داروی آمانتادین (amantadine)

داروی آمانتادین (amantadine)

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۳۹۹-۱۱-۱۱
  • در : داروهای صنعتی

مقدمه

آمانتادین چیست؟ داروی آمانتادین (amantadine) یک داروی ضد ویروسی است که فعالیت ویروس ها را در بدن شما مسدود می کند. از کاربردهای این دارو در درمان پارکینسون می باشد. این دارو نیز مانند اغلب داروها شامل عوارض جانبی است، بنابراین نباید بدون تجویز پزشک از داروی آمانتادین استفاده نمود.

موارد مصرف داروی آمانتادین (amantadine)

نام عمومی: amantadine
نام تجاری: Gocovri ، Osmolex ER ، Symmetrel

داروی آمانتادین (amantadine)

داروی آمانتادین (amantadine)

کاربردهای زیر را برای داروی آمانتادین می توان برشمرد:

  • آمانتادین برای درمان بیماری پارکینسون و علائمی شبیه پارکینسون مانند سفتی یا رعشه، لرزش و حرکات غیرقابل کنترل عضلانی که ممکن است در اثر استفاده از داروهایی خاص ایجاد شود، مصرف می شود.
  • آمانتادین همچنین برای درمان یا جلوگیری از آنفلوانزای تیپ A در بزرگسالان و کودکان استفاده می شود. دیگر انواع ویروس آنفلوانزا به خاطر داشتن پروتئین M2 متفاوت، ممکن است نسبت به این دارو مقاوم باشد. این دارو نباید به جای تزریق سالیانه آنفولانزا استفاده شود. مراکز کنترل بیماری برای کمک به محافظت از شما در برابر سویه های جدید ویروس آنفلوانزا، هر سال یک آزمایش آنفلوانزا توصیه می کنند.

آمانتادین به صورت قرص، کپسول و محلول خوراکی در دسترس است.

بی
بیشتر بخوانید : بی پریدن (Biperiden)

اطلاعات مهم دارویی

اگر در ۱۴ روز گذشته واکسن آنفلوانزای بینی دریافت کرده اید نباید از آمانتادین استفاده کنید.

هنگام مصرف آمانتادین و حداقل ۴۸ ساعت پس از آخرین دوز، واکسن آنفولانزای بینی دریافت نکنید. هنگام مصرف آمانتادین ممکن است تزریق واکسن آنفولانزا انجام شود.

تا زمانی که نمی دانید که داروی آمانتادین چه تاثیری برروی شما می گذارد، از رانندگی و انجام سایر کارها یا اقداماتی که به هوشیاری یا بینایی کامل نیاز دارد، خودداری کنید.

برای کاهش احتمال سرگیجه یا خستگی، اگر نشسته یا دراز کشیده اید به آرامی بلند شوید. هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها بیش تر مراقب باشید.

گرمازدگی در افرادی که آمانتادین مصرف می کنند اتفاق افتاده است. در هوای گرم و در حین فعالیت بدنی بیس تر مراقب باشید.

اگر به مشکلات کلیوی مبتلا هستید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد دوز مصرفی تان بر اساس عملکرد کلیه ها تغییر کند. زیرا در مواردی در افرادی که مشکلات کلیوی داشته اند و دوز مصرفی شان با عملکرد کلیه شان هماهنگ نبوده و مقدار دوز بسیار زیاد بوده، حتی مرگ هم اتفاق افتاده است.

استرپتومایسین
بیشتر بخوانید : استرپتومایسین (Streptomycin)

بدون مشورت با پزشک خود، ناگهان مصرف آمانتادین را قطع نکنید. ممکن است عوارض جانبی بیش تری در شما بروز کند. اگر نیاز به قطع داروی آمانتادین دارید، باید آن را با دستور پزشک و به تدریج متوقف کنید.

قبل از مصرف این دارو باید به نکات زیر توجه نمایید.

اگر به دارو حساسیت دارید یا اگر موارد زیر را داشته اید، نباید از داروی آمانتادین استفاده کنید:

  •  بیماری شدید کلیوی
  • طی ۱۴ روز گذشته واکسن آنفولانزای بینی “زنده” دریافت کرده اید.

برای اطمینان از این که آمانتادین برای شما بی خطر است، در صورتی که تاکنون مبتلا به موارد زیر بوده اید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی
  • خواب آلودگی روزانه (ناشی از اختلال خواب یا مصرف برخی داروها)
  • نارسایی احتقانی قلب
  • اگزما
  • گلوکوم
  • بیماری کبدی
  • تشنج
  • فشار خون پایین، حملات غش کردن
  • اعتیاد به الکل یا اعتیاد به مواد مخدر
  • بیماری روانی، روان پریشی یا افکار یا اعمال خودکشی

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است بیش تر در معرض خطر سرطان پوست (ملانوم) قرار گیرند. با پزشک خود در مورد این خطر و علائم پوستی که باید مراقب آن ها باشید صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا آمانتادین به جنین آسیب می رساند یا خیر. لذا اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

هنگام استفاده از این دارو نباید از شیر مادر تغذیه شود.

آمانتادین در کودکان کم تر از ۱ سال برای آنفلوانزا تایید نشده است. Gocovri برای استفاده در افراد زیر ۱۸ سال نیز تأیید نشده است.

چگونه باید آمانتادین را مصرف کنیم؟

داروی آمانتادین (amantadine)

داروی آمانتادین (amantadine)

آمانتادین را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های روی نسخه تان را دنبال کنید و تمام راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را به خوبی مطالعه فرمایید. گاهی اوقات ممکن است که پزشک تان دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

اگر از آمانتادین برای درمان آنفلوانزای تیپ A استفاده می کنید، پس از شروع علائم آنفلوانزا، ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت دارو را شروع کنید. دوره درمان را کامل کنید و مصرف این دارو را برای مدت زمان تجویز شده به طور کامل ادامه دهید. زیرا علائم بیمار تان ممکن است قبل از رفع کامل عفونت بهبود یابد.

ممکن است آمانتادین را همراه یا بدون غذا مصرف کنید. همچنین ممکن است لازم باشد این دارو را فقط هنگام خواب میل کنید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نحوه و زمان مصرف دارو دنبال نمایید.

محلول خوراکی را با دقت اندازه گیری کنید. از سرنگ دوز ارائه شده و یا از وسیله اندازه گیری دوز دارو (و نه قاشق آشپزخانه) استفاده نمایید.

کپسول یا قرص را کامل ببلعید و آن را له نکنید، نجوید و نشکنید.

اگر نمی توانید کپسول را به طور کامل ببلعید، آن را باز کنید و دارو را در یک قاشق پوره سیب بپاشید. مخلوط را بلافاصله بدون جویدن قورت دهید و آن را برای استفاده بعدی ذخیره نکنید.

در صورت عدم بهبود علائم یا تب همراه با سردرد، سرفه، بثورات پوستی یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر آمانتادین را برای علائم پارکینسون مصرف می کنید: نباید ناگهان استفاده از آمانتادین را متوقف کنید در غیر این صورت ممکن است وضعیت شما بدتر شود. همچنین قطع ناگهانی دارو ممکن است باعث علائم ناخوشایندی مانند علئم ترک مواد اعتیاد آور شود. از پزشک خود درمورد چگونگی قطع دارو، بدون هیچ عوارض و خطری سوال کنید.

دارو باید در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما و نور نگه داری شود. در صورت استفاده از بطری، آن را کاملاً بسته نگه دارید.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنیم چه اتفاقی می افتد؟

در صورت فراموشی یک دوز از دارو باید از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و دوز بعدی خود را در زمان معین شده استفاده کنید. هم زمان دو دوز از دارو را با هم مصرف نکنید.

اگر مصرف چند دوز متوالی را فراموش کرده اید با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت اوردوز ناشی از مصرف بیش از حد دارو، چه باید کرد؟

در این صورت باید به دنبال اورژانس پزشکی باشید. زیرا مصرف بیش از حد آمانتادین می تواند کشنده باشد.

علائم اوردوز شامل موارد زیر خواهد بود:

ممکن است شامل گیجی، تحریک پذیری، تغییر رفتار، توهم، سردرد شدید یا احساس کوبش در گوش، سفتی عضلات، مشکلاتی در تعادل یا راه رفتن، مشکلات تنفسی، ضربان قلب سریع یا تشنج باشد.

هنگام مصرف آمانتادین از چه مواردی باید خودداری کنیم؟

هنگام استفاده از آمانتادین و حداقل ۴۸ ساعت پس از آخرین دوز، واکسن آنفولانزای بینی دریافت نکنید. زیرا در این زمان ممکن است واکسن به خوبی اثر نکند و از شما در برابر آنفلوانزا به درستی محافظت نشود. هنگام مصرف آمانتادین ممکن است واکسن آنفولانزای تزریقی انجام شود.

الکل مصرف نکنید. در این صورت ممکن است عوارض جانبی خطرناکی رخ دهد.

تا زمانی که نمی دانید که داروی آمانتادین برروی شما چه تأثیراتی خواهد گذاشت از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید. آمانتادین ممکن است تفکرات یا واکنش ها و عکس العمل های شما را مختل کند. برخی از افرادی که این دارو را مصرف می کنند در طی فعالیت های عادی روزانه مانند کار کردن، صحبت کردن، غذا خوردن یا رانندگی به خواب رفته اند. حتی پس از احساس هوشیاری ممکن است ناگهان دچار خوابالودگی شده و  به خواب بروید. اگر رانندگی می کنید و یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد را انجام می دهید، بیش تر مراقب باشید.

از برخاستن خیلی سریع از حالت نشسته یا خوابیده خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید.

داروی آمانتادین (amantadine)

داروی آمانتادین (amantadine)

بدون نظر پزشک از مصرف قرص های رژیمی، قرص کافئین یا سایر محرک ها (مانند داروهای ADHD) خودداری کنید. مصرف یک ماده محرک همراه با آمانتادین می تواند خطر بروز عوارض جانبی ناخوشایند را افزایش دهد.

عوارض جانبی آمانتادین

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به آمانتادین مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ​​از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس داشته باشید.

  • خواب آلودگی شدید، به خواب رفتن ناگهانی حتی پس از احساس هوشیاری
  • احساس گیجی
  • تنگی نفس (حتی خفیف)، تورم در دست ها یا پاها
  • ادرار دردناک یا دشوار
  • افسردگی، تحریک پذیری، پرخاشگری، تغییر رفتار، توهم، تفکراتی راجع به آسیب زدن به خود
  • تشنج
  • واکنش های شدید سیستم عصبی – عضلات بسیار سفت (منقبض)، تب شدید، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهماهنگ، لرزش

ممکن است هنگام مصرف این دارو شاهد افزایش تمایلات جنسی، اصرار غیرمعمول به قمار یا سایر تمایلات داشته باشید. در صورت بروز این مسائل با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی داروی آمانتادین (amantadine) ممکن است در بزرگسالان مسن بیش تر رخ دهد.

عوارض جانبی رایج آمانتادین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، افتادن و سقوط
  • خشکی دهان
  • تورم در پاها
  • حالت تهوع، یبوست
  • مشکلات خواب (بی خوابی)

موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی احتمالی داروی آمانتادین با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر آمانتادین تأثیر می گذارند؟

داروی آمانتادین (amantadine)

داروی آمانتادین (amantadine)

مصرف داروی آمانتادین (amantadine) با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند می تواند اثرات جانبی را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهایی که حاوی مواد مخدر هستند، قرص خواب آور، شل کننده عضلات یا داروهای ضداضطراب یا تشنج با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد سایر داروهای خود، به ویژه موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • داروهای گلوکوم
  • دارویی که حاوی بی کربنات سدیم است (مانند Alka-Seltzer)

موارد و داروهای ذکر شده، تمام داروهایی نیستند که ممکن است با این دارو تداخل کنند و سایر داروها نیز ممکن است بر آمانتادین تأثیر بگذارند، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی.

به یاد داشته باشید که این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و آمانتادین را فقط برای موارد تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

کلام پایانی

داروی آمانتادین (amantadine) جهت درمان بیماری پارکینسون مصرف می شود. همچنین این دارو برای جلوگیری و درمان عفونتهای دستگاه تنفسی ناشی از آنفلوانزای تیپ A نیز کاربرد دارد. داروی آمانتادین برای بیمارانی با مشکلات نارسایی شدید کلیوی و در دوران بارداری و شیر دهی تجویز نمی شود.