شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز خود را با این روش ساده بسازید

شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز خود را با این روش ساده بسازید

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۲۴
  • در : تزئینات منزل هنر در خانه

اگر نمی‌توانید لب ساحل بروید؛ چه اشکالی دارد که ساحل را به منزل خود بیاورید؟ این شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز ، شما را به دل شهرهای شنی زیردریایی، سنگ‌های جواهری اقیانوس و دنیای صدف‌ها می‌برد‌‌. از آن‌جایی‌که این شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز از پارافین ژله‌ای بی‌رنگ درست شده‌اند، جوری همه چیز را شفاف خواهید دید که انگار در حال غواصی در دل شمع خود هستید. این شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز، برای دکور و زیباسازی منزل با تم تابستان محشر است و می‌تواند هدیه‌ی مناسبی برای هر موقعیتی باشد.

مواد مورد نیاز برای ساخت شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز

  • فیتیله شمع به همراه پایه نگه‌دارنده‌ی آن
  • ظروف شیشه‌ای ضد حرارت
  • چسب بادکنکی دو طرفه
  • شن
  • صدف
  • سنگ‌‌های دریا یا قلوه سنگ
  • پارافین ژله‌ای بی‌رنگ
  • رنگ آبی (بستگی به سلیقه‌ی شما دارد)
مواد مورد نیاز برای ساخت شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز

مواد مورد نیاز برای ساخت شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز

گام اول: فیتیله‌ها را آماده کنید

گام اول ساخت شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز، این‌ست که فیتیله‌ی مناسب را برای شمع‌های ژله‌ای انتخاب کنید. اگر از یک فیتیله‌ نخی با مغزی زینک استفاده کنید؛ مغزیِ زینک‌دار‌ آن به فیتیله کمک می‌کند که سرپا بایستد و زمانی‌که ژل آب شد، شمع را خراب نکند. این مدل فیتیله‌ها برای کار با پارافین ژله‌ای بی‌رنگ عالی عمل می‌کنند. دقت کنید که از استفاده‌ی فیتیله‌هایی که خود با پارافین پوشیده شده‌اند، خودداری کنید. چرا که حرارت شمع موجب آب شدن پارافینِ اطراف آن می‌شود و پارافین ژله‌ای بی‌رنگ شما را کثیف و لکه‌دار نشان خواهد داد.

یک فیتیله‌ی هشت اینچی را بریده و درون سوراخ نگه‌دارنده‌ی فیتیله فرو کنید.

فیتیله را می‌بریم

فیتیله را می‌بریم

با کمک یک سیم‌چین یا آچار فرانسه، دهانه‌ی نگه‌دارنده‌ی فیتیله را سفت کنید تا فیتیله از آن بیرون نیاید و سرجای خود بایستد. اگر دیدید مقداری فیتیله از زیر نگه‌دارنده‌ی آن بیرون زده است، حتما آن را هم ببرید.

فیتیله باید به این صورت در بیاید

فیتیله باید به این صورت در بیاید

نگهدارنده را در وسط ظرف شیشه‌ای و ضد حرارت خود قرار دهید‌. برای محکم کردن آن می‌توانید از چسب بادکنکی دوطرفه استفاده کنید.

قرار دادن پایه‌ی فیتیله در ظرف

قرار دادن پایه‌ی فیتیله در ظرف

گام دوم: شن را هم اضافه کنید

به اندازه‌ی نصف اینچ ارتفاع، شن را کف ظرف خود بریزید. شن باید کاملا تمیز باشد؛ بنابراین بجای استفاده از شن‌های لب دریا، حتما از فروشگاه‌های کارهای دستی، شن نو و تمیز بخرید. یکی از خواص شن‌های مصنوعی و بازاری این‌ست که رنگ‌های مختلف و جالبی دارند.

ریختن شن

ریختن شن

گام سوم: ظروف شیشه‌ای را گرم کنید!

ظرف شیشه‌ای و محتویاتش را بر روی سینی کلوچه‌پزی خود قرار داده و درون یک فر سرد قرار دهید (فر نباید از قبل گرم شده باشد). سپس حرارت را بر روی پایین‌ترین درجه‌ی فر تنظیم کنید. ۳۰ دقیقه ظرف و محتویات آن را حرارت دهید. اگر پیش از استفاده‌ی پارافین ژله‌ای بی‌رنگ ظرف را گرم کنید؛ ژل به آرامی سرد خواهد شد. پس حباب‌های آن وقت بیشتری برای خروج از پارافین بی‌رنگ پیدا خواهند کرد.

حرارت دادن به ظروف

حرارت دادن به ظروف

گام چهارم: پارافین ژله‌ای بی‌رنگ را ذوب کنید

برای این‌که پارافین ژله‌ای بی‌رنگ شما سریع‌تر ذوب شود، می‌توانید آن را در ابعاد تکه‌های کوچک ببرید.

پارافین ژله‌ای تکه تکه شده

پارافین ژله‌ای تکه تکه شده

تکه‌های پارافین ژله‌ای بی‌رنگ را درون یک قابلمه فلزی قرار دهید، با حرارت پایین ژل را آب کنید تا زمانی‌که کاملا تبدیل به مایع شود. شش دانگ حواس‌تان به قابلمه باشد! حتما باید از حرارت پایین استفاده کنید و مطمئن شوید ژل دود نمی‌کند.

آب کردن ژل

آب کردن ژل

وقتی‌که پارافین ژله‌ای بی‌رنگ کاملا مذاب شد، هر رنگی که دوست دارید را می‌توانید به آن بیفزایید. حتما از رنگ‌های مایعی که مخصوص پارافین ژله‌ای بی‌رنگ طراحی شده‌اند استفاده کنید. رنگ‌های مخصوص شمع، شفافیت پارافین ژله‌ای بی‌رنگ را از آن گرفته و باعث کدر شدن آن می‌شود. تنها کافی‌ست چند قطره رنگ بریزید. رنگ بیش از اندازه نیز می‌تواند در شفافیت پارافین ژله‌ای بی‌رنگ خدشه وارد کند.

افزودن رنگ

افزودن رنگ

گام پنجم: حالا وقت قرار دادن سنگ‌ها و صدف‌هاست

وقتی سر پارافین ژله‌ای بی‌رنگ به ذوب شدن گرم است، ظرف شیشه‌ای را از درون فر بیرون بکشید و سنگ‌ها و صدف‌ها را اطراف فیتیله شمع بچینید.

قرار دادن سنگ‌ها و صدف‌هاست

قرار دادن سنگ‌ها و صدف‌هاست

گام ششم: ژل را درون طرف بریزید

به آرامی ژل ذوب شده را درون ظرف بریزید. هم سنگ‌ها و هم شن کاملا سرجای خود خواهند ایستاد و درون پارافین ژله‌ای بی‌رنگ شناور نمی‌شوند. می‌توانید با یک گیره‌ی لباس، فیتیله را در مرکز نگه‌دارید. قبل از آن‌که شمع را جابجا کنید، به آن ۲۴ ساعت زمان دهید تا سخت شود.

با یک گیره‌ی لباس، فیتیله را در مرکز نگه‌دارید

با یک گیره‌ی لباس، فیتیله را در مرکز نگه‌دارید

گام هفتم: حباب‌های پارافین ژله‌ای بی‌رنگ را بگیرید

روز بعد که به شمع‌های خود سر می‌زنید، حتما حباب‌های کوچک و ریز بسیاری چشم شما را خواهد گرفت که شفافیت پارافین ژله‌ای بی‌رنگ را خراب کرده‌اند. حتی اگر از ابتدا هیچ حبابی شکل نگرفته باشد، ولی حالا حباب‌های بسیاری را درون پارافین ژله‌ای بی‌رنگ می‌بینید؛ نگران نباشید. دوباره می‌توانیم پارافین ژله‌ای بی‌رنگ را شفاف کنیم.

شمع به این شکل در می‌آید

شمع به این شکل در می‌آید

شمع‌های خود را بر روی سینی کلوچه‌پزی قرار داده، آن‌ها را در دل فر سرد خود بگذارید‌. درجه‌ی فر را بر روی ۲۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. اجازه دهید شمع‌ها یک ساعت در این گرما بمانند. ژل به آرامی نرم خواهد شد و تمام حباب‌های سطح آن از بین خواهد رفت.

در فر را به هیچ وجه باز نکنید‌. درحالی‌که چراغ فر روشن است، از پشت شیشه درون آن را نگاه کنید‌. هر وقت دیدید که تمام حباب‌ها از بین رفت، اجازه دهید شمع‌های شما سراسر شب درون فر بمانند و سرد شوند‌. صبح فردا می‌توانید آن را از فر خارج کنید. قطعا چند حباب درون پارافین ژله‌ای بی‌رنگ باقی مانده است. اما این حباب‌ها برای آن‌که شمع‌های اقیانوسی دست‌ساز شما طبیعی به نظر برسند، کاملا لازم‌اند. شاید دون‌هو زمانی‌که آهنگ Tiny Bubbles را می‌خواند؛ دقیقا همین منظور را داشته است.

قرار دادن شمع در فر

قرار دادن شمع در فر

به اندازه‌ی ۱٫۸ اینچ فیتیله را ببرید. اگرچه این شمع‌ها خیلی زیبا هستند؛ اما به احتمال زیاد خیال روشن کردن آن را نخواهید داشت.

شکل نهایی شمع‌ها

شکل نهایی شمع‌ها

اخطار: هیچ‌گاه نباید شمع روشن را بدون توجه رها کنید!