شهر پمپی – نفرین شده توسط خدایان + تصاویر

شهر پمپی – نفرین شده توسط خدایان + تصاویر

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۳۰
  • در : تاریخ و تمدن

کوه وزوو، یک کوه آتش فشانی در نزدیک خلیج ناپلس در ایتالیاست که تابحال بیش از ۵۰ بار فوران کرده است معروف ترین فوران آن در سال ۷۹ میلادی رخ داد زمانی که فوران آتش فشانی شهر پمپی ایتالیا را زیر فرشی از خاک و خاکستر پوشاند خاکسترها بر شهر ریختند همچون سیلاب. بعد از این رویداد شهر پمپی تقریبا متروکه و دست نخورده باقی ماند تا اینکه در سال ۱۷۴۸ یک گروه از کاوشگران بقایای شهر را یاقتند بعد از کنده کاری ها آن ها شهر پمپی را زیر چندین متر خاک خاکستر دست نخورده یافتند ساختمان ها و اشیا و وسایل باقیمانده آنجا به ما چیز های زیادی در مورد زندگی در دنیای قدیم می اموزد.

شهر پمپی

زندگی در شهر پمپی

شهر پمپی در قرن ۸ قبل از میلاد به استعمار ادبیات، فرهنگ و هنر یونان درآمد و در قرن ۲ قبل از میلاد پمپی تحت تاثیر امپراطوری رم و بندر ناپلس تبدیل به مکانی برای جذب ثروتمندان و بزرگان از سراسر رم شد. در قرن ۱ قبل از میلاد شهر پمپی که در فاصله ۵ کیلومتری کوه وزوو قرار داشت مکانی بسیار باشکوه و مجلل برای شهروندان عالی رتبه و بزرگان و شهریاران رم شد. شهر پر بود از بناهای و ویلاهای باشکوه، مکان های خرید و فروش بردگان و فاحشه خانه ها و مشروب فروشی ها و بزرگان و ثروتمندانی که برای خوشگذرانی به شهر می آمدند. گاهی مردم در سالن ۲۰،۰۰۰ نفری جمع می شدند و به تماشای نبرد گلادیاتورهای نگون بخت می پرداختند. پمپی به هنر و شعر و نقاشی شهرت زیادی داشت و تابلو ها و نقاشی های رنگ و روغن شده از آن زمان گواه همین است. پژوهشگران تخمین می زنند که در زمان فوران حدود ۱۲،۰۰۰ داخل شهر پمپی و همین تعداد هم در بیرون از شهر و حومه آن سکونت داشتند.

شهر پمپی

شهر پمپی

نقاشی ها و دیوار نگاشته های شهر پمپی

کوه وزوو، از سال ۱۹۴۴ تا کنون فورانی نداشته است اما از نظر محققان یکی از خطرناک ترین کوه های آتش فشانی است که هر لحظه امکان فوران و انفجار آن می رود، این کوه بارها در تاریخ فوران کرده و ساکنان نزدیک آن نیز به زندگی در محیط بی ثبات عادت کرده اند. در سال ۱۷۸۰ قبل از میلاد، یک فوران بسیار بزرگ این کوه میلیون ها تن لاوا (مایع اتشین آتش فشانی)، خاکستر و سنگ را تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری به هوا پرتاب کرد و تمام روستاها و شهر ها و خانه ها و مزارع را تا محدوده ۲۵ کیلومتری نابود کرد. در سال ۶۳ میلادی نیر زمین لرزه بزرگی منطقه را لرزاند هم چنین در سال ۷۹ میلادی کوه وزوو بار دیگر فوران کرد این آتش فشان سنگ و خاکستر و مواد آتش فشانی را تا کیلومتر ها به آسمان پرتاب کرد طوریکه مردم حتی از فاصله صدها کیلومتری نیز می توانستند آن را ببینند این انفجار بزرگ شهر پمپی را زیر میلیون ها تن خاک و سنگ و خاکستر پوشاند، حدود ۲۰۰۰ نفر در داخل شهر کشته شدند و تعدادی نیز گریختند برای آوارگان و فراری ها شرایط هر لحظه بدتر می شد چرا که هر لحظه خاکستر های بیشتری بر زمین می آمد و نفس کشیدن دشوار شده بود در همین لحظه یک بهمن عظیم از خاکستر و گاز و سنگ های آتش فشانی با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت دامنه های کوه وزوو را در نوردید و هر کس و هرچیزی را که سر راهش بود نابود کرد.

روز بعد از انفجار، شهر پمپی زیر ۴ تا ۶ متر خاکستر دفن شده بود حدود ۲۰۰۰ نفر در شهر کشته شدند اما مجموع کشته های انفجار آتش فشانی ۱۶،۰۰۰ تن بود عده ای از برای خانواده و دوستان و خویشان باز گشتند اما در شهر کسی زنده نمانده بود. شهر پمپی به همراه ویلاها و روستاهای اطراف و شهر “هرکیلنوم” در نزدیکی آن برای قرن ها متروک و رها شدند.

شهر پمپی

شهر پمپی زیر آوارها و خاکستر های آتش فشانی نابود شد.

شهر پمپی تا سال ۱۹۷۴ متروک و مترود مانده بود تا اینکه در این سال عده ای از کاوشگران به دنبال بقایای شهر سوخته بدانجا رفتند و شهر نفرین شده را زیر مترها آوار و خاکستر آتش فشانی سالم و دست نخورده یافتند، ساختمان ها تقریبا سالم بودند و اجساد همانجایی که افتاده بودند تبدیل به سنگ شده بودند محققان بعد ها حتی ظرف هایی از میوه و سبدهای نان را نیز در شهر یافتند.

حفاری ها و اکتشافات در پمپی هنوز بعد از ۳ قرن ادامه دارد و مردم و پژوهشگران همانقدر از دیدن آن ها شگفت زده هستند که در قرن ۱۸ بودند.

شهر پمپی

اجساد سنگ شده مردم در شهر پمپی