داده های آنلاین شما کجاست؟

داده های آنلاین شما کجاست؟

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ آیا حذف ردپای دیجیتالی امکان پذیر است؟ اما باید دانست که داده های آنلاین ما آزادانه و با میل خودمان از ما گرفته می شوند. در ادامه توضیحات بیش تری در این مورد خواهیم داشت.

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟

اینترنت شما را بهتر از خودتان می شناسد. اما این واقعیت تلخ، چگونه امکان پذیر است؟ اطلاعات شخصی ما دائما در حال جمع آوری و تحلیل هستند و همان طور که تکنولوژی از الگوهای ما پیروی می کند، لذا خواهد توانست رفتارهای ما را نیز پیش بینی کند.

اریک لیم (Eric Lim) از دانشکده UNSW سیستم های اطلاعاتی و مدیریت تکنولوژی می گوید که برای شناخت افراد، لازم نیست که از وی در مورد افکارش بپرسیم، بلکه تنها مشاهده رفتارهای او کافی است. در این صورت شما الگو یا الگوهایی را مشاهده خواهید کرد که شکستن آن ها بسیار مشکل است.

ممکن است هر روز که از خواب بیدار می شوید، کارهای به خصوصی (در اینترنت) انجام دهید، ایمیل تان را بررسی کنید، اخبار ورزشی را مشاهده نمایید، مقالاتی را با مضامینی خاص دنبال کنید و سایر کارها، که این به نوبه خود، الگویی ایجاد می کند.

لیم ادامه می دهد که پلت فرم های شبکه های اجتماعی درک زیادی از رفتارهای شما دارند، لذا می توانند بهتر از خودتان رفتارهایتان را پیش بینی کنند. وی معتقد است که تقریباً غیر ممکن است که خودتان را به حالت آفلاین نگه دارید.

وی می افزاید: هنگامی که یک پروفایل ثابت دارید و دائما اطلاعاتی را به آن می افزایید، پلت فرم های رسانه های اجتماعی قادر خواهند بود تا بر اساس آن پروفایل عمل کنند که اکثراً بسیار دقیق می باشند.

حذف ردپای دیجیتالی تان غیرممکن است.

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ - حذف ردپای دیجیتالی

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ – حذف ردپای دیجیتالی

پاک کردن رد پای دیجیتالی تان تقریباً غیر ممکن است مگر این که بدانید که تمام داده هایتان در کجا قرار گرفته اند.

اساساً در زمانی که انتخاب می کنید که آنلاین شوید یا در زمان خرید تلفن و یا ورود به سیستم کامپیوتر، مقدار قابل توجهی از داده هایتان را ارسال نموده اید.

وی پیشنهاد می کند که شما می توانید از سایت های رسانه های اجتماعی درخواست کنید تا پروفایل تان را حذف کنند و یا می توانید از Google بخواهید که سابقه جستجوی تان را پاک  کند. اما این پلت فرم ها ممکن است به اشخاص ثالث نیز متصل باشند که در این صورت داده های شما از طریق آن ها نیز جمع آوری می شوند.

لذا می توان گفت، تنها در صورتی شما قادر خواهید بود تا رد پای دیجیتالی خود را حذف کنید که بدانید داده هایتان کجا رفته اند. اگر از این موضوع اطلاعاتی ندارید، پس چگونه خواهید توانست آن ها را حذف کنید؟

لیم معتقد است که اکثر مردم از این نگرانند که داده هایشان به کجا می رود، اما با این وجود بسیاری نمی دانند که در این مورد باید چه کاری انجام دهند، لذا در این مورد احساس ناتوانی می کنند.

بهای بالای داده های غیراخلاقی

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ - حذف ردپای دیجیتالی

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ – حذف ردپای دیجیتالی

اخیراً گوگل به دلیل ادعای ردیابی اطلاعات مربوط به کودکان ۶ ساله ای که در حال تماشای ویدئوی اسباب بازی ها و نمایش های تلویزیونی در یوتیوب (YouTube) بوده اند، ۲۵۰ میلیون دلار جریمه شده است. همچنین در ماه جولای، فیس بوک توسط کمیسیون تجارت فدرال (Federal Trade Commission)، که آژانسی مستقل در ایالات متحده است، به عنوان بخشی از توافق در مورد نقض حریم خصوصی، تقریباً ۷٫۱ میلیارد دلار، به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران جریمه شد.

از اجرای آیین نامه عمومی حفاظت از داده های اتحادیه اروپا (EU’s General Data Protection Regulation) در ۲۵ می ۲۰۱۸ تا فوریه سال جاری، بیش تر از ۵۹۰۰۰ اعلان نقض داده توسط سازمان های خصوصی و دولتی به مقامات محافظت از داده ها در سرتاسر اروپا گزارش شده است.

لیم بیان نموده که این مرحله به نقطه ای می رسد که نقض امنیت، نشت و افشای حریم خصوصی ادامه می یابد و برای افراد این موضوع شاید بی اهمیت خواهد شد.

در این صورت، هر روزه داستان های بیش تری در مورد نقض امنیت و حریم خصوصی خواهیم شنید، و مردم به نوعی احساس درماندگی درباره این موضوع خواهند رسید.

چرا داده هایمان را در اختیار سایر افراد قرار می دهیم؟

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ - حذف ردپای دیجیتالی

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ – حذف ردپای دیجیتالی

اقدامات ما به شرکت ها این اجازه را خواهد داد تا اطلاعات شخصی مان را جمع آوری کنند. به عنوان مثال، هزاران نفر تصمیم گرفتند تا FaceApp را بارگیری کنند (برنامه ای از شرکت روسی Wireless Lab، که با کمک هوش مصنوعی می تواند تحولات بسیار واقعی چهره ها را در عکس ها ایجاد کند). بدین ترتیب، کاربران با موافقت در مورد شرایط خدمات، به شرکت اجازه می دهند تا از عکس ها و یا سایر اطلاعاتی که بارگذاری می کنند، برای اهداف تجاری استفاده شود.

در این شرایط، در حالی که کاربران با رضایتمندی داده های خود را ارسال می کردند، فقط به خاطر این که اپلیکیشن ها را تنها از جهت سرگرمی شان می دیدند، اما شرکت ها آگاهانه این کارها را انجام می دهند.

نگرشی متشابه نسبت به کارت های جایزه که در سوپرمارکت هایی که تخفیف خریدها را در ازای دریافت داده ارائه می دهند، در کاربران وجود دارد.

وی می گوید، هر روز و هر زمان که اجناس سوپرمارکت را تسویه حساب می کنم، کارتم را می کشم. سوپرمارکت ها از این که چه غذاهایی استفاده می کنم، اطلاع دارند. در حالی که من می دانم این سوپرمارکت ها در حال جمع آوری اطلاعاتی در مورد ترجیحات و ذائقه های غذایی من هستند و دائماً از خودم سوال می کنم که چرا این کار را انجام می دهم؟ اما باز هم تنها به دلیل یک تخفیف چند دلاری، این کار را دوباره انجام می دهم، حتی زمانی که واقعاً به این پس اندازها نیازی نداشته باشم.

لذا در شرایطی که خودمان به طور کاملا آزادانه داده هایمان را در اختیار سایرین قرار می دهیم و از این موضوع راضی هستیم، پس نمی توانیم از نگرانی هایمان در مورد حریم خصوصی شکایت کنیم.

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ - حذف ردپای دیجیتالی

آیا می دانید داده های آنلاین شما کجاست؟ – حذف ردپای دیجیتالی

هر بار که آنلاین می شویم، یک شبکه خصوصی مجازی را می توانیم اجرا کنیم. یا می توانیم از مرورگری (به عنوان مثال DuckDuckGo) استفاده کنیم که عبارات و تاریخچه ی جستجوی ما را ردیابی نکند. در حالی که ما تصمیم می گیریم همواره با Google همراه شویم، حتی اگر بدانیم که گوگل در همه موارد ما را ردیابی می کند و همه داده های جمع آوری شده را به اشتراک می گذارد.

اما نمی خواهیم این تلاش های اضافی را برای انجام کارهایی که راحت تر و در دسترس تر هستند، انجام دهیم. زیرا حاضر نیستیم تمام این راحتی هایی را که داریم را از بین ببریم.

کلام پایانی

وقتی که آنلاین می شویم و یا حتی وقتی برای خرید به فروشگاه می رویم ممکن است خواسته و یا ناخواسته اطلاعاتی از خودمان را در اختیار سایر افراد قرار دهیم. اکثر افراد از این نگرانند که داده هایشان به کجا می رود، اما با این وجود بسیاری نمی دانند که در این مورد باید چه کاری انجام دهند، لذا احساس ناتوانی می کنند. اما تا ندانید که داده های آنلاین تان کجا هستند نمی توانید ردپای دیجیتالی تان را پاک کنید.