۹ بهانه علمی که چرا انسان ها نتوانسته اند حیات بیگانه را بیابند

۹ بهانه علمی که چرا انسان ها نتوانسته اند حیات بیگانه را بیابند

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۳
  • در : هوا و فضا

حدود ۶۰ سال پیش یک شب فیزیک شناس انریکو فرمی در حالی که به آسمان نگاه می کرد گفت “پس بقیه کجا هستند؟”. او در مورد حیات بیگانه صحبت می کرد.

9 بهانه علمی که چرا انسان ها نتوانسته اند حیات بیگانه را بیابند

9 بهانه علمی که چرا انسان ها نتوانسته اند حیات بیگانه را بیابند

امروزه دانشمندان می دانند که میلیون ها و شاید هم میلیارد ها سیاره در جهان وجود دارند که می توانند قابل زیست باشند پس چرا در این تاریخ دور و دراز ما هیچ حیات بیگانه ای نتوانسته راهش را به زمین ما بیابد؟ می تواند تنها دلیلش بزرگ بودن بیش از حد جهان باشد؟ می تواند به این دلیل باشد که بیگانه ها عامدانه از ما دوری می کنند یا می تواند به این دلیل باشد که هر تمدن در حال رشد و شکوفایی خودش، خودش را نابود می کند. یا حتی ممکن است چیز بسیار عجیب تری باشد. اینجا ۹ پاسخ عجیب به این سوال وجود دارد.

۱- حیات بیگانه در اقیانوس های زیر سطح سیارات پنهان شده است

اگر ما انسان ها می خواهیم که با بیگانه ها گپ و گفتی داشته باشند باید چند عدد یخ شکن کوچک داشته باشیم. حیات بیگانه ممکن است در اقیانوس های یخ زده زیر سیارات پنهان شده باشد. اقیانوس های زیر زمینی در تعدادی از قمرهای منظومه شمسی وجود دارد و ممکن است در سراسر کهکشان رایج باشند. فیزیک شناس ناسا، الن استرن معتقد است چنین دنیاهای آبی زیر زمینی مثل این می توانند یک مکان عالی برای رشد حیات فراهم کنند حتی اگر سطح آن سیارات برای حیات مناسب نباشد. اتمسفر سمی، هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد و باران هایی از مواد مذاب، هیچ کدام شان اهمیتی ندارند اگر شما زیر اقیانوس پنهان شده باشید. این برای حیات بیگانه مساعد و قابل تحمل است ولی به این معناست که ما هیچ وقت می توانیم آن ها را با خیره شدن به سیارات شان بیابیم. در اینصورت آن ها در اعماق اقیانوس زندگی می کنند و ممکن است حتی ندانند که آسمانی بالای سرشان وجود دارد.

۲- بیگانه ها ممکن است در “سوپر زمین” زندانی شده باشند.

سوپر زمین اصطلاحی است در ستاره شناسی که به سیاره ای ۱۰ برابر بزرگتر از زمین گفته می شود. ما ممکن است هیچ وقت با چنین موجوداتی ملاقات نکنیم چرا که سیاره ای ۱۰ برابر بزرگتر از زمین به معنای نیروی جاذبه بسیار بیشتر و نهایتا سرعت گریز ۲٫۴ بیشتری نیاز است تا از جو خارج شوید غلبه بر چنین نیرویی غیر ممکن به نظر می رسد. در چنین سیاره ای، رفتن به فضا بسیار پرهزینه است، به عبارت دیگر بیگانگان ممکن است آنجا زندانی شده باشند.

۳- ممکن است ما مکان های اشتباهی را جستجو کرده باشیم (بیگانگان ربات هستند).

“شوستک” نظریه پرداز اینده می گوید: انسان ها سال ۱۹۰۰ رادیو را اختراع کردند، اولین کامپیوتر را در سال ۱۹۴۵ ساختند و اکنون مشغول تولید انبوه ابزار های کوچک دستی هستند که می توانند میلیون ها محاسبه را در چند ثانیه انجام دهند. هوش مصنوعی تکامل یافته ممکن است همین نزدیکی ها باشد و این دلیل کافی است برای اینکه نحوه جستجو های مان را برای یافتن حیات بیگانه تغییر دهیم و به دنبال ماشین ها باشیم نه به دنبال موجودات کوتوله انسان مانند. هر حیات بیگانه ای که رادیو را اختراع کرده باشد ما می توانیم صدای شان را نهایتا ظرف چند قرن بشنویم. او همچنین در کنفرانس سن فرانسیسکو در سال ۲۰۱۶ گفت: یک جامعه بسیار پیشرفته و متمدن بیگانه ممکن است توسط ربات های هوشمند ایجاد شده باشد، به همین دلیل ما باید تحقیقات مان را معطوف به یافتن حیات بیگانه کنیم نه سیارات مناسب برای حیات. ممکن است لازم باشد به دنبال مکان هایی باشیم که برای ماشین ها جذاب تر است مکان هایی مملو از انرژی مانند مرکز کهکشان ها. ما همیشه به دنبال کسانی مثل خودمان می گردیم گویا فقط ما موجودات هوشمند در جهان هستیم.

9 بهانه علمی که چرا انسان ها نتوانسته اند حیات بیگانه را بیابند

9 بهانه علمی که چرا انسان ها نتوانسته اند حیات بیگانه را بیابند

۴- ما هم اکنون هم حیات بیگانه را یافته ایم ولی حواسمان نیست.

محققان روانشناسی دانشگاه اسپانیا معتقد هستند: بر اساس فیلم های هالیوودی، حیات بیگانه در ما تصوری از افراد انسان نمای با قد کوتاه و سر کچل ایجاد می کند. چنین پیش فرضی می تواند تلاش های ما برای یافتن حیات بیگانه را به هدر بدهد.

در یک مطالعه تحقیقاتی، پژوهش گران از ۱۳۷ نفر خواستند که به تصاویر سیارات مختلف نگاه کنند و نشانه های حیات را در آن ها تشخیص بدهند در میان این تصاویر عکس یک مرد کوچک در ظاهر گوریل قرار داشت ولی همانطور که شرکت کنندگان تصویر پیش فرضی از حیات بیگانه داشتند فقط ۳۰% آن ها توانستند مرد در ظاهر گوریل را بیابند. درحقیقت بیگانه ها شباهتی به میمون ها و شمپانزده ها ندارند ممکن است حتی با نور و امواج صوتی قابل شناسایی نباشند. بطور کلی، تصور و پیش فرض ما از حیات بیگانه تلاش های ما برای یافتن حیات فرازمینی را محدود می کند و اگر یاد نگیریم که دید بازتر و کلی تری به موضوع داشته باشیم ممکن است بیگانه ای را که مستقیما به ما نگاه می کند و لبخند می زند را از دست بدهم.

۵- انسان ها همه بیگانگان را می کشند(یا تاکنون کشته اند)

الکساندر برزین فیزیکدان و نظریه پرداز می گوید: هر چه به حیات بیگانه نزدیک تر می شویم به نابود کردن آن ها هم نزدیک تر می شویم. او فکر می کند؛ هر تمدنی که پا را فراتر از منظومه خورشیدی خود بگذارد احتمالا در راه رشد، شکوفایی و گسترش بی نهایت است. و ذهنیت حرص و خودخواهی احتمالا با دست یافتن به حیات بیگانه از بین نمی رود.

الکساند در مقاله ای تشریح کرد: چه می شود اگر اولین تمدنی که به قابلیت مسافرت بین ستاره ای برسد در اولین مرحله تمام رقبای خود را از بین ببرد تا راه را برای گسترش هم نوعان خود باز کند؟ من نمی گویم لزوما یک تمدن فوق پیشرفته حتما تمام اشکال دیگر حیات را از بین می برد ولی ممکن است به همان شکل باشد که شرکت های ساخت و ساز تپه ها را از بین می برند تا خانه های جدید و زیبا بسازند چرا که هیچ انگیزه یا دلیلی ندارند که از آن محافظت کنند (ولی اینکه انسان ها در این سناریو مورچه یا بولدوزر هستند مشخص نیست).

۶- بیگانگان باعث تغییراقلیم شدند (و نابود شدند).

وقتی جمعیتی منابع را سریع تر از آن مصرف کند که بتواند توسط سیاره جایگزین شود، فاجعه رخ می دهد. ما این قضیه را از بحران آب و هوایی فعلی زمین می دانیم پس ممکن نیست که یک تمدن پیشرفته و پرمصرف به چنین مشکلی برخورده باشد؟

بر اساس گفته فیزیک شناس فضایی آدام فرانک؛ نه فقط این مسئله ممکن است بلکه بسیار محتمل است. فرانک با مدل سازی های ریاضی، شبیه سازی کرد که با تبدیل بی رویه منابع یک سیاره به انرژی، چطور یک تمدن پیشرفته ممکن است رشد کند و نابود شود. ولی خبر بد این است که در ۳ سناریو از ۴ سناریو آن جامعه نابود و اکثریت مردم شان مردند فقط زمانی که آن جامعه زودتر دست به کار شدند و به انرژی های تجدید پذیر روی آوردند، نجات یافتند. این بدان معناست که حتی اگر حیات بیگانه وجود داشته باشد احتمال زیادی دارد که قبل از اینکه ما از وجود آن ها باخبر شویم خودشان را نابود کنند.

در طی فضا و زمان، ما برندگانی خواهیم داشت کسانی که زودتر متوجه می شوند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و راهی برای آن میابند و نیز بازندگانی خواهیم داشت که نمی توانند کاری کنند و جامعه و تمدن شان نابود می شود.

۷- بیگانگان نتوانستند با سرعت لازم تکامل یابند و نابود شدند

یکی دیگر از بهانه هایی است که برای توجیح اینکه “بیگانگان نابود شده اند” می آورند. این جهان ممکن است مملوء از سیارات مساعد برای حیات باشد ولی هیچ ضمانتی نیست که آن ها به همان صورت باقی بمانند تا حیات تکامل پیدا کند. طبق یک مطالعه سال ۲۰۱۶ دانشگاه ملی استرالیا، سیارات مرطوب و خاکی مثل زمین در ابتدای شکل گیری بسیار بی ثبات هستند و هر حیات بیگانه ای که بخواهد روی چنین جهانی رشد و تکامل پیدا کند فرصت بسیار کمی دارد.

محققان این دانشگاه استرالیایی معتقدند؛ بین گرمای بسیار زیاد، یخبندان، نوسانات آب و هوایی شدید و اتمسفر ناپایدار، حفظ کردن حیات روی سیاره خاکی مثل تلاش برای کنترل کردن یک گاو وحشی است. بسیاری از اشکال حیات نابود می شوند. حیات ممکن است در جهان محدود باشد نه به این خاطر که پیدایش و آغاز آن دشوار است بلکه به این خاطر که حفظ محیط قابل تحمل برای حیات و زیست بسیار دشوار است به خصوص در چند میلیارد سال اولیه.

۸- انرژی تاریک ما را از هم جدا می کند

جهان به آرامی در حال گسترش است، کهکشان ها در حال دورتر شدن از یکدیگر هستند و ستاره های دوردست کم فروغ تر می شوند همه این ها بخاطر ماده نامرئی و مرموزی است که دانشمندان آن را انرژی تاریک می نامند. دانشمندان معتقدند که ظرف چند میلیارد سال آینده انرژی تاریک آنقدر جهان را گسترش می دهد که زمینی ها نمی توانند نور هیچ کهکشانی به جز اجرام آسمانی نزدیک شان را ببینند، این بسیار ترسناک است اگر ما قبل از آن زمان، تا جایی که امکان دارد جهان را کشف نکنیم ممکن است چنین فرصتی را برای همیشه از دست بدهیم. ستارگان نه تنها غیر قابل مشاهده می شوند بلکه کاملا غیر قابل دستیابی خواهند شد. این بدان معناست که ما مدت زمان محدود برای کشف و دستیابی به حیات فرازمینی داریم و باید از انرژی تاریک پیشی بگیریم ما باید تمدن مان را به هر چقدر کهکشانی که می توانیم گسترش دهیم قبل از آنکه همه آن ها از چشم مان ما محو شوند.

9 بهانه علمی که چرا انسان ها نتوانسته اند حیات بیگانه را بیابند

9 بهانه علمی که چرا انسان ها نتوانسته اند حیات بیگانه را بیابند

۹- ما بیگانه هستیم

نظریه ای وجود دارد که می گوید بیشتر اشکال حیات که بر روی زمین می بینیم بر روی این سیاره شکل نگرفتند بلکه میلیون ها سال پیش توسط باکتری هایی که توسط سیارک ها به زمین آورده شده بودند، کاشته و پرورش داده شدند . ولی متاسفانه هیچ مدرکی وجود ندارد که این ادعا را اثبات کند. یکی دیگر از ادعاهای مخالف این نظریه می پرسد اگر DNA انسان ها توسط سیارک ها به زمین آورده شده است چرا نمی توانیم اثر انسان ها را در جای دیگر این جهان بزرگ پیدا کنیم. حتی اگر این نظریه محتمل باشد باز هم هیچ کمکی به ما برای یافتن پاسخ سوال انریکو فرمی نمی کند که “دیگران کجا هستند؟”.