قواعد شستن روتختی ! هر چند وقت یک‌بار باید روتختی خود را بشویید؟

قواعد شستن روتختی ! هر چند وقت یک‌بار باید روتختی خود را بشویید؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۴-۰۸
  • در : خانه داری

روتختی به پتوی بزرگ، کلفت و گاهی سنگینی گفته می‌شود که بسیاری از آن برای گرم کردن خود در حین خواب استفاده می‌کنند. اگرچه بسیاری از افراد، ملحفه‌های دیگری نیز زیر روتختی می‌چینند تا در حین خواب، زیر این ملحفه‌ها فرو بروند. در صورتی‌که از این ملحفه‌ها استفاده می‌کنید، نیاز شما برای شستن روتختی و روبالشتی کمتر می‌شود.

زمان شستن روتختی

از آن‌جایی‌که روتختی معمولا خیلی کم با بدن شما تماس پیدا می‌کند؛ نیازی نیست به اندازه‌ِ ملحفه‌ شسته شود. اگرچه ممکن است مواد حساسیت‌زای مختلف، هیره‌ها و موی حیوانات می‌بایست شسته شوند. زمان شستن روتختی، حداقل ماهی یک‌بار است و برای این‌که جلوی پارگی یا رفتن رنگ آن را بگیرید؛ بهتر است آن‌ها را دقیقا بر اساس دستورالعمل‌های برندشان بشویید.

شرایط متغیر، زمان شستن روتختی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

اگر روتختی شما کثیف شد، حیوان خانگی شما بیش از حد بر روی آن فعالیت داشت، ترشحات مختلف بدن بر روی آن ریخت یا به دلیل بیماری، میکروب‌های بسیاری بر روی آن نشست؛ نیاز است که آن‌ها را بیش از یک‌بار در ماه بشویید.

خشک‌شویی روتختی

برخی از روتختی‌ها (بخصوص روتختی‌های تزیینی) را نمی‌توان بیش از حد شست یا آن را در ماشین انداخت. چرا که دکور روی آن‌ها خراب می‌شود. این روتختی‌ها را بهتر است به طور جدا و از طریق خشک‌شویی تمیز کنید. زمان شستن روتختی‌های این‌چنینی می‌بایست حداقل یک بار در سال باشد و توسط افراد خبره و کاردان شسته شوند.

آلرژی‌ها

اگر از آسم یا آلرژی رنج می‌برید؛ بهتر است زمان شستن روتختی‌های خود را زودتر بیندازید. چرا که معمولا هیره‌ها یا گرد و خاک بسیاری بر روی آن می‌نشیند. از سویی، موی حیوانات خانگی و شوره‌ی حیوانات می‌تواند خطر بزرگی برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند، به حساب آید. بر اساس گفته‌ی دانشگاه ویسکانسین، مردمی که مشکل تنفسی دارند، می‌بایست حداقل یک‌بار در هفته روتختی خود را در آب بیش از ۱۳۰ درجه بشویند تا هیره‌های آن کاملا از بین رود.