۱۰ نکته‌ی ذخیره‌سازی درست مواد غذایی، که آن‌ها را مدت طولانی‌تری تازه نگه می‌دارد

۱۰ نکته‌ی ذخیره‌سازی درست مواد غذایی، که آن‌ها را مدت طولانی‌تری تازه نگه می‌دارد

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۲۷
  • در : سفره آرایی

خیلی پیش می‌آید که غذایی که در قفسه‌های آشپزخانه یا کانتر آشپزخانه ذخیره کرده‌ایم، قبل از آن‌که بتوانیم آن‌ها را مصرف کنیم، فاسد و خراب گردد. گاهی هم پیش می‌آید که بیش از نیاز خود مواد غذایی را می‌خریم و حتی قبل از آن‌که بتوانیم آن‌ها را مصرف کنیم، فاسد و خراب می‌شوند خوشبختانه، برای ذخیره‌سازی درست مواد غذایی نکاتی وجود دارد، که با رعایت آن‌ها می‌توانید بر عمر مواد غذایی خود بیفزایید. علم داد این نکات را برای شما برمی‌شمارد.

۱- آن‌ها را درون کاور بپوشانید

آن‌ها را درون کاور بپوشانید

آن‌ها را درون کاور بپوشانید

بسیاری از مردم می‌دانند که یکی از روش‌های ذخیره‌سازی درست مواد غذایی ، مانند موز این‌ست که آن را از سقف آویزان کنیم. این روش سیاه شدن موز را به تاخیر می‌اندازد. اگرچه می‌توانید با پیچاندن کیسه‌های پلاستیکی یا هر کاور پلاستیکی دور شاخه‌ی موز، آن‌ها را تا مدت طولانی‌تری تازه نگه دارید. کیسه‌های پلاستیکی جلوی آزاد شدن گاز اتیلن را می‌گیرد و فرایند پلاسیده شدن میوه را به تاخیر می‌اندازد.

۲- کاری کنید که شکر قهوه‌ای مجددا نرم گردد‌

کاری کنید که شکر قهوه‌ای مجددا نرم گردد‌

کاری کنید که شکر قهوه‌ای مجددا نرم گردد‌

بسیاری از مردم معمولا از شکر قهوه‌ای زیاد استفاده نمی‌کنند. پس اگر پس از مدت‌ها به شکر قهوه‌ای خود نیاز پیدا کردید و پس از بیرون کشیدن آن از کابینت، دیدید که حسابی خشک و سفت شده است، تعجب نکنید. برای این‌که شکر قهوه‌ای دوباره نرم گردد، آن را درون یک کیسه‌ی پلاستیکی بریزید؛ سپس با قرار دادن یک ورقه‌ی سیب یا یک تکه نان تازه، بگذارید مدتی بماند. شکر در طول یک الی دو روز مجددا نرم خواهد شد. حالا می‌توانید سیب یا نان را از داخل پلاستیک بردارید‌.

۳- ذخیره‌سازی درست گوجه با برعکس کردن آن!

ذخیره‌سازی درست مواد غذایی

ذخیره‌سازی درست مواد غذایی

سومین شگرد ذخیره‌سازی درست مواد غذایی ، به گوجه‌فرنگی مربوط است. گوجه را با نگهداری در دمای عادی اتاق تا مدت طولانی‌تری تازه نگه می‌دارید، تا نگهداری آن درون یخچال! بعلاوه می‌توانید گوجه‌‌های خود را به صورت برعکس و به صورتی که تاج آن پایین قرار بگیرد، نگهداری کنید. این‌کار موجب می‌شود که جریان هوا و رطوبت نتواند از طریق تاج آن که زمانی به شاخه‌ی گیاه متصل بوده است، به درون گوجه نفوذ نماید.

۴- با ذخیره‌سازی درست، ظاهر سیب‌زمینی را حفظ کنید!

نگهداری درست سیب زمینی

نگهداری درست سیب زمینی

قطعه‌ قطعه کردن سیب‌زمینی موجب آزاد شدن نشاسته می‌گردد و آزاد شدن نشاسته، روند اکسیداسیون آن را تسریع می‌کند و موجب می‌شود که سیب‌زمینی به رنگ خاکستری و قهوه‌ای تغییر رنگ دهد. هیچ‌کس چنین چیزی را نمی‌خواهد. بخصوص اگر بخواهید کمی بعد سیب‌زمینی را سرخ کنید. برای سفید نگه داشتن سیب‌زمینی، آن را در آب سرد نگه دارید. با این‌کار حتی می‌توانید آن‌ها را سراسر شب درون یخچال نگه دارید و روز بعد یک سیب‌زمینی سفید را تحویل بگیرید.

۵- یک سیبِ یک‌روزه!

تازه نگه‌داشتن سیب

تازه نگه‌داشتن سیب

این درست است که سیب فواید زیادی برای بدن شما دارد و از سویی، این هم درست است که سیب باعث تازه نگه‌داشتن سیب زمینی می‌گردد. سیب گاز اتیلن آزاد می‌کند که جلوی جوانه زدن سیب‌زمینی را می‌گیرد. پس برای تازه نگه‌داشتن سیب‌زمینی‌های خود  یک سیب را درون کیسه‌ی آن نگه دارید و سیب‌زمینی‌های خود را در یک مکان تاریک و خشک نگه دارید.

۶- حمام کردن سبزیجات!

تازه نگه‌داشتن سبزیجات با حمام آن‌ها

تازه نگه‌داشتن سبزیجات با حمام آن‌ها

یکی از نکات مهم در ذخیره‌سازی درست مواد غذایی ، این‌ست که قبل از این‌که سبزیجات پژمرده و بی‌حال خود را دور بریزید؛ آن‌ها را در آب سرد حمام کنید! اجازه دهید کمی در آب سرد شناور بمانند. همین که برگ‌های سبریجات مجددا هیدراته شوند، آب را به خود جذب کرده و مجددا شاداب می‌شوند. خواهید دید که سبزیجات شما درست مثل روز اول تازه خواهند شد و هر زمان که آماده شدند؛ آن‌ها را از درون آب خارج نموده و مورد استفاده قرار دهید.

۷- تازه نگه داشتن بلوبری و توت فرنگی‌ها!

تازه نگه‌داشتن بلوبری و توت فرنگی

تازه نگه‌داشتن بلوبری و توت فرنگی

اگر نمی‌دانید چگونه بلوبری‌ها و توت‌فرنگی‌های خود را تازه نگه داشته و تا مدت طولانی‌تری از آن‌ها نگه‌داری نمایید؛ می‌توانید قبل از ذخیره‌سازی، آن‌ها را در یک پیمانه سرکه و سه پیمانه آب بشویید. این‌کار تمامی باکتری‌های میوه را نیست و نابود خواهد کرد و قارچ‌های آن را خواهد کشت. قبل از آن‌که بلوبری‌ و توت‌فرنگی‌های خود را در کیسه‌ی پلاستیکی بریزید و در آن را محکم کنید؛ مطمئن شوید که میوه‌ها حتما خشک شده باشند. درون کیسه‌ی پلاستیکی چند دستمال کاغذی قرار دهید که رطوبت میوه را به خود جذب نماید و هر گونه احتمال ایجاد رطوبت را از میوه دور کند.

۸- کمی پنیر را کره‌مالی کنید!

جلوگیری از خشک شدن پنیر

جلوگیری از خشک شدن پنیر

حتما متوجه شده‌اید که وقتی پنیر را با چاقو می‌بریم؛ کم کم خشک و سفت می‌شود! برای این‌که جلوی این اتفاق را بگیرید، روی بخشی که به تازگی با چاقو بریده‌اید، کمی کره بمالید تا رطوبت خود را حفظ کند. پنیر را درون یک کیسه‌ی پلاستیکی نگه داشته و حتما در آن را محکم ببندید تا از هوا دور باشد. سپس آن را درون یخچال نگهداری کنید.

۹- تازه نگه‌داشتن پوست کدوی حلوایی!

ذخیره‌سازی درست مواد غذایی

ذخیره‌سازی درست مواد غذایی

وقتی انواع کدو حلوایی‌ را در طول تابستان و حتی زمستان ذخیره می‌کنید، حواستان باشد که کمی روغن گیاهی به سطح پوست آن بمالید. بعد از مالیدن روغن گیاهی، سطح کدو بایستی براق گردد. این روش موجب می‌شود که جلوی رشد قارچ بر روی پوست کدو را بگیرید و همزمان پوست آن را نرم کرده و جلوی خراب شدن آن را می‌گیرد. همین که کارتان با رسیدگی به پوست کدو تمام شد، آن را می‌توانید تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها درون انباری ذخیره کنید!

۱۰- آب این‌جا، آب آن‌جا، آب همه‌جا!

تازه نگه‌داشتن هویج و کرفس

تازه نگه‌داشتن هویج و کرفس

به جای این‌که تمامی کرفس‌ها، هویج و حتی تربچه‌های خود را درسته درون یخچال قرار دهید؛ آن‌ها را به قطعات کوچک‌تری قطعه قطعه کنید و درون یک طرف در دار پر از آب در یخچال جاسازی کنید. این‌ ترفند مهم در ذخیره‌سازی مواد غذایی مانند سبزیجات، باعث ترد و تازه نگه‌داشتن آن‌ها تا روزها و هفته‌های متعدد می‌شود و آن‌ها را خوشمزه‌تر هم می‌کند.