دیگو مارادونا که بود؟ زندگی نامه مارادونا

دیگو مارادونا که بود؟ زندگی نامه مارادونا

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۰۹
  • در : بیوگرافی ورزشکاران

دیگو مارادونا (Diego Armando Maradona)، بازیکن بزرگ فوتبال، آرژانتین را در جام جهانی ۱۹۸۶ به پیروزی رساند. اگرچه موفقیت های او تحت الشعاع نبردهایش با سوء مصرف مواد مخدر قرار گرفت.

مارادونا که بود؟

دیگو مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتین بود که به عنوان یکی از بهترین بازیکنان در تمام دوران ها مورد توجه قرار گرفت. مارادونا تیم های باشگاهی را به قهرمانی در آرژانتین، ایتالیا و اسپانیا هدایت کرد و در تیم ملی آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶ بازی فوق العاده ای را از خود به نمایش گذاشت. با این حال؛ زندگی افسانه ای او با حاشیه هایی که برای خود ایجاد می کرد، مخدوش شد. در زمان بازنشستگی نیز با مشکلات سلامتی دست و پنجه نرم می کرد.

اوایل زندگی

دیگو آرماندو مارادونا در ۳۰ اکتبر ۱۹۶۰ در ویلا فیوریتو، استان بوئنوس آیرس در آرژانتین به دنیا آمد. مارادونا، پنجمین فرزند از هشت فرزند دیگر بود. او در یک خانواده فقیر اما صمیمی بزرگ شد. در ۳ سالگی اولین توپ فوتبال خود را به عنوان هدیه دریافت کرد و خیلی سریع به بازی با آن علاقه مند شد.

مارادونا در سن ۱۰ سالگی به Los Cebolitas، تیم جوانان آرژانتینوس جونیورز، یکی از بزرگترین باشگاه های آرژانتین پیوست. مارادونا با نشان دادن توانایی عجیب خود در سنین پایین، Los Cebolitas را به ۱۳۶ بازی بدون شکست باورنکردنی هدایت کرد. کمی قبل از تولد ۱۶ سالگی اش، اولین حضور حرفه ای خود در تیم بزرگسالان را تجربه کرد.

زندگی
بیشتر بخوانید : زندگی نامه لیونل مسی

زندگی حرفه ای

هافبک کوتاه قد اما نترس که به ایجاد موقعیت های گلزنی برای خود و دیگران مشهور است، تیم های باشگاهی را به قهرمانی در آرژانتین، ایتالیا و اسپانیا هدایت کرد.

اوج زندگی و دوران حرفه ای او در زمانی که عضو تیم ملی آرژانتین بود سپری می شد که در سال ۱۹۸۶ قهرمان جام جهانی شدند. عملکرد او در آن جا شامل دو گل به یاد ماندنی در بازی مقابل انگلستان در یک چهارم نهایی بود که منجر به پیروزی آرژانتین شد. گل اول او با دست چپش به ثمر رسید که البته در فوتبال خطاست اما داور متوجه نشد و گل را قبول کرد. مارادونا بعدا اعلام کرد که آن گل کار “دست خدا” بود. گل دوم نیز نیازی به اتفاق خاصی نداشت و مارادونا با مهارت چشمگیر خود، مدافعان را یک به یک دریبل کرد و توپ را وارد دروازه کرد. در مجموع، مارادونا در چهار جام جهانی بازی کرد و در ۹۱ بازی ملی، ۳۴ گل چشمگیر به ثمر رساند.

علی رغم درخشش بی چون و چرا در زمین فوتبال، مارادونای احساسی به همان اندازه به عنوان یک شخصیت پر حاشیه و بسیار بحث برانگیز شناخته شده است. وی در دهه ۱۹۸۰ در اسپانیا به کوکائین اعتیاد پیدا کرد و پس از مثبت شدن آزمایش در سال ۱۹۹۱، به مدت ۱۵ ماه محروم شد. ۳ سال بعد، به دلیل مثبت بودن آزمایش افدرین در جام جهانی، یک تعلیق دیگر را دریافت کرد.

مارادونا دوران گرگ و میش زندگی حرفه ای خود را در کشور خودش گذراند. با جراحات زیاد و سال ها زندگی سخت، مهارت های جسمی وی کاهش یافت. وی بازنشستگی خود را در آستانه روز تولدش در سال ۱۹۹۷ اعلام کرد.

دیگو مارادونا

دیگو مارادونا

زندگی بعد از فوتبال

مشکلاتی که دیگو مارادونا در زمان زندگی حرفه ایش به آن ها گرفتار شد، پس از بازنشستگی اش نیز ادامه داشت. وی در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شد. دفعه دوم، برای تنفس احتیاج به دستگاه تنفس داشت وسال بعد عمل بای پس معده را انجام داد.

یک نظرسنجی اینترنتی که توسط اتحادیه بین المللی فوتبال انجام شد، مارادونا را به عنوان بازیکن برتر قرن ۲۰ معرفی کرد، اما حتی آن واقعه نیز با جنجال همراه بود. وقتی جایگاه ویژه ای برای پله (pele)، اسطوره برزیلی، قرار داشت تا از آن نیز به طور محترمانه ای قدردانی شود، مارادونا اوقات تلخی کرد و حاضر نشد با پله بر روی یک صحنه حاضر شود.

در سال ۲۰۰۸، مارادونا مربی تیم ملی آرژانتین شد. اگرچه آرژانتینی ها به بازیکنان با استعداد خود که لیونل مسی در رأس آن ها بود افتخار می کردند، اما در جام جهانی ۲۰۱۰ با ۴ گل خورده از آلمان از مرحله یک چهارم نهایی حذف شدند و قرارداد مارادونا دیگر تمدید نشد.

علی رغم ناامیدی های عمومی، مارادونا در آرژانتین به عنوان پسر بومی که با دست خالی برای رسیدن به اوج ستاره شدن تلاش کرده است، همچنان محبوب است.

درگذشت

مارادونا که در حال استراحت و بهبودی بعد از عمل فوری جراحی مغز بود، در ۲۵ نوامبر سال ۲۰۲۰ در خانه خود در آرژانتین بر اثر سکته قلبی درگذشت. وی ۶۰ ساله بود.