر یا جراحی مغز هم می توانند موجب مننژیت شوند.

علائم و نشانه های بیماری مننژیت چیست؟

افراد در هر سنی می توانند دچار مننژیت شوند؛ افراد مبتلا به طور معمول دارای تب و سردردی می شوند دکتر پل ساوکس، متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان بریگام و بیمارستان زنان در بوستون در این باره اظهار داشته است که : ” در بیماری مننژیت آنجا که پوشش مغز و نخاع ملتهب می شود ، گردن متورم می شود و حالت سفتی به خود می گیرد. ”
علائم مننژیت از نظر شدتی که در افراد مختلف دارد بسیار متفاوت است. در اغلب موارد ثبت شده مننژیت افراد احساس شدید خستگی می کردند و حس گیجی و عدم تمرکز داشتند. برخی از انواع مننژیت ممکن است باعث ایجاد بثورات قرمز در بدن شود.

علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت

برخی از علائم اولیه مننژیت ممکن است ناگهانی ظاهر شود و شبیه به آنفولانزا باشد؛ بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری های ایالات متحده؛ علائم مننژیت باکتریایی معمولاً سه تا هفت روز پس از قرار گرفتن فرد در معرض عفونت بروز پیدا می کنند.

علائم مننژیت باکتریایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب شدید و ناگهانی
  • سردرد شدید
  • خواب آلودگی
  • گرفتگی گردن
  • حساس شدن چشم ها به نور
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش اشتهاء
  • گیجی
  • کمبود انرژی
  • تحریک پذیری
  • تشنج
علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت

با پیشرفت بیماری، ورم ​​پوستی قرمز یا بنفش و یا لکه های سرخ رنگی روی سطح پوست ظاهر خواهند شد.

علائم مننژیت باکتریایی در نوزادان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • گریه مداوم
  • خواب آلودگی بیش از حد یا تحریک پذیری
  • تغذیه ضعیف و بی اشتهایی
  • بی تحرکی یا کندی
  • برآمدگی هایی به صورت لکه در سر کودک
  • سفتی در بدن یا گردن کودک

سایر اشکال مننژیت علائمی مشابه با موارد ذکر شده در بالا دارند.

علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت

مننژیت ویروسی

شایع ترین شکل این بیماری در ایالات متحده مننژیت ویروسی است که معمولاً شدیدتر از مننژیت ناشی از باکتری محسوب می شود. مننژیت باکتریایی بسیار جدی است و می تواند کشنده باشد اما موارد ابتلا به آن نادر هستند. این نوع مننژیت بیشتر در “کمربند مننژیت” در جنوب صحرای آفریقا شایع است.

به طور متوسط سالانه حدود ۳۰۰۰ نفر در ایالات متحده مبتلا به مننژیت باکتریایی می شوند که بیشتر آن ها شامل نوزدان، کودکان، دانشجویان و بزرگسالان و دانشجویان کالج هستند و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به مننژیت باکتریایی دچار می شوند در اثر عفونت ناشی از آن جان خود را از دست می دهند.

مننژیت باکتریایی

چهار مورد از رایج ترین گونه های باکتریایی که باعث مننژیت می شوند عبارتند از:

Neisseria meningitidis باکتری نانشریا مننژیت

Neisseria meningitidis ک نوع خاص از باکتری است که به طور معمول در بینی و گلو افراد مشاهده می شود. در موارد نادر ، این باکتری می تواند وارد جریان خون شود و به مایعات اطراف مغز و نخاع برود و باعث بیماری ای شود که به بیماری مننگوکوک meningococcal معروف است. این نوع بسیار مسری است و می تواند به سرعت در محیط های بزرگ مانند مدارس و خوابگاه های دانشجویی گسترش یابد.

Streptococcus pneumoniae باکتری استرپتوکوک

باکتری استرپتوکوک پنومونیه می تواند باعث مننژیت پنوموکوکی شود که جدی ترین شکل مننژیت باکتریایی است.

Haemophilus باکتری هموفیل

باکتری Hib به طور معمول کودکان زیر ۵ سال را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در یک مورد سبب ابتلاء گسترده کودکان خردسال ایالات متحده به بیماری مننژیت شده است. این باکتری تقریباً دیگر در این کشور ریشه کن شده محسوب می شود زیرا واکسیناسیون نوزادان علیه Hib در سال ۱۹۸۹ موفق به کنترل آن شد.

علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت

Listeria monocytogenes باکتری لیستریا مونوسیتوژنز

به گفته بیمارستان عمومی ماساچوست، لیستریا مونوسیتوژنز نوعی باکتری است که به عامل عمده شیوع بیماری مننژیت در نوزادان، زنان باردار، بزرگسالان بالای ۶۰ سال و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در چند دهه گذشته تبدیل شده است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و بیماری های آمریکا، شایع ترین علت مننژیت ویروسی در ایالات متحده، انتروو ویروس هایی غیر از فلج اطفال مانند ویروس های دیگر چون ویروس هایی که باعث ایجاد اوریون، تبخال و آبله مرغان، سرخک، آنفولانزا و اربوویروس منتقل شده از پشه می شوند (مانند ویروس West Nile) نیز می توانند باعث عفونت شوند.

این ویروس ها در گلو و مدفوع افراد آلوده یافت می شوند و از طریق سرفه یا عطسه یا تماس با مواد دفع شده توسط افراد آلوده قابل انتقال اند.

مننژیت های قارچی

گاهی عامل ابتلاء به مننژیت قارچی است؛ این مورد عمدتاً در آمریکا مشاهده نشده است. هنگامی که هاگ های قارچ های عامل بیماری که در خاک یا چوب های پوسیده زندگی می کنند در هوا آزاد شده و توسط فرد سالم تنفس شوند؛ آن گاه فرد به مننژیت مبتلا می شود. این بیماری تقریباً همیشه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا به یک بیماری زمینه ای چون اچ آی وی مبتلا هستند و یا این که پیوند عضو انجام داده اند؛ بیش از دیگران امکان ظهور و ابتلاء دارد.

علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت

آیا مننژیت واگیردار است؟

بله بیماری مننژیت واگیردار است مننژیت باکتریایی با تماس با ترشحات تنفسی که از گلوی فرد آلوده به این بیماری خارج می شود مانند سرفه، عطسه، بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن غذا نوشیدنی و ظروف غذایی مشترک قابل انتقال به دیگری است. لذا بچه های که به مدرسه می روند؛ داشجویان خوابگاه ها و سربازان سربازخانه های نظامی، به دلیل تعامل های اجتماعی و تماس مستقیم و رو در رو بیشتر با سایرین بیش از سایر گروه ها احتمال ابتلا به مننژیت را دارند.

تشخیص و درمان مننژیت

برای تشخیص مننژیت از فرد مشکوک به آن آزمایش های تخصصی گرفته می شود که عمدتاً شامل شیر نخاعی (سوراخ کمر) است. این آزمایش نمونه ای از مایعات اطراف نخاع را استخراج می کند تا تحلیل کند که علت مننژیت کدام یک از موارد است؛ منظور از علت مننژیت عاملی است که سبب بروز آن در فرد شده است که همان طور که اشاره شد عامل مننژیت ممکن است باکتریایی، ویروسی و قارچی باشد.
آزمایش های تشخیصی مننژیت به طور قابل توجهی در طول سال ها پیشرفت کرده اند و در تشخیص علت مننژیت خطای پایینی دارند و نتایج حاصل از آن ها در کم ترین زمان ممکن یعنی حداکثر چند ساعت آماده می شود.
در کنار آزمایش های اصلی تشخیص مننژیت آزمایشات تصویربرداری از مغز، مانند سی تی اسکن یا MRI نیز ممکن است پزشکان را در تشخیص التهاب مغز کمک کند.

علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت

درمان مننژیت باکتریایی

مننژیت باکتریایی یک بیماری جدی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان را در فرد مبتلا ایجاد می نماید؛ علائم آن می تواند بدون درمان سریع به کمک آنتی بیوتیک به سرعت تهدیدآمیز شود. خوشبختانه آنتی بیوتیک هایی وجود دارند که می توانند به طرز چشم گیر و موثری با باکتری عامل مننژیت بجنگند و آن را خنثی نمایند. هنگامی که فرد به مننژیت مشکوک است پزشک ممکن است برای درمان وی از طیف گسترده ای از آنتی بیوتیک ها استفاده نماید. این آنتی بیوتیک ها می توانند بسیاری از گونه های باکتری ها را هدف قرار دهند؛ اما به محض این که علت دقیق عفونت (باکتری، قارچ یا ویروس) مشخص شود؛ درمان بیماری توسط یک آنتی بیوتیک خاص متمرکز می شود (اگر علت بیماری ویروسی بود نمی توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد).

بر اساس بررسی های مرکز کنترل و بیماری های ایالات متحده آمریکا،بیشتر افرادی که به مننژیت باکتریایی مبتلا هستند با کمک آنتی بیوتیک بهبود می یابند اما ممنژیت گاهی عوارض دارد که جبران ناپذیرند برای مثال برخی از این عوارض عبارتند از آسیب مغزی، کاهش شنوایی، ناتوانی در یادگیری و مشکلات حافظه در نتیجه عفونت ناشی از بیماری.

بیماری
بیشتر بخوانید : بیماری ایدز یا اچ آی وی
علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت

درمان مننژیت ویروسی

هیچ درمانی خاص برای مننژیت ویروسی به غیر از استراحت ، مایعات و تسکین دهنده ضد درد وجود ندارد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و بیماری های آمریکا، بیشتر افراد مبتلا به نوع خفیف عفونت ویروسی مننژیت طی ۷ تا ۱۰ روز بهبود می یابند.

درمان مننژیت قارچی

مننژیت قارچی با دوزهای زیادی از داروهای ضد قارچ که اغلب به صورت داخل وریدی تجویز می شوند، درمان می شود.

علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت

جلوگیری از ابتلا به مننژیت

واکسن های خوبی وجود دارند که می توانند فرد را در برابر مننژیت محافظت نمایند. این واکسن ها از شایع ترین دلایل مننژیت باکتریایی جلوگیری می کنند. توسعه واکسن آنفولانزا (b (Hib در آمریکا توانسته است که در کنار کنترل آنفولانزا، در ریشه کن کردن مننژیت باکتریایی نیز موثر باشد.

واکسن های زیر می توانند به جلوگیری از مننژیت باکتریایی کمک کنند:

  • واکسن H. آنفلوانزا نوع (b (Hib، که به طور معمول به صورت یک سری سه یا چهار بخشی از واکسن های معمول دوران کودکی که از ۲ ماهگی شروع می شود را شامل می شود.
  • واکسن meningococcal conjugate که به طور معمول برای جلوگیری از مننژیت به بچه های ۱۱ تا ۱۲ ساله داده می شود و می تواند از عفونت باکتریایی مننژیت جلوگیری کند. دوز دوم در سن ۱۶ سالگی توصیه می شود. دانشجویان سال اول دانشگاه که در خوابگاه ها زندگی می کنند و سربازان وظیفه که قبلاً واکسینه نشده اند نیز توصیه می شود که از دوم این واکسن استفاده کنند.
علائم و نشانه های مننژیت - درمان مننژیت

علائم و نشانه های مننژیت – درمان مننژیت