۵ راز از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه و نحوه‌ی تمیز کردن آن!

۵ راز از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه و نحوه‌ی تمیز کردن آن!

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۴-۰۱
  • در : خانه داری

حتی یک آشپزخانه‌ی درخشان و بدون لک هم ممکن است سرشار از باکتری‌ها و جرم‌های بسیار باشد. بخصوص در جاهایی که حتی فکر آن را هم نمی‌کنید. این میکروب‌ها به سادگی از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه ، در سایر بخش‌های آن گسترش پیدا می‌کنند. از تخته‌های گوشت‌بری گرفته تا دستگیره‌ی کشوها، سطح کانتر و حتی  قاشق و چنگال‌های شما! سپس از این قاشق و چنگال‌ها، راه خود را به غذای شما باز کرده و از سیستم گوارشی شما سر در می‌آورند و ممکن است شما را بیمار سازند. از آن‌جایی‌که این میکروب‌ها با چشم دیده نمی‌شوند؛ حین ضد عفونی کردن آشپزخانه، نمی‌توان با قطع گفت که آیا جدا جایی را ضدعفونی کرده‌اید، یا صرفا میکروب را در سطح بیشتری پخش نموده‌اید! نیازی به نگرانی و وحشت‌ کردن نیست. متخصصان معتقدند که با کمی آمادگی و حواسِ جمع، می‌توانید به کلی آشپزخانه‌ی خود را عاری از هر گونه باکتری و میکروب نمایید. جو دیکرسون، نویسنده‌ی وبلاگ “Poop on a Hot Tin Slide” می‌گوید: مردم همیشه آلودگی‌های آشپزخانه را به سایر بخش‌های آن منتقل می‌کنند. به عنوان مثال، در حین آماده‌سازی مرغ؛ دست به درون کشوی کابینت کرده و چاقو را بیرون می‌کشند. به این طریق جرم‌ها و آلودگی‌های مرغ را نه تنها به دستگیره‌ی کشو، بلکه حتی به سایر چاقوهای درون کشو هم منتقل می‌کنند.

دستگیره‌ی یخچال

دستگیره‌ی یخچال

دستگیره‌ی یخچال

میکروب‌هایی که درون مرغ، گوسفند، گوشت گاو و در مواردی حتی گوشت خوک یافت می‌شوند را همیشه می‌توان روی دستگیره‌ی یخچال پیدا کرد. به همین دلیل دکتر اریک شادت، رئیس دپارتمان علوم ژنتیکی و ژنومیک دانشکده‌ی پزشکی مونت سینای و دانشمند ارشد علوم زیستی در موسسه‌ی Pacific Biosciences، به همین دلیل دستگیره‌ی یخچال را یکی از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه می‌داند. جو دیکرسون، وبلاگر جرم‌شناسی هم با این امر موافق است و مهم‌ترین دلیل گسترش جرم و باکتری را در آشپزخانه، مربوط به دستان آلوده‌ی ما می‌داند. دیکرسون در رابطه با این امر، در وبلاگ “Poop on a Hot Tin Slide” خود درباره‌ی اختلال وسواس متمرکز خود بر روی میکروب‌ها می‌نویسد و می‌گوید: مردم احتمالا تمام وقت در آشپزخانه آلوده می‌شوند و این آلودگی را به جاهای مختلف آشپزخانه منتقل می‌کنند، بدون آن‌که حتی متوجه آن شوند. به عنوان مثال هم به آماده‌سازی مرغ اشاره می‌کند و می‌گوید:« به عنوان مثال، مردم در حال آماده‌سازی مرغ، با همان دست‌هایی که آلودگی مرغ بر روی آن نشسته است، دستگیره‌ی کشوی کابینت را گرفته و باز می‌کنند. سپس با همان دست، آلودگی‌ها را به چاقوها، قاشق‌ها و چنگال‌های درون کشو منتقل می‌کنند.» در این رابطه دکتر آلن نیو هوس، پزشکی از بخش شناسایی بیماری‌های عفونی، در مرکز بهداشت ورنون در کانکتیکات شرقی، معتقد است که مشکل اصلی ریشه در این مسئله دارد که مردم نمی‌دانند چطور باید دست‌های خود را به درستی بشویند. راز شستشوی درست و مناسب دست‌ها، این‌ست که ۱۵ ثانیه، دست‌ها را با کمک آب و صابون بشوییم، سپس شیر آب را با آرنج یا یک دستمال کاغذی تمیز ببندیم. این‌که شیر آب را با دست‌های خود ببندیم، تقریبا اثر آب و صابون را خنثی می‌کند. چرا که دوباره تمام ارگانیسم‌هایی که قصد شستشوی آن را داشتیم، بر روی دست‌هایمان می‌نشیند.

حوله و دستمال‌های ظرفشویی

حوله و دستمال‌های ظرفشویی

حوله و دستمال‌های ظرفشویی

مردم عموما تصور می‌کنند که حوله‌های ظرف‌خشک‌کن و دستمال‌هایی که با آن ظروف یا دست‌های خود را خشک می‌کنند؛ عاری از میکروب هستند. دلیل آن‌ها هم این‌ست که ظرف‌های تمیز یا دست‌های تمیز خود را با این حوله‌ها خشک می‌کنند و اصولا این حوله‌ها نباید آلودگی زیادی داشته باشند. درحالی‌که حوله‌های آشپزخانه، یکی دیگر از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه‌ است. زمانی‌که دست‌ها یا ظروف را با این حوله‌ها خشک می‌کنید، در واقع رطوبت را به آن منتقل می‌نمایید. حرارت آشپزخانه در کنار رطوبت موجود بر روی حوله، تمامی عوامل لازم را برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌‌کند. پارکر میکروب‌شناس، در این رابطه توصیه می‌کند که حوله‌های ظرفشویی را به طور مرتب شسته و یا در صورت امکان آن‌ها را در وایتکس بیندازیم. به گفته‌ی پارکر، او در خانه‌اش چند حوله‌ی جداگانه برای زمانی‌که مهمانی به دیدن آن‌ها می‌آید، نگه داشته است. همین که آن مهمان می‌رود؛ حوله‌ی مخصوص وی را دور می‌اندازد و برای خشک کردن ظروف، از حوله‌ی مخصوص و همیشگی استفاده می‌کند. به گفته‌ی پارکر، بهترین ایده، این‌ست که هر هفته یک دست حوله‌ی جدید و تمیز را برای استفاده آماده کنیم. وقتی مهمان به خانه‌ی شما نمی‌آید، می‌توانید حتی دستمال‌های  ساده و زشت، اما تمیز را بیرون کشیده و از آن استفاده کنید. بنابراین دیگر پاره شدن یا لک شدن آن برایتان مهم نخواهد بود.

شیر آب

شیر آب

شیر آب

آب تمیز و پاک، یکی از شروط اصلی غذاخوری‌ست. اما متاسفانه حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم آب زلال، تمیز و فاقد آلودگی در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود و از ظاهر تمیز آب، گمان بر این برده می‌شود که آب حتما زلال و پاک است. هرچند باز هم در مواردی می‌بایست احتیاط نمود. به عنوان مثال، اگر از آب چاه استفاده می‌کنید؛ می‌بایست توجه داشته باشید که املاح فاضلاب و حتی سموم زیرزمینی ممکن است به درون این آب نفوذ کرده باشد. به ویژه در زمانی‌که باران شدیدی می‌بارد و آب چاه را آلوده‌تر می‌کند. در چنین زمانی، ممکن است که در اثر شکسته شدن مسیر آب اصلی و سفره‌های آب زیر زمینی، یا حتی جاری شدن سیلاب، آب مصرفی خانوار آلوده گردد. در هر صورت، قبل از استفاده از آب در غذای خود، آن را به طور حرفه‌ای تست کنید. در صورتی‌که به سلامت آب منزل خود شک داشتید، از آب معدنی یا سیستم فیلتراسیون بهره ببرید. میورا پارکر، سرآشپز سابق یک کارخانه‌ی نان‌پزی در بریتیش کلمبیای ونکوور، ذکر می‌کند که در هنگام آشپزی، بدون شک از آب هم استفاده می‌کنیم. در صورتی‌که آب مصرفی آلودگی خاصی داشته باشد، این آلودگی به درون غذای شما هم راه پیدا خواهد کرد.

اسکاچ و اسفنج

اسکاچ و اسفنج

اسکاچ و اسفنج

یکی دیگر از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه ، اسفنج و اسکاچ شماست! فقط به این دلیل که از اسفنج و اسکاچ برای تمیزکاری استفاده می‌کنید، نشان نمی‌دهد که سطح آن واقعا تمیز است. در حقیقت، دیکرسون می‌گوید:« اسفنج‌ها یکی از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه هستند. یک اشتباه بزرگ که در بسیاری از مردم مشاهده می‌شود، این‌ست که مردم سینک ظرفشویی را با اسفنج  پاک کرده و سپس از همان اسفنج برای تمیز کردن کانتر بهره می‌جویند.» دیکرسون اضافه می‌کند:« آلوده‌ترین جای آشپزخانه را تقریبا می‌توان سینک ظرفشویی دانست. سینک شما،مملو از باکتری‌ها و میکروب‌های خطرناک است. بخصوص میکروب‌هایی مانند ای کولی و سالمونلا! شما که دلتان نمی‌خواهد سینک خود را پاک و تمیز کنید و سپس میکروب‌های آن را به جاهای دیگر، از جمله کانتر آشپزخانه، که روی آن غذا درست می‌کنید، منتقل کنید؟! یکی از راحت‌ترین شیوه‌ها برای جلوگیری از بیخ پیدا کردن مسئله، این‌ست که هر از گاهی اسفنج خود را عوض کنید.  اسفنج قیمت بالایی ندارد، اما اگر نتوانستید هر چند مدت یک اسفنج جدید تهیه کنید، می‌توانید آن‌ها را با حرارت تمیز کنید. این باور آنجلا ماریانی، استاد زیست شناسی در دانشگاه مریلند است که می‌گوید:« اسفنج خود را درون مایکروویو قرار دهید. گرمای زیاد مایکروویو اثر میکروب‌های ساکن درون اسفنج را گم و گور خواهد کرد!»

فاضلاب آشپزخانه

آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه

فاضلاب آشپزخانه

فقط به این دلیل که فاضلاب شما دیده نمی‌شود؛ نشان‌دهنده‌ی این نیست که فاضلاب‌تان یکی از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه نیست!معمولا، اکثر افراد خانه‌دار در برابر فاضلاب “از دل برود هر آن‌چه از دیده برفت” پیشه کرده و کاملا آلودگی فاضلاب را از سر و قلب خود پاک می‌کنند! اما این سوراخ زهکشی فاضلاب تاریک و مرموز، لانه‌ی باکتری‌ها و آلودگی‌های بسیاری‌ست که زمینه را برای رشد بیشتر این میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کند. به مرور زمان، رشد این پاتوژن‌ها می‌تواند به درون سینک ظرفشویی کشیده شود و تمامی ظرف‌های تمیزی که برای شستن آن‌ها کلی عرق ریخته بودید را آلوده و کثیف نماید. این گسترش کپک‌ها و آلودگی در طولانی مدت منجر به بیماری‌های مختلفی خواهد شد. بماند که این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند حشرات موذی را هم به فاضلاب سینک ظرفشویی شما بکشانند. کرم پنیر موجود در سینک فاضلاب، به مرور زمان از این باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها تغذیه نموده و تولید مثل می‌نماید. در صورتی‌که فاضلاب منزل را به خوبی از رد باکتری و آلودگی پاک نکنید، جمعیت این کرم‌ها کم کم بیشتر خواهد شد و در گام بعدی، گرما، رطوبت و تاریکی این محیط، مورچه‌ها و حتی سوسک‌های حمام را هم به آن‌جا می‌کشد. پارکر توصیه می‌کند که اگر به صورت هفتگی، درون فاضلاب آب‌جوش بریزید، تمامی میکروب‌ها و حشرات مزاحم لانه کرده در فاضلاب سینک را نابود خواهید کرد. دیکرسون اعتراف کرد که برای خلاصی از دست این آلودگی‌ها، از وایتکس و سفید کننده استفاده می‌کند. او به شوخی گفت:« من جوری مراقب سینک ظرفشویی‌ام هستم که حس می‌کنم مرا خواهد کشت!» سپس در ادامه اضافه کرد:« حالا نیازی نیست زیاد در این رابطه دیوانگی کنید اما به منطق خود رجوع کنید و از کمک سفید کننده یا وایتکس برای تمیز کردن فاضلاب، یکی از آلوده‌ترین جاهای آشپزخانه استفاده کنید!»