خواص دارویی سبوس جو دو سر

خواص دارویی سبوس جو دو سر

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۵-۰۲
  • در : داروهای گیاهی

سبوس جو دو سر همان پوسته جو دو سر است. جو دو سر معمولا برای از بین بردن قسمت غیر قابل خوردنی اش، فرآوری می شود. سبوس جو درست در پایین قسمت غیر خوراکی آن قرار دارد. در ادامه خواص دارویی سبوس جو دو سر را به شما خواهیم گفت.

به دلیل شیوه ساختار دانه جو در سر، بسیاری از دانه ها و جو دو سر می توانند حاوی مقداری سبوس جو باشند. با این حال می توانید سبوس را به صورت جداگانه نیز تهیه کنید.

خواص دارویی سبوس جو دو سر

سلامت روده

یکی از فواید سلامتی ترکیب سبوس جو دو سر در رژیم غذایی شما این است که دارای فیبر محلول زیادی است، که هنگام هضم به آب می چسبد و به ماده ای مانند ژل تبدیل می شود که می تواند به تظنیم سلامت هضم کمک کند. خوردن سبوس جو به صورت منظم با کاهش یبوست و تسکین علائم مرتبط با بیماری التهابی روده (IBS) و بیماری کرون مرتبط است.

فیبر موجود در سبوس جو باعث افزایش فعالیت های تخمیر در روده و تولید اسید بوتیریک می شود که وظیفه تقویت باکتری های پروبیوتیکی و کمک به دفع نیتروژن موجود در مدفوع را دارد. سایر اسید های چرب با زنجیره کوتاه که از فیبر موجود در سبوس جو تشکیل شده است، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارند.

سلامت قلب

سبوس جو دو سر حاوی بتا گلوکان، یک فیبر محلول که با کاهش کلسترول در ارتباط است، می باشد. این کشف در یک مطالعه در سال ۱۹۶۳ اتجام شد که در آن، نان جو حاوی ۱۴۰ گرم جو، جایگزین نان آرد سفید یا گندم شد.

این مطالعه و همچنین مطالعات بعدی نشان داند که مصرف سبوس جو به طور مرتب می تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) و آپولیپوپروتئین B-100 کمک کند.

پیشگیری از بیماری

به چند دلیل، سبوس جو دو سر می تواند به کاهش خطر بیماری ها کمک کرده و از بروز آن ها پیشگیری کند. مشخصات غذایی سبوس جو سرشار از آنتی اکسیدان است. این به دلیل وجود پلی فنول (مولکول های گیاهی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند) در سبوس جو است. فیبر محلول موجود در بتا گلوکان، هضم غذا و درنتیجه جذب کربوهیدرات را با ایجاد یک محلول غلیظ و چسبنده در هنگام مخلوط کردن با سایر محتویات دستگاه گوارش کاهش می دهد و به تأخیر در جذب گلوکز کمک می کند.

این تأخیر در هضم، به ثبات قند خون کمک می کند که می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و به کسانی که به دیابت مبتلا هستند کمک می کند که ثبات قند خون خود را بیشتر و حفظ کنند.

خواص دارویی سبوس جو دو سر

خواص دارویی سبوس جو دو سر

 

مدیریت وزن

فیبر موجود در سبوس جو و سایر محصولات حاوی سبوس جو، می توانند به شما احساس سیر بودن بدهند که در کل باعث خوردن غذای کمتر و درنتیجه کاهش کالری اضافه می شود.

فیبر محلول همچنین به تنظیم سطح گرلین، هورمونی که مسئول تحریک اشتها، افزایش مصرف مواد غذایی و ذخیره چربی است، کمک می کند. با سرکوب این هورمون توسط رژیم غذایی پر فیبر، خطر پرخوری و افزایش وزن ناشی از آن کاهش می یابد.

عوارض جانبی احتمالی

در حالی که سبوس جو در سر یک ماده خوراکی سالم است، مصرف بیش از حد آن خوب نیست. اگر شما مقدار زیادی فیبر محلول در بدن خود نداشته باشید و یکباره بخواهید مقادیر زیادی از آن را مصرف کنید، دچار استرس گوارشی می شوید.

در صورت مصرف بیش از حد فیبر محلول، ممکن است علائم زیر در شما بروز کند:

  • اسهال
  • ناراحتی شکم
  • یبوست
  • نفخ شکم

به منظور جلوگیری از عوارض جانبی مربوط به رژیم غذایی پر فیبر، حتما در طی چند هفته آن را به آرامی به برنامه یا رژیم غذایی خود اضافه کنید و برای مقابله با یبوست ناشی از مصرف زیاد فیبر، حتما آب زیاد بنوشید.

خواص دارویی سبوس جو دو سر

خواص دارویی سبوس جو دو سر

مقدار مصرف

میزان توصیه شده دریافت فیبر برای بزرگسالان ۵۰ ساله وجوان تر آقا ۳۸ گرم و برای بانوان ۲۵ گرم است. زنان و مردان بالای ۵۰ سال باید ۳۰ گرم (آقایان) و ۲۱ گرم (بانوان) مصرف کنند.

روش های مختلفی برای مصرف سبوس جو دو سر وجود دارد. می توانید آن را با شیر داغ مخلوط کرده و در صبحانه میل نمایید. همچنین می توانید رو نان و کلوچه ای که می پزید، آن ها را پاش دهید.