زندگی نامه کوبی برایانت

زندگی نامه کوبی برایانت

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۴
  • در : بیوگرافی ورزشکاران

کوبی برایانت (Kobe Bryant)، یکی از اسوطره ها و بازیکن حرفه ای سابق بسکتبال هست که پنج عنوان قهرمانی در لیگ NBA را با تیم لس آنجلس لیکرز به دست آورد. وی در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۰، در یک حادثه سقوط هلیکوپتر به طور غم انگیزی درگذشت.

کوبی برایانت که بود؟

کوبی برایانت سال های ابتدایی خود را در ایتالیا گذراند و از دبیرستان به NBA پیوست. برایانت که یک بازیکن مسلط و برتر بود، با تیم لس آنجلس لیکرز ۵ قهرمانی NBA و جایزه MVP 2008 را بدست آورده است. اگر در فصل های بعدی مصدوم بود. وی در دسامبر ۲۰۱۴ از مایکل جردن که در جایگاه سوم لیست امتیازات NBA بود، پیشی گرفت و پس از کسب ۶۰ امتیاز در بازی آخر خود، در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد. در سال ۲۰۱۸، برایانت برای انیمشین کوتاه “بسکتبال عزیز” ، جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را دریافت کرد. در سال ۲۰۲۰، او در سقوط هلیکوپتر به همراه دختر سیزده ساله اش و هفت نفر دیگر درگذشتند.

اوایل زندگی

کوبی برایانت در ۲۳ آگوست ۱۹۷۸ در فیلادلفیا، پنسیلوانیا به دنیا آمد. وی پسر بازیکن سابق NBA به نام جو برایانت (Jellybean) است.

در سال ۱۹۸۴، پدر خانواده پس از پایان کار خود در NBA، خانواده را به ایتالیا برد و در آن جا در لیگ ایتالیا بازی کرد. کوبی که در کنار دو خواهر بزرگتر و ورزشکار، شایا و شاریا در ایتالیا بزرگ شده بود، به بسکتبال و فوتبال خیلی علاقه پیدا کرد. هنگامی که خانواده در سال ۱۹۹۱ به فیلادلفیا بازگشت، برایانت به تیم بسکتبال دبیرستان Lower Merion پیوست و این تیم را چهار سال متوالی به مسابقات ایالتی رساند.

اگرچه او نمرات خوب و SAT بالایی دریافت می کرد اما برایانت تصمیم گرفت از دبیرستان مستقیما به NBA برود. او توسط شارلوت هورنتس در سیزدهمین درفت کلی NBA انتخاب و پس از آن به لس آنجلس لیکرز منتقل شد.

کوبی برایانت

بازی در لیگ NBA

در دومین فصل حضورش در لیکرز، برایانت به عنوان شروع کننده بازی All-Star 1998 انتخاب و با ۱۹ سال سن، به عنوان جوانترین ستاره در تاریخ NBA شناخته شد. سپس او با شکیل اونیل سوپراستار هم تیمی شد و سه پیروزی متوالی برای مسابقات قهرمانی NBA به دست آوردند و در سال های ۲۰۰۲-۲۰۰۴ تیم اول NBA بودند. او همچنین قرارداد های مالی چند ساله با آدیداس، اسپرایت و سایر حامیان مالی منعقد کرد.

اگرچه لیکرز پس از رفتن اونیل با مشکل رو به رو شد، اما برایانت عملکرد خوب خود را حفظ کرده بود. وی در ژانویه ۲۰۰۶ برابر تورنتو رپتورز ۸۱ امتیاز کسب کرد که دومین امتیاز برتر در یک بازی در تاریخ NBA است. در آن سال و سال دیگر لیگ را با گلزنی هدایت کرد.

در سال ۲۰۰۸، برایانت با ارزش ترین بازیکن انتخاب شد و تیم خود را به فینال هدایت کرد، اما در فینال به بوستون سلتیکس باختند. در فینال ۲۰۰۹، لیکرز با غلبه بر اورلاندو مجیک، عنوان قهرمانی را کسب کرد.

برایانت در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در بازی های المپیک به همراه سایر هم تیمی هایش به عنوان تیم ملی آمریکا شرکت کرد و دو مدال طلای متوالی را به دست آوردند.

پس از اینکه در آوریل ۲۰۱۳ دچار پارگی تاندول آشیل شد، برایانت سخت تلاش کرد تا به ۶ بازی فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ برسد. پیشکسوت All-Star در دسامبر ۲۰۱۴ برا سومین بار از مایکل جردن در لیست امتیازات NBA پیشی گرفت، اما فصل او به دلیل آسیب دیدگی برای سومین فصل پیاپی به پایان رسید.

بازنشستگی

برایانت برای فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به NBA برگشت و شخصا در کنار هم تیمی هایش بازی کرد. در نوامبر ۲۰۱۵، او اعلام کرد که در پایان فصل بازنشسته خواهد شد.

این خبر با واکنش های زیادی همراه بود. از جمله واکنش آدام سیلور، کمیسر NBA. وی گفت: “کوبی برایانت یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ ما است. او ۱۷ بار در All-Star شرکت کرده، یک بار امتیاز MVP را در NBA کسب کرده، ۵ بار در NBA قهرمان شده و ۲ مدال طلای المپیک را در کارنامه خود دارد.”

جایزه اسکار

در نوامبر ۲۰۱۵، برایانت بازنشستگی آینده خود را با شعری در وب سایت The Players’ Tribune با عنوان “بسکتبال عزیز” منتشر کرد. این قهرمان بزرگ خیلی زود در زمینه های دیگر به دنبال بهترین ها بود تا شعر خود را به یک فیلم کوتاه تبدیل کند. از جمله شرکت انیمیشن سازی والت دیزنی، گلن کین و آهنگساز جان ویلیامز.

نتیجه یک انیمیشن ۵ دقیقه و ۲۰ ثانیه ای بود که به خوبی ارائه شده بود و در جشنواره فیلم Tribeca 2017 به نمایش درآمد. همچنین این انیمیشن در مراسم اسکار آن سال نیز موفق به کسب عنوان بهترین فیلم کوتاه انیمیشن شد.

شاخه فیلم های کوتاه و انیمیشن آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از برایانت دعوت به عمل آورد تا به عضویت این سازمان دربیاید. با این حال، در ژون ۲۰۱۸ مشخص شد که کمیته فرمانداران آکادمی این دعوت را لغو کرده و گفته است که بستکتبالیست بازنشسته باید تلاش ها و ارائه های بیشتری در این زمینه از خود نشان دهد.

اتهام تجاوز جنسی

در ژوئیه ۲۰۰۳، برایانت به اتهام یک مورد تجاوز جنسی به یک زن ۱۹ ساله خدمتکار هتل، در کلرادو دستگیر شد. برایانت وجود رابطه جنسی را تأیید کرده اما اتهام تجاوز را رد کرده و آن را قبول ندارد. پرونده برایانت در سال ۲۰۰۴ مختومه شد و وی با با آن زن توافقاتی را انجام داده و دادخواست مدنی علیه خود را خارج از دادگاه تسویه کرد.

انسان دوستی

از جمله کار های خیر خواهانه وی، افتتاح مدرسه ای غیر انتفاعی برای بسکتبال با همکاری All-Stars اشاره کرد که به عنوان کاری از طرف بنیاد کوبی و ونسا (همسر برایانت) صورت گرفته است. او همچنین یک کمپ تابستانی سالانه به نام آکادمی بسکتبال کوبی را اداره می کرد.

کوبی برایانت و خانواده

همسر و فرزندان

برایانت در سال ۲۰۰۱ با ونسا لاین ۱۹ ساله ازدواج کرد. این زوج صاحب چهار فرزند بودند. چهار دختر به نام های ناتالیا دیامانته (متولد ۲۰۰۳)، جیانا ماریا-اونور (متولد ۲۰۰۶، فوت شده در ۲۰۲۰ به همراه پدر)، بیانکا (متولد ۲۰۱۶) و کاپریل (متولد ۲۰۱۹).

درگذشت

در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۰، برایانت در یک بالگرد Sikorsky S-76 بود که در حومه کالاباساس در لس آنجلس سقوط کرد. ۹ نفر از جمله برایانت و دختر ۱۳ ساله اش جیانا درگذشتند. این هلیکوپتر در حال حرکت از شهر Orange به Thousands Oaks کالیفرنیا بود که قرار بود برایانت در آکادمی ورزشی مامبا مربیگری کند.