۱۲ عدد از عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی

۱۲ عدد از عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۶
  • در : هوا و فضا

جای تردیدی وجود ندارد که جهان جای بسیار عجیب و غریبی است، فقط به بیرون نگاه کنید تا بتوانید انواع و اقسام چیزهای عجیب را ببینید در این مجموعه ما نگاهی به تعدادی از عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی می زنیم.

۱- سیگنال رادیویی مرموز

از سال ۲۰۰۷ تابحال، دانشمندان امواج صوتی بسیار قدرتمند و مافوق صوتی می شنوند که فقط برای چند میلی ثانیه دوام می آورد این امواج رادیویی (انفجارهای رادیویی سریع) نامیده می شوند و ظاهرا از میلیارد ها سال نوری دورتر می آیند (این ها مربوط به بیگانگان نیستند). به تازگی دانشمندان توانستند تعدادی از این انفجارهای رادیویی سریع را به دام بیاندازند تا بتوانند بر روی منشاء و نوع این امواج مرموز مطالعه کنند.

عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی

عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی

۲- پاستای هسته ای (ماکارونی هسته ای)

قدرتمندترین ماده در جهان از باقیمانده های یک ستاره مرده بوجود می آید، بر اساس شبیه سازی ها، نوترون ها و پروتون ها در یک پوسته فشرده ستاره ای، می توانند در معرض فشار گرانشی بی حد و اندازه قرار بگیرند که تبدیل به بسته های ماکارونی مانند می شوند البته در صورتی که شما به آن ها فشاری ۱۰ میلیارد برابر لازم برای له کردن آهن وارد کنید.

۳- حلقه های هائومیا

سیاره کوتوله هائومیا، که در کمربند “کویپر” بیرون از نپتون در حال گردش است از عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی است که شکل کشیده شده عجیبی دارد، دو ماه دارد و روزهایی که هر کدام ۴ ساعت طول می کشند و آن را تبدیل به سریع ترین جرم آسمانی در منظومه شمسی می کند، ولی در سال ۲۰۱۷ هائومیا حتی عجیب تر شد زمانی که محققان دیدند هائومیا از مقابل یک ستاره عبور می کرد در حالی که حلقه نازکی دور آن می چرخید که احتمالا نتیجه برخوردی در زمان های بسیار دور است.

۴- یک قمر با قمری دیگر به دور آن

از عجیب ترین اجرام کیهانی جهان ماهی است که ماهی دیگر به دور آن می چرخد، که می توانیم آن را ماهِ ماه بنامیم یا زیرقمر، از نظر تئوری هیچ چیز غیرعادی یا غیر ممکنی برای تشکیل آن وجود ندارد و ممکن است روزی دانشمندان چنین چیزی را کشف کنند.

۵- کهکشانی با ماده تاریک کمتر

ماده تاریک، ماده ای که ۸۵% ماده را در جهان ما تشکیل می دهد، بسیار عجیب است ولی دانشمندان حداقل در مورد یک چیز مطمئن هستند؛ ماده تاریک همه جا هست، محققان سرشان را به سمت کهکشانی که در سال ۲۰۱۸ کشف کرده بودند برگرداندند و دیدند که این کهکشان تقریبا هیچ ماده تاریکی ندارد، اقدامات بعدی نشان داد که این جرم کیهانی در گذشته دارای ماده تاریک بوده است.

۶- عجیب ترین ستاره

زمانی که ستاره شناس تبیتا بایازجان از دانشگاه لوزیانا برای اولین ستاره KIC 846285 را دیدند، متحیر شد، این ستاره معروف به ستاره تبیتا، در دوره های زمانی، با مدت زمان های طولانی، بصورت خاصی بسیار روشن می شد، گاهی تا ۲۲% بیشتر از حالت عادی. نظریه های مختلفی مطرح شد مخصوصا احتمال یک سازه یا ساختار عظیم متعلق به بیگانگان، ولی اکنون بسیاری از ستاره شناسان معتقدند که ستاره با ابری از غیرعادی از گرد و غبار احاطه شده است که باعث چنین تاریک و روشن شدن های غیرعادی می شود.

۷- هایپریون الکتریکی

لقب عجیب ترین قمر در منظومه شمسی می تواند به بسیاری از اجرام آسمانی داده شود، ماه بسیار آتش فشانی مشتری LO، تریتان قمر فوران کننده نپتون، ولی یکی از عجیب ترین ها، قمر سیاره زحل هیپریون است، تکه سنگی با دهانه ها و شکاف های بسیار زیاد، فضاپیمای کسینی ناسا که بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به سیستم سیاره زحل سری زده بود، متوجه شد که هایپریون توسط اشعه ای از ذرات، که از  خارج از بیرون از منظومه شمسی وارد آن می شوند، مورد اصابت قرار می گیرد.

۸- نوترینو هدایت شونده

نوترینو پرانرژی که در ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۱۷ به زمین اصابت کرد، تنها نبود. فیزیک شناسان در پایگاه مشاهده نوترینو ها در قطب جنوب، نوترینوهایی با مقدار انرژی کمتری حداقل یکبار در ماه می بینند، اما این یکی چرا فرق داشت و چرا در فهرست عجیب ترین اجرام کیهانی جهان قرار گرفت، چرا که اولین نوترینو بود که به دانشمندان این امکان را داد که با اطلاعات کافی درباره ریشه و منشاء خود، امکان رهگیری و چرخاندن تلسکوب ها به سمتی که آمده بود، را بدهد. آن ها متوجه شدند که این اشعه حداقل ۴ میلیارد سال پیش از یک بلیزر درخشان، یک سیاه چاله بزرگ در گوشه ای از جهان که مشغول بلعیدن اشیای اطراف خود است، شلیک شده است. یعنی زمانی به سمت زمین به حرکت درآمده که کره زمین تازه شکل گرفته بود و به شکل مذاب بوده است.

۹- کهکشان فسیلی زنده

DGSAT I، کهکشان بسیار کم نوری است، این کهکشان در بزرگی و وسعت به اندازه کهکشان راه شیری ما است اما ستاره های آن به قدری پراکنده و از هم دور هستند که کهکشان، تقریبا نامرئی است، وقتی دانشمندان این کهکشان را در سال ۲۰۱۶ رویت کردند، متوجه شدند که این کهکشان تنها است و کاملا متفاوت از سایر کهکشان هاست، ویژگی های آن نشان می دهد که این این شیئ کم نور در دوره ای متفاوت شکل گرفته است، حدود ۱ میلیارد سال یا بیشتر بعد از انفجار بزرگ، که کهکشان DGSAT I را تبدیل به کهکشان بسیار قدیمی و فسیل زنده می کند، فسیل زنده با طول عمر بسیار طولانی قطعا یکی از عجیب ترین اجرام کیهانی جهان است.

۱۰- تصویر دوتایی اختروش

اشیای بزرگ باعث خمیدگی نور می شوند و می توانند تصاویر اشیای پشت سرشان را تغییر بدهند، زمانی که محققان با استفاده از تلسکوپ هابل در حال شناسایی یک اختروش از دوران اولیه جهان بودند، توانستند سرعت گسترش جهان را تخمین بزنند و به این نتیجه رسیدند که جهان با سرعت بیشتر از گذشته در حال گسترش است، کشفی که با دیگر محاسبات متفاوت است، حال محققان باید محاسبه کنند که نظریه های آن ها غلط بوده است یا آن ها شیئ بسیار عجیبی کشف کرده اند.

عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی

عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی – اختروش

۱۱- اشعه فروسرخ از فضا

ستاره های نوترونی به شدت متراکم و غلیظ هستند که بعد از نابودی یک ستاره معمولی شکل می گیرند، در حالت معمولی آن ها امواج رادیویی یا تشعشعات با انرژی بالاتر مانند اشعه ایکس، منتشر می کنند. ولی در سپتامبر ۲۰۱۸ پژوهشگران یک جریان بلند از اشعه های فروسرخ کشف کردند که از یک ستاره نوترونی با فاصله ۸۰۰ سال نوری به سمت ما می امد، چیزی که قبلا هرگز دیده نشده است. پژوهشگران فکر می کنند که صفحه ای از گرد و غبار که ستاره نوترونی را احاطه کرده است می تواند باعث تولید این سیگنال شود ولی هنوز توضیح نهایی و قانع کننده ای پیدا نشده است.

عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی

عجیب ترین اجرام کیهانی جهان هستی

۱۲- سیاره سرگردان با شفق قطبی

اخرین مکان فهرست عجیب ترین اجرام کیهانی جهان به سیاره تاریکی می رسد که نه خورشید دارد و نه گرما و نه قمری اما شفق های بسیار زیبایی دارند که در کمتر سیاره ای یافت می شوند. در میان کهکشان ها، سیاراتی وجود دارند که از ستاره های مادرشان توسط نیروی دافعه گرانشی رانده شده اند یکی از عجیب ترین ها نیز SIMP J01365663+0933473 است، یک شیئ سیاره مانند با فاصله ۲۰۰ سال نوری از ما،که میدان مغناطیسی آن ۲۰۰ برابر قوی تر از مشتری است، که همین کافیست تا شفق های قطبی تولید کند که توسط رادیوتلسکوپ ها قابل دیدن است.