تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

تاثیر AI بر زندگی و یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها چگونه است؟ آیا این فناوری می تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد؟ مزایا و معایب هوش مصنوعی کدام است؟ امروزه شاهد نفوذ این تکنولوژی در موارد مختلفی از زندگی بشریت هستیم که این امر باعث می شود تا در آینده بتوانیم انواعی از ربات ها را شاهد باشیم.

تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

چگونه هوش مصنوعی می تواند بر روی انتخاب و تصمیم گیری های ما تأثیر بگذارد؟

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

آیا تاکنون جهت تصمیم گیری ها از دستیار گوگل (Google Assistant)، سیری اپل (Apple’s Siri) و یا دستیار صوتی آمازون (Amazon Alexa) استفاده کرده اید؟ و شاید از آن ها برای پیدا کردن جدیدترین فیلم ها و یا نزدیک ترین رستوران ها کمک گرفته باشید.

هوش مصنوعی و دستیارهای مجازی دائماً در حال پایش هستند و ممکن است در آینده ای نزدیک قرار ملاقات ها، توصیه های پزشکی و یا در خرید و فروش موارد مورد نیاز به شما کمک کنند.

هر چند که تکنولوژی هوش مصنوعی برای رسیدن به مهارت های اجتماعی هم سطح با مهارت های بشر، نیاز است تا فاصله های زیادی را بپیماید، اما در برخی موارد با کمک هوش مصنوعی می توان کارهای تعاملی به نسبت پیچیده ای را انجام داد.

در چندین متینگ در ۲۰۱۸، افراد توانسته اند با کمک هوش مصنوعی Google رزرو رستوران داشته باشند، بدون این که افراد متوجه شوند که در حال هماهنگی با یک غیر انسان هستند.

احتمالا توسعه توانایی های هوش مصنوعی توسط غول های فناوری از جمله آمازون و گوگل، توانایی تأثیرگذاری بر ما را در آینده خواهند داشت.

توسعه در چه صورت قانع کننده خواهد بود؟

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

آدام دوهاچک و همکارش می گوید که ما متوجه شدیم که توضیح چگونگی انجام یک عمل، بر چرایی آن عمل ترجیح داده می شود. به طور مثال، زمانی که نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب پیش از بیرون رفتن، به جای چرایی استفاده از آن، توسط هوش مصنوعی توضیح داده می شود، افراد به استفاده از کرم ضد آفتاب تمایل بیش تری خواهند داشت.

همچنین این دو دریافته اند که به طور کلی مردم بر این باورند که هیچ گاه یک دستگاه نمی تواند اهداف و خواسته های انسانی شان را درک و متوجه شود.

در زمان استفاده از الگوریتم آلفاگو گوگل (الگوریتمی که برای اجرای بازی روی صفحه Go طراحی شده است)، افراد کمی به دنبال این هستند که آیا این الگوریتم می تواند درک کند که چرا بازی Go سرگرم کننده است و یا این که قهرمان Go شدن، چرا معنا دار است. در حالی که این تنها یک الگوریتم از پیش برنامه ریزی شده است که به شخص می گوید که چگونه می تواند روی صفحه بازی حرکت کند.

تحقیقات آدام دوهاچک و همکارش نشان داد که در صورتی افراد توصیه های AI را اقناع کننده تر می دانند که هوش مصنوعی مثلا بتواند مراحل ساده ای از چگونگی آماده کردن بیمه سلامت شخصی، چگونگی اجتناب از خرید ماشین لیمویی یا نحوه انتخاب راکت تنیس مناسب، به جای پرداختن به چرایی استفاده یا انجام هر یک از این موارد، را نشان دهد.

آیا هوش مصنوعی آزادی اراده و عملکرد دارد؟

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

اکثر افراد معتقدند که انسان ها موجودی با آزادی اراده است. لذا اگر شخصی به دیگران کمک می کند، مورد تشویق سایرین قرار خواهد گرفت. زیرا این کار را آزادانه و بدون هیچ جبری انجام داده است و به همین خاطر افرادی که به دیگران آسیب می رسانند را نیز مجازات می کنیم. بنابراین در صورتی که شخصی از آزادی اراده برخوردار نباشد و کار خطایی انجام دهد (به عنوان مثال شخصی که دچار مشکل توهم اسکیزوفرنیک باشد)، مایلیم تا از مجازات کیفری اش کاسته شود. حال آیا هوش مصنوعی آزادی اراده دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، آزمایشی انجام داده شد.

به شخصی ۱۰۰ دلار داده می شود و پیشنهاد می شود که آن را با شما قسمت کند. شخص ۸۰ دلار را گرفته و ۲۰ دلار را به شما می دهد. در صورتی که این پیشنهاد را رد کنید، هم شما و هم شخص پیشنهاد دهنده هیچ چیزی را دریافت نخواهند کرد. در هر صورت گرفتن ۲۰ دلار، از هیچ چیز بهتر است، اما تحقیقات نشان می دهد که پیشنهاد ۲۰ دلار رد خواهد شد زیرا این گونه تقسیم کردن صد دلار را بسیار ناعادلانه می دانیم و مطمئناً باید ۵۰ دلار دریافت می کردیم.

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

حال اگر فرد پیشنهاد دهنده هوش مصنوعی باشد چه باید کرد؟

در پروژه ای تحقیقاتی که هنوز منتشر نشده، آدام دوهاچک و همکارش دریافتند که اگر شخص پیشنهاد دهنده هوش مصنوعی باشد، میزان رد این پیشنهاد به طور قابل توجهی کاهش می یابد. به عبارتی دیگر، در صورتی که این پیشنهاد توسط هوش مصنوعی ارائه شود، احتمالاً افراد این پیشنهاد ناعادلانه را خواهند پذیرفت. تنها به این دلیل که فکر نمی کنیم هوش مصنوعی ایجاد شده برای خدمت به انسان، قصد سوء استفاده از ما را داشته باشد.

بنابراین، هوش مصنوعی تنها یک الگوریتم است، آزادی اراده و عملکرد ندارد، بنابراین ممکن است ۲۰ دلار را بپذیریم.

اما این حقیقت که مردم  ممکن است پیشنهادات ناعادلانه AI را بپذیرند، نگران کننده است، زیرا این امر ممکن است به معنای سوء استفاده از این پدیده باشد. به عنوان مثال، یک شرکت وام مسکن ممکن است سعی کند تا نرخ بهره ناعادلانه ای را با تنظیم تصمیم توسط تعریف یک الگوریتم، دریافت کند و یا ممکن است یک شرکت تولیدی با بیان این که تصمیمی است که توسط رایانه گرفته شده و کاری از آن ها بر نمی آید، کارگران را در پذیرش دستمزدهای ناعادلانه راضی نماید.

برای محافظت از مصرف کنندگان و حفظ حقوق آن ها، باید مشخص شود که چه زمانی امکان دارد که افراد در معرض سوء استفاده از هوش مصنوعی قرار بگیرند. لذا دولت ها باید در زمان تنظیم هوش مصنوعی این موارد را در نظر بگیرند.

ما سعی داریم تا افراد در مورد هوش مصنوعی آگاهی بیش تری داشته باشند.

در مطالعه دیگری که هنوز منتشر نشده است، این دو محقق دریافتند که افراد تمایل دارند اطلاعات شخصی و تجارب خصوصی خود را با میل بیش تری نسبت به انسان، به هوش مصنوعی ارائه دهند. به شرکت کنندگان در این مطالعه بیان شد که تصور کنند برای درمان عفونت ادراری نزد پزشک می روند. سپس شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، نیمی از آن ها برای حل مشکل شان با یک پزشک انسانی و نیمی دیگر از شرکت کنندگان با یک پزشک هوش مصنوعی در این رابطه صحبت کردند. به شرکت کنندگان گفته شد که پزشک برای یافتن بهترین روش درمانی چند سوال از شما خواهد پرسید و شما باید به آن سوالات که در مورد مسائل خصوصی خواهند بود، پاسخ دهید. شرکت کنندگان در مورد سوالات خصوصی به طور مثال مسائل جنسی، استفاده از کاندوم یا سایر فعالیت های جنسی، اطلاعات شخصی بیش تری در اختیار پزشک هوش مصنوعی (نسبت به پزشک انسانی) قرار دادند.

با بررسی این مطالعه متوجه شدیم که این امر به این دلیل است که مردم تصور نمی کنند که هوش مصنوعی بتواند رفتارهای ما را قضاوت کند، در حالی که انسان ها این چنین نیستند. همچنین از شرکت کنندگان پرسیده شد که چه قدر در مورد قضاوت های منفی نگرانند؟

به نظر می رسد که افراد در زمان صحبت با هوش مصنوعی احساس خجالت کم تری دارند و این جالب است زیرا این در حالی است که افراد زیادی در مورد AI و حریم خصوصی نگرانی های زیادی دارند. با این حال ممکن است برای به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی با هوش مصنوعی، تمایل بیش تری وجود داشته باشد.

اگر هوش مصنوعی دارای آزادی اراده باشد، چه می شود؟

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها

حال در صورتی که مردم باور کنند که هوش مصنوعی دارای آزادی اراده و عمل است، چه رخ خواهد داد؟ بر طبق این مطالعه دریافتیم که اگر ویژگی های انسانی به AI داده شود، می تواند به این معنا باشد که احتمالاً مردم باور می کنند که AI دارای آزادی اراده است که چندین پیامد خواهد داشت:

  • هوش مصنوعی می تواند بهتر مردم را در مورد چرایی سوالات ترغیب کند، زیرا در این شرایط افراد تصور می کنند که هوش مصنوعی مانند انسان ممکن است اهداف و انگیزه های انسان را درک کند.
  • پیشنهادات ناعادلانه و نامتعارف هوش مصنوعی کم تر توسط افراد پذیرفته می شود زیرا ممکن است هوش مصنوعی که دارای خصوصیات انسانی است، اهداف خاص خود را دنبال نماید. حتی در مواردی می تواند از افراد سوء استفاده شود.
  • افراد در مورد هوش مصنوعی قضاوتی شبیه به انسان خواهند داشت و در رابطه با صحبت در مورد مسائل خصوصی و شخصی خود احساس خجالت کرده، لذا اطلاعات شخصی کم تری را بروز می دهند.
  • افراد در زمان آسیب رسانی به هوش مصنوعی به ظاهر انسان، احساس گناه کرده و بنابراین با حسن رفتار بیش تری نسبت به هوش مصنوعی رفتار می کنند.

احتمالا در آینده شاهد ظهور انواع مختلفی از ربات ها و هوش مصنوعی خواهیم بود. این ربات ها ممکن است بتوانند آشپزی کنند، سرویس دهی کنند، فروشنده ماشین باشند، در بیمارستان از ما پرستاری کنند و حتی می توانند به عنوان یک دوست برای خوردن غذا کنار ما بنشینند.

بنابراین درک این مورد که چگونه هوش مصنوعی بر تصمیمات مان تأثیر می گذارد ضروری است، زیرا می توانیم هوش مصنوعی را طوری تنظیم و مدیریت کنیم که از آسیب های احتمالی این تکنولوژی در امان باشیم.

کلام پایانی

تاثیر AI بر زندگی یا تاثیر هوش مصنوعی در تصمیم گیری ها حتی می تواند مسیر زندگی مان را تعیین نمایید. اما همان طور که این تکنولوژی می تواند دارای مزایایی باشد، گاهی اوقات از آن سوء استفاده هایی در جهت پیشبرد اهدافی خاص نیز می شود.