روش های افزایش حجم ریه

روش های افزایش حجم ریه

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۳۱
  • در : ورزش عمومی

حجم ریه شما نقش مستقیمی در کیفیت و کمیت انجام فعالیت های بدنی و تنفسی دارد. راه ها و روش های مختلفی برای افزایش حجم ریه ها وجود دارد. تمرینات هوازی ، فعالیت های بدنی و ویتامین D به بهبود عملکرد سیستم تنفسی شما کمک خواهند کرد. در ادامه انواع روش های افزایش حجم ریه را به شما معرفی خواهیم کرد.

کشیدن سیگار را ترک کنید

 ترک کردن سیگار

روش های افزایش حجم ریه

استعمال دخانیات به ریه ها آسیب رسانده و انواع مشکلات از سرطان ریه گرفته تا بیماری های تنفسی را ایجاد می کند. همچنین بر ظرفیت و حجم ریه شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. تقریبا همه ما تصویر مقایسه بین ریه سالم و ریه افراد سیگاری را دیده ایم. تحقیقات نشان داده است که ۹ ماه پس از ترک سیگار، ظرفیت ریه شما بهبود می یابد.

انجام تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی

روش های افزایش حجم ریه

با انجام چند تمرین تنفسی و هوازی می توانید به راحتی به سالم ماندن ریه ها کمک کنید. تمریناتی مانند ایستادن با قوس پشتی، نفس کشیدن و نگه داشتن نفس به مدت ۱۰ ثانیه. همچنین نفس عمیق کشیدن نیز تاثیر بسزایی دارد.

ویتامین D

طبق نتایج مطالعات و تحقیقات، سطح بالای ویتامین D در بدن، با عملکرد بهتر ریه همراه است. بسته به جایی که زندگی می کنید، بیشتر افراد می توانند ویتامین D مورد نیاز خود را از آفتاب بدست آورند. در فصل های سرد که نور آفتاب کمتری وجود دارد و به بدن می رسد، ممکن است نیاز داشته باشید تا از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. همچنین در غذا هایی مانند ماهی روغنی، زرده تخم مرغ و گوشت قرمز ویتامین D وجود دارد.

خواندن آواز

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که خواندن آواز را دوست داشته و در زیر حمام آواز می خوانید، ممکن است در این قضیه خوش شانس باشید زیرا ظاهرا آواز خواندن می تواند به افزایش ظرفیت ریه کمک کند. بر اساس بنیاد ریه انگلستان، این کار برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مفید است. افراد دارای مشکلات تنفسی اظهار داشته اند که کنترل تنفس آن ها از طریق خواندن آواز راحت تر شده است. همچنین یک مطالعه روی ۲۰ دانش آموز اندونزیایی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، نشان داد که میانگی ظرفیت ریه خوانندگان گروه کر بالاتر از سایر افراد است.

فعالیت بدنی

یکی از دلایلی که افراد می خواهند ظرفیت ریه خود را افزایش دهند، بهبود عملکرد ورزشی آن هاست. ورزش و فعالیت بدنی منظم یکی از راه هایی است که می توانید این کار را انجام دهید. همانطور که می دانید، ریه ها اکسیژن را دریافت کرده و دی اکسید کربن را پس میدهند. وقتی ورزش می کنید، این روند سریع تر اتفاق افتاده و به مرور زمان ریه های شما را قوی تر و کارامد تر خواهد کرد.

درست نشستن

مطالعات نشان داده است که بد نشستن می تواند باعث کاهش ظرفیت ریه ها می شود. زیرا این موقعیت ریه های شما را فشرده کرده و باعث کوچک شدن آن ها می شود. بنابراین بهتر است تا همیشه درست نشسته و قوز نکنید. همچنین صحیح نشستن باعث کمک به سلامتی کمر نیز می شود.

تنفس هوای پاک

اگر در شهر زندگی می کنید، می دانید که فرار از آلودگی هوا اجتناب ناپذیر است. حتی در کوتاه مدت نیز هوای آلوده می تواند روی ریه های شما تاثیر بگذارد. اما می توان کارهایی انجام داد تا کیفیت هوای خانه را بهتر کنید. خانه را از وجود هرگونه گرد و غبار تمیز کنید. همچنین نگه داشتن گیاهان خانگی بسته به نوع آن به پاک نگه داشتن هوای خانه کمک می کند. در روز هایی که آلودگی هوا کمتر است، حتما پنجره ها را باز کنید.