جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۳۹۹-۱۲-۲۷
  • در : داروهای صنعتی

مقدمه

جایگزین بزاق (Saliva substitutes) شکل مصنوعی ترشحات مخاطی (که به طور معمول در دهان انسان تولید می شود) می باشد. از جایگزین های بزاق زمانی که بدن به تنهایی نمی تواند به اندازه کافی بزاق تولید کند، استفاده می شود. از این مواد باید بر طبق تجویز پزشک و راهنمای دارو استفاده نمود. در ادامه بیش تر با جایگزین های بزاق آشنا خواهیم شد.

جایگزین بزاق چیست؟

نام عمومی: جایگزین بزاق (Saliva substitutes)
نام تجاری: Aquoral ، Biotene Mouthwash ، Caphosol ، Glandosane Unflavored ، Moi-Stir ، NeutraSal ، Numoisyn ، Optimoist ، SalivaMAX ، Salivart ، Xero-Lube ، XyliMelts و غیره
اشکال دارویی: ژل خوراکی؛ قرص دهانی ؛ پودر خوراکی برای بازسازی؛ محلول خوراکی؛ اسپری خوراکی؛ سواب دهانی؛ قرص خوراکی
جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

  • جایگزین های بزاق شکل مصنوعی ترشحات مخاطی (که به طور معمول در دهان انسان تولید می شود)، می باشند. لذا زمانی که بدن قادر نیست تا به اندازه کافی بزاق تولید کند، از جایگزین های بزاق برای تولید بزاق مصنوعی استفاده می شود.
  • جایگزین های بزاق برای تسکین خشکی و درد یا مشکلاتی در دهان یا گلو، که ممکن است ناشی از وجود برخی بیماری ها، دریافت برخی از داروها، جراحی و یا شیمی درمانی و پرتو درمانی باشد، کاربرد دارند.
از جایگزین های بزاق ممکن است برای مواردی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است نیز استفاده شود.

هشدارهای دارویی

برندها و اشکال مختلفی برای جایگزین های بزاق موجود است که همه این برندها در این مقاله ذکر نشده اند. لذا تمام دستورالعمل های روی برچسب و بسته دارویی خود را به دقت دنبال کنید.

نکاتی مورد توجه قبل از مصرف جایگزین های بزاق

  • اگر به هر یک از مواد موجود در بسته بندی محصول حساسیت دارید، پس نباید از جایگزین های بزاق استفاده کنید.
  • در صورت بارداری یا شیردهی لازم است که قبل از استفاده از جایگزین های بزاق، با پزشک خود در این رابطه مشورت نمایید.

چگونگی استفاده از جایگزین های بزاق

جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

  • جایگزین های بزاق فقط برای استفاده ی دهانی است. و نباید داخل چشم قرار گیرند.
  • از محصولات جایگزین بزاق باید دقیقاً بر طبق دستورالعمل های روی جعبه دارو و یا نسخه تجویزی پزشک مصرف کنید.
  • جایگزین های بزاق در داخل دهان عمل می کنند و نباید بلعیده شوند.
  • استفاده از محلول شستشوی دهانی یا سایر جایگزین های بزاق مایع بدین صورت است که باید مقدار کمی از این مواد را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را باید از دهان خارج کنید.
  • قبل از استفاده از پودر خوراکی، می بایست آن را با حدود ۱ اونس آب مخلوط کنید. سپس مخلوط را هم زده و بلافاصله استفاده نمایید. مخلوط ایجاد شده را برای استفاده های بعدی ذخیره نکنید.
  • اسپری خوراکی را باید پیش از هر بار استفاده به آرامی تکان داده و سپس مستقیماً بر روی دهان و زبان تان قرار بپاشید.
  • قرص های جایگزین بزاق می توانند به مدت طولانی حتی در هنگام خواب، در دهان نگه داشته شوند.
  • ژل، خمیر یا سواب های جایگزین بزاق ممکن است مستقیماً بر روی لثه ها، زبان، دندان ها و یا کناره های دهان گذاشته شوند. در این مورد نیز باید بر طبق دستورالعمل ها عمل کنید.
  • تعداد دفعات استفاده از جایگزین های بزاق می تواند بستگی به شرایط یا برنامه دارویی شما داشته باشد.
  • در اکثر موارد، از جایگزین های بزاق به طور روزانه ۳ تا ۵ بار و یا هر زمان که در دهان احساس خشکی و ناراحتی کردید، استفاده می شود. در مواردی که از جایگزین های بزاق در طی شیمی درمانی یا پرتو درمانی استفاده می شود، ممکن است نیاز باشد که از جایگزین های بزاق حداکثر ۱۰ بار در روز، از آغاز یا قبل از روز درمان استفاده شود. در این مورد بر طبق دستورالعمل های تجویز شده توسط پزشک تان عمل کنید.
  • استفاده ی کودکان از جایگزین های بزاق، بدون نظارت بزرگ ترها مجاز نیست.
  • جایگزین های بزاق ممکن است تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل، که شامل استفاده از سایر روش های بهداشت دهان و دندان است، باشد. بر طبق دستورالعمل های تجویز شده عمل کنید.
  • جایگزین های بزاق باید بر طبق دستورالعمل های روی جعبه دارو، نگه داری شوند. دارو باید به دور از رطوبت، گرما و نور نگه داری شود.

فراموشی دوز مصرفی دارو

از آن جا که از جایگزین های بزاق، تنها در موارد ضروری مصرف می شوند، لذا ممکن است که برنامه ای خاص برای مصرف دوزها نداشته باشید. اما اگر طبق برنامه ای خاص دارو را مصرف می کنید، به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف نمایید. اگر تقریباً نوبت دریافت دوز تعیین شده بعدی شما است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران نوبت فراموش شده، نباید دارویی اضافه تر استفاده شود.

مصرف بیش از حد از جایگزین های بزاق

مصرف بیش از حد از جایگزین های بزاق ممکن است خطرناک نباشد. اما در صورت بلعیده شدن داروی مورد نظر، نیاز است که به اورژانس مراجعه نمایید.

هنگام مصرف مواد جایگزین بزاق از چه مواردی باید خودداری کنیم؟ (تداخلات دارویی)

از آن جا مصرف برخی از داروها هم زمان با هم و یا مصرف دارویی خاص با برخی از غذاها می تواند مشکلاتی به وجود آورد، لذا ممکن است نیاز باشد که حدود ۱۵ دقیقه پس از استفاده از جایگزین های بزاق، از خوردن و نوشیدن هر چیزی خودداری کنید. در این رابطه باید بر طبق دستورالعمل های محصول و یا دستورات پزشک عمل نمایید.
جایگزین های بزاق نباید داخل چشم بروند، اما در صورتی که جایگزین بزاق داخل چشم بروند، باید با آب آن را بشویید.

عوارض جانبی جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش های آلرژیکی از جمله کهیر، مشکلات تنفسی، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی داروی مورد نظر، محدود به موارد ذکر شده در بالا نیست و ممکن است در افراد مختلف عوارض دیگری نیز رخ دهد. پس برای مشاوره پزشکی درباره عوارض جانبی جایگزین های بزاق می توانید با پزشک تان تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر جایگزین های بزاق تأثیر می گذارد؟

جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

جایگزین بزاق (Saliva substitutes)

به احتمال زیاد، سایر داروهای خوارکی و یا دهانی، تاثیری بر جایگزین های بزاق که بلعیده نمی شوند نخواهند داشت. اما بسیاری از داروها می توانند بر هم تاثیر بگذارند. لذا شما باید در مورد تمام داروهایی که استفاده می کنید از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی به هر یک از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی خود اطلاع دهید.

همیشه به خاطر داشته باشید که نباید جایگزین های بزاق و دیگر داروها را در دسترس کودکان قرار دهید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید، حتی اگر علائمی شبیه به علائم شما را داشته باشد و این دارو را فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

همواره با پزشک و یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعاتی که در این صفحه نمایش داده شده، در مورد شرایط شخصی شما نیز صدق می کند.

کلام پایانی

جایگزین بزاق (Saliva substitutes) موادی ساخته دست بشر هستند که زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بدن به تنهایی نمی تواند به مقدار کافی بزاق تولید کند. از این مواد برای تسکین خشکی و درد یا مشکلاتی در دهان یا گلو نیز می توان استفاده نمود. از جایگزین های بزاق در صورت لزوم و بر طبق دستورالعمل های آن باید استفاده و نگه داری کرد و آن ها را می بایست از رطوبت، گرما و نور محافظت نمود.