آنچه مردان باید درباره آکنه بدانند

آنچه مردان باید درباره آکنه بدانند

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۱۰
  • در : پیشگیری و درمان سلامت مردان

آکنه یا جوش یکی از شایع ترین بیماری های پوست در تمام دنیا است. هر کسی در هر سنی ممکن است دچار این بیماری پوستی شود با این تفاوت که احتمال بروز آن در نوجوانان و جوانان بسیار بیشتر از افراد دیگر است. در حقیقت ۸۰ درصد از مردم در سنین ۱۱ تا ۳۰ سالگی حداقل یک بار دچار این بیماری پوستی شده اند. از طرفی تبلیغاتی که محصولات جلوگیری از آکنه یا جوش را ترویج می کنند غالبا بر زنان متمرکزند. درحالی که بسیاری از مردان به همان اندازه و حتی بیشتر، از جوش ها رنج می برند. اگرچه آکنه می تواند از مواد آرایشی و بهداشتی بی کیفیت، آلودگی ها، حساسیت و حتی ژنتیک ناشی شود، اما می توان با مراقبت از پوست از آن جلوگیری کرد.

عوامل موثر در بروز آکنه در مردان

اغلب تصور می کنیم وقتی سال‌های پر فراز و نشیب نوجوانی را پشت سر بگذاریم دیگر با جوش‌ها خداحافظی می کنیم. بلوغ، شایع‌ترین علت جوش و آکنه است؛ اما هورمون‌ها تنها دلیل این جوش‌ها نیستند. واقعیت این است که ۱۵ درصد از افراد بزرگسال نیز با جوش و آکنه درگیرند. حتی ممکن است اگر در دوران نوجوانی‌تان جوش و آکنه را تجربه نکرده باشید اکنون در سال‌های بزرگسالی‌تان دچارش شوید. هر چند ظاهراً جوش‌های بلوغ و جوش‌های بزرگسالی شبیه هم‌اند، اما جوش های بزرگسالی معمولاً در نیمه‌ی پایین صورت است و جوش‌های بلوغ عموماً در نیمه‌ی بالایی صورت ضمناً جوش‌های بزرگسالی عمق بیشتری دارند و کمی به کیست شباهت دارند یا جوش‌های زیر پوستی هستند که نمی‌توان آن‌ها را تخلیه کرد. به طور معمول عوامل زیر در بروز آکنه در مردان نقش دارند:

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی مهمترین عامل آغازکننده این بیماری ناخوشایند پوستی هستند چرا که هورمون‌ها توسط سیستم غدد درون ریز تولید می‌شوند. آندروژن‌ها که به عنوان هورمون‌های مردانه شناخته می‌شوند، در زنان نیز به مقدار کم وجود دارند و دلیل اصلی بروز چوش صورت بر روی پوست به شمار می‌آیند.

  • افزایش تولید این هورمون‌ها در بروز وقایع زیر نقش دارد که در نتیجه آنها آکنه ایجاد می‌شود:
  • تولید سبوم (چربی پوست) در منافذ پوست افزایش می‌یابد،
  • منافذ پوست با پروتئین کراتین بسته می‌شوند. این پروتئین توسط سلول‌های پوستی به نام کراتینوسیت تولید می‌شوند
  • رشد باکتریِ پروپیونی باکتریوم بر روی پوست فرد افزایش می‌یابد. این باکتری روی پوست همه انسان‌ها وجود دارد.
  • در نهایت ایجاد التهاب باعث متورم و قرمز شدن جوش‌ها می‌شود.

جوش صورت در دوران نوجوانی معمولا با افزایش سن و ثابت شدن سطح هورمون‌ها از بین می‌روند، اما جوش‌های دوران بزرگسالی در بعضی از افراد به دلایلی که به طور کامل شناخته نشده ‌است، همچنان بروز می‌کنند.

عادت بد سیگار کشیدن: همه از مضرات سیگار کشیدن آگاه هستند. اگر شما نیز جزو آن دسته از کسانی هستید که سیگار می کشند هرچه سریع‌تر برای زیبایی پوستتان هم که شده برای ترک سیگار اقدام کنید. چون طبق مطالعه‌ای که در موسسه درماتولوژی سن گالیکانو رم انجام شده است مشخص شده است که ارتباط مستقیمی بین ابتلا به آکنه در بزرگسالی (به خصوص در قسمت گونه‌ها و اطراف دهان) و کشیدن سیگار وجود دارد، پس اگر تاکنون سلامت بدنتان برایتان مهم نبوده است برای سلامت پوست خود سیگار را کنار بگذارید.

عوامل موثر در بروز آکنه در مردان

عوامل موثر در بروز آکنه در مردان

پوست خشک نیز مانند پوست چرب مستعد جوش زدن است: درست است که چربی پوست باعث جوش زدن می‌شود، اما خشکی پوست نیز با ایجاد ترک‌های میکروسکوپی سبب گیر افتادن باکتری‌ها شده و جوش ایجاد می‌کند. ضمناً پوسته‌های ناشی از خشکی پوست نیز می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند. یکی دو بار در هفته پوستتان را به آرامی لایه‌برداری کنید و از مرطوب‌کننده و آب‌رسان برای پوست خشکتان استفاده کنید.

 مصرف بیش از اندازه محصولات دارویی و بهداشتی: قفسه های داروخانه ها پر از کرم، روغن، سرم، اسانس و پودر است. اما استعمال بیش از اندازه آنها بر روی بعضی از انواع پوست ایده چندان مناسبی نخواهد بود. محصولات آبرسان و ضد پیری از جمله تولیداتی هستند که بعضا بیش از اندازه استفاده می شوند. اگر در یک دوره طولانی مدت از این محصولات استفاده کنید، ممکن است جوش بزنید یا با گرفتگی منافذ پوست مواجه شوید، به خصوص اگر پوست چرب داشته باشید. متخصصان توصیه می کنند که تا حد امکان از محصولات روغنی بر روی پوست صورت استفاده نکنیم تا دچار جوش نشویم.

فشارهای عصبی و استرس: این موضوع هنوز ثابت نشده است اما بسیاری از محققان بر این باورند که استرس بر روی چگونگی پاسخ سیستم ایمنی بدن به انواع عفونت‌ها از جمله عفونت‌های تولید شده با پروپیونی باکتریوم آکنه تأثیرگذار است. همچنین استرس در بهم زدن تعادل هورمون‌ها و در نتیجه بروز آکنه اثر می‌گذارد.

آب میوه ها: وقتی آب یک میوه یا سبزی را می گیرید، در واقع فیبر موجود در آن ماده غذایی را از بین می برید و صرفا قند طبیعی آن میوه یا سبزیجات برایتان باقی می ماند. قند موجود در این نوشیدنی ها موجب به هم خوردن سطح انسولین در بدن شده و با انتشار هورمون هایی باعث تولید روغن زیاد و گرفتگی منافذ پوستی می شود. علاوه بر این، افزایش سطح قند خون خطر التهاب را افزایش می دهد و موجب انسداد منافذ پوستی و بروز آکنه می شود.

وجود اضافه وزن و چاقی: ارتباط مستقیمی میان شاخص توده بدنی مردان BMI و بروز آکنه وجود دارد یعنی هرچه شاخص توده بدنی بالاتر باشد (چاق‌تر باشید) احتمال بروز آکنه نیز افزایش می‌یابد. پس اگر به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستید پیش از آن که عوارض آن دامن پوستتان را هم بگیرد نسبت به تغییر سبک زندگی و کاهش وزن خود اقدام کنید.

زدودن مو‌های صورت: محصولات رایجی که برای زدودن مو‌های صورت به کار می‌روند می‌توانند سبب ظاهر شدن جوش روی صورت شوند. توصیه می شود بعد از زدودن مو‌های صورت، روزی سه تا چهار بار از کمپرس گرم استفاده کنید. ضمناً قبل از استفاده از محصول، ناحیه مورد نظر را کاملاً تمیز کنید.

عوامل موثر در بروز آکنه در مردان

عوامل موثر در بروز آکنه در مردان

استعداد ژنتیکی (ژن‌ها): اگر افراد خانواده شما به یک بیماری خاص مبتلا باشند، احتمال اینکه شما نیز به آن بیماری گرفتار شوید، وجود دارد. در مورد آکنه بزرگسالان نیز همین طور است. اگر در سابقه خانوادگی شما آکنه بزرگسالان وجود دارد، به احتمال زیاد شما نیز درگیر آن خواهید شد.

تلفن همراه: گوشی موبایل شما طی روز با سطوح مختلفی در تماس است به راحتی آلوده می‌شود. وقتی این باکتری‌ها را به صورتتان می‌چسبانید، جوش‌هایی ناشی از اصطکاک، روی پوستتان ظاهر می‌شوند. هر چند روز یک بار موبایلتان را ضد عفونی کنید.

آلودگی هوا: فرقی نمی کند برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده می کنید یا ماشین، یا اینکه قدم می زنید، در هر صورت آلودگی هوا به پوست شما آسیب می رساند و موجب التهاب می شود.

توصیه هایی برای درمان آکنه

قبل از آنکه به معرفی توصیه ها بپردازیم بیان یک اشتباه رایج در مورد آکنه ها و جوش ها ضروری است و آن این که هرگز جوش‌های صورت را نترکانید! لکه باقی مانده از جوش صورت در این حالت دیرتر از حالت عادی از بین می‌رود و برای درمان آکنه و جای جوش زحمت بیشتری به خودتان می‌دهید. به علاوه با کندن و فشار دادن آکنه و جوش، ممکن است چرک آن به قسمت دیگری از پوست منتقل شود و اوضاع را وخیم‌تر کند. اما برای درمان خانگی و گیاهی آکنه موارد زیر توصیه می شود.

استفاده از ماسک صورت: برای آبرسانی و ترمیم پوست، باید چند بار در هفته از ماسک استفاده کرد. ماست، دارچین، روغن‌های گیاهی و سایر مواد طبیعی، به هیدراته نگه داشتن پوست کمک کرده و با علل شایع آکنه مبارزه می‌کنند.

درمان آکنه با عسل: عسل هزاران‌ سال است که برای درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه استفاده می‌شود و حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به زدودن بقایا و ضایعاتی که منافذ پوستی را مسدود کرده‌اند، کمک کند. پزشکان به دلیل خواص ضدباکتری و ترمیم‌کننده زخم از عسل به‌عنوان مرهم استفاده می‌کنند. عسل را می‌توان به انواع ماسک‌های صورت افزود یا با استفاده از انگشت تمیز یا پد پنبه‌ای روی آکنه‌ها قرار دارد.

توصیه هایی برای درمان آکنه

توصیه هایی برای درمان آکنه

سیب‌زمینی: دارای آنتی‌اکسیدان است که پوست‌تان را تغذیه می‌کند و باعث تحریک رشد سلول‌های سالم و جدید می‌شود. کاری که باید انجام دهید این است که صورت‌تان را بشویید و کمی خشک کنید (بگذارید کمی مرطوب بماند). یک سیب‌زمینی خام را رنده کنید و آن را به صورت دایره‌وار روی پوست‌تان بمالید. ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا خشک شود و بعد با آب گرم صورت‌تان را بشویید.

درمان آکنه با روغن درخت چای: روغن درخت چای یک ضدباکتری و ضدالتهاب طبیعی است که به کاهش ورم و قرمزی جوش‌ها کمک می‌کند. یک مطالعه در ‌سال ۲۰۱۵ نشان داد که روغن درخت‌ چای باعث کاهش تعداد زخم‌های ناشی از آکنه‌های خفیف تا متوسط می‌شود. برای استفاده از این روغن می‌توان عصاره درخت چای را به ژل‌ها یا کرم‌های مخصوص جوش اضافه کرد. در صورتی که از اسانس‌ این روغن استفاده می‌کنید، ابتدا آن را با یک روغن حامل (روغن پایه) رقیق و سپس مصرف کنید.

استفاده از سرکه سیب: از خواص سرکه سیب برای مبارزه با جوش‌ها استفاده کنید. چون باکتری‌هایی را که از همان اول باعث به وجود آمدن جوش می‌شوند می‌کشد. همچنین با تنظیم Ph پوست شما از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. برای استفاده از آن صورت خود را با آب بشویید و با دستمال به آرامی خشک کنید. محلولی با نسبت ۱ به ۳ از سرکه سیب و آب تهیه کنید. یک تکه پنبه را در محلول فرو ببرید و مستقیما روی جوش بکشید. حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید. این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید و هر بار صورت‌تان را کاملا با آب بشویید. اگر بعد از آن در پوست‌تان احساس خشکی کردید، حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

نعنا: دارای منتول است که یک ضدالتهاب و مسکن طبیعی است. نمی‌شود گفت نعنا جوش‌های شما را درمان می‌کند ولی می‌تواند قرمزی و تورم دردناک جوش‌ها را کم کند. صورت‌تان را بشویید و سپس خشک کنید. مقداری برگ نعنا را کاملا بکوبید. می‌توانید از مخلوط‌کن یا هاون استفاده کنید. برگ‌‌های لِه شده و آب آنها را روی صورت‌تان بمالید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. سپس صورت‌تان را با آب سرد کاملا بشویید.

توصیه هایی برای درمان آکنه

توصیه هایی برای درمان آکنه

استفاده از یخ: می‌توان از يخ برای رفع آکنه استفاده کرد. کافیست یک قطعه یخ را برای مدت کوتاهی روی جوش قرار دهید. این روش به رفع سریع جوش‌ها کمک می‌کند.

استفاده از حنا: حنا نیز بجز خواص رنگی دارای ارزش درمانی است. اگر حنا را با عصاره تمرهندی و دو قاشق سرکه سیب بخوبی مخلوط کرده و همانند روغن بر روی جوش‌ها بمالید، پس از سه یا چار مرتبه استفاده از این روغن، نتایج بسیار درخشانی حاصل خواهید کرد.

روکش بالشت‌تان را بشویید: وقتی می‌خواهید پوست سالم و شادابی داشته باشید باید باید حداقل هفته‌ای یکبار روبالشتی‌تان را بشویید. اگر اصلا روبالشتی‌تان را نمی‌شویید، میکروب‌ها و ذراتی که در آن تجمع می‌کنند به مدت ۶ تا ۸ ساعت در تماس با پوست صورت شما قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث تحریک جوش‌ زدن شود.

سیر: برای مبارزه با التهاب و عفونت ناشی از آکنه می‌توان سیر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کرد. برخی افراد حبه‌های سیر را به‌طور درسته می‌جوند، برخی آن را روی نان‌های داغ برشته می‌کنند و برخی آن را به نوشیدنی‌های داغ می‌افزایند. همچنین می‌توان از پودر سیر یا کپسول‌های حاوی سیر نیز استفاده کرد. برخی توصیه می‌کنند که سیر را مستقیما به جوش بزنید که ممکن است باعث سوزش بیشتر پوست شود، بنابراین همیشه با دقت کافی آن را استفاده کنید.

پوست موز: حاوی ماده‌ای به نام لوتئین است که آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی و کاهش‌دهنده‌ی تورم و التهاب است. همچنین رشد سلول‌های سالم را تحریک می‌کند. استفاده از پوست موز بر روی صورت‌تان می‌تواند قرمزی و التهاب جوش‌ها را کم کند و آنها را کم‌رنگ‌تر نشان دهد. برای این کار پوست موز را با حرکات دایره‌وار روی تمام صورت‌تان بکشید. وقتی احساس کردید کل صورت‌تان را پوشش داده‌اید بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و بعد آن را بشویید.

بخار آب: یک قابلمه آب را بجوشانید و در یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا کمی سرد شود. بعد از اینکه دمای آن کمی کاهش یافت صورت‌تان را بالای آن بگیرید و حوله را روی سرتان بیندازید تا بخار آب محصور شود. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حوله را بردارید و صورت‌تان را خشک کنید. این کار را هر روز انجام دهید.

نتیجه گیری

مهم ترین نکته ای که در درمان آکنه باید در نظر داشت صبوری است. زمانی که درمان را آغاز می‌کنید ممکن است چند هفته زمان ببرد و یا حتی در ابتدای روند، پوست خود را در شرایط وخیم‌تری ببینید، ولی مطمئن باشید در ادامه بهبود پیدا می‌کند.