فیزیک دانان کلاس جدیدی از نوترینو های خورشید را مشاهده کرده اند

فیزیک دانان کلاس جدیدی از نوترینو های خورشید را مشاهده کرده اند

  • توسط : محمد رضا مددی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۱۹
  • در : اخبار علمی و آموزشی

فیزیک دان ها گزارش می دهند که نوترینو ها با فرایندهایی که خورشید انجام می دهد، به بیرون منتشر می شوند.

دو واکنش همجوشی هسته ای در هسته خورشید وجود دارد و هر دو سبک ذرات زیر اتمی را به وفور تبدیل می کنند. دانشمندان قبلاً رایج ترین فرآیند یعنی نوترینو های خورشید را کشف کرده اند. محققان در ۲۳ ژوئن با آزمایش بورکسینو در یک سخنرانی در جلسه مجازی Neutrino 2020 گفتند ، برای اولین بار ، مجموعه دوم از واکنش نوترینوها دیده شده است.

جیواچینو رانوچی ، فیزیک دان موسسه ملی فیزیک هسته ای ایتالیا در میلان، گفت: “با این نتیجه ، بورکسینو به طور کامل دو فرآیند تأمین خورشید را به وجود آورده.”

در هسته خورشید، به دو روش هیدروژن به هلیوم ذوب می شود. یکی از آنها که به عنوان زنجیره پروتون شناخته می شود ،حدود ۹۹ درصد منبع انرژی ستاره است. گروه دیگر واکنش های همجوشی ، چرخه CNO برای کربن ، نیتروژن و اکسیژن است – عناصری که امکان ادامه واکنش ها را دارند. بورکسینو قبلاً نوترینوها را از زنجیره پروتون-مشاهده کرده اند اما تاکنون ، نوترینوها از چرخه CNO MIA بودند.

حقایق
بیشتر بخوانید : حقایق زندگی ماری کوری

نوترینو های خورشید

مالکوم فیربیرن ، فیزیک دان از کالج کینگ لندن ، می گوید: ” همه آن افراد در لیست شناسایی هستند.” “اکنون آنها فکر می کنند که آنها را پیدا کرده اند ، که این یک دستاورد بزرگ است ، و همین طورکار بسیار دشواری است.”

 

بورکسینو که در اعماق زمین و در آزمایشگاه ملی در ایتالیا واقع شده ، به دنبال چشمک های نوری هستند که نوترینو های خورشید را در یک دیگ بزرگ مایع به الکترون می کوبد. محققان برای تنظیم نوترینوهای دست نیافتنی که سالها در چرخه CNO هستند را برای تنظیم دقیق این آزمایش وقت زیادی را صرف کرده اند. بورکسینو تأیید کرد که گرچه مشاهده آن دشوار است ، اما ذرات به وفور پیدا می شوند. محققان گزارش دادند که، در زمین ، حدود ۷۰۰ میلیون نوترینو از چرخه CNO خورشید از یک سانتی متر مربع عبور می کند.

نتیجه ای که اولین بار در جلسه مجازی ارائه شده ، قبل از اینکه کاملا در یک مجله علمی رسمی شود باید مورد بررسی قرار گرفته و موانع برطرف شود.

 

مطالعه این ذرات کمک می کند تا مشخص شود چه مقدار از عناصر خورشید سنگین تر از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است و این ویژگی به عنوان فلزیت شناخته شده است. زیرا سرعت تولید نوترینوهای چرخه CNO به میزان کربن ، نیتروژن و اکسیژن خورشید بستگی دارد. در حال حاضر انواع مختلف اندازه گیری ها در مورد فلز بودن خورشید اختلاف نظرهایی وجوذ دارد ،چون روشی نشان می دهد که فلزیت بالاتر از روش دیگر است. در آینده، اندازه گیری های حساس نوترینوهای CNO می تواند به دانشمندان کمک کند تا مشکل راپیداکنند.

چرخه CNO حتی در ستاره های سنگین تر از خورشید ، جایی که فرآیند همجوشی هست، از اهمیت زیادی برخوردار است. زارا باگداساریان، فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و عضو همکاری Borexino، می گوید: مطالعه این چرخه خورشید می تواند به فیزیک دانان کمک کند تا عملکرد داخلی سایر ستاره ها رابفهمند. “در نتیجه درک اینکه چگونه خورشید کار می کند برای ما بسیار مهم است.”