مقایسه PS5 و Xbox Series X – کدام یک بهتر است؟

مقایسه PS5 و Xbox Series X – کدام یک بهتر است؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۵-۲۵
  • در : اخبار تکنولوژِی

در حال حاضر، هر دو کنسول، جدید ترین و قدرتمند ترین کنسول های بازی هستند. قدرت آن ها چنان است که نیم توان بسیاری از کامپیوتر های شخصی (PC) را با این کنسول ها مقایسه کرد. به طور کلی می توان گفت که PS5 سریع تر و چالاک تر و Xbox قدرتمند تر است. در ادامه به بررسی دقیق تر و مقایسه PS5 و Xbox series X خواهیم پرداخت.

نگاهی گذرا به مشخصات

چندین نمونه از از مشخصات PS5 و Xbox series X شبیه به هم هستند. آن ها دارای حافظه سریع SSD، رم ۱۶ گیگابایتی GDDR6 هستند و CPU و GPU هر دو کنسول ساخت شرکت AMD می باشد. اما اگر کمی دقیق تر نگاه کنیم، تفاوت ها آشکار خواهند شد.

PS5 از بهینه سازی سخت افزاری فوق العاده هوشمندی و سیلیکون سفارشی استفاده می کند تا عملکرد قابل توجهی را ارائه دهد. اما Xbox دارای پردارنده گرافیکی (GPU) قدرتمند تری است که معمولا عضو اصلی کنسول های بازی و اولین معیاری است که توسط داوران و کارشناسان مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگرچه سخت افزار آن ها از یک خانواده اند. این کنسول ها دارای پردازنده های نسل دوم AMD Zen 2 و چیپست های گرافیکی مبتنی بر AMD Navi هستند. AMD Navi قسمتی از سخت افزار را با کارت های گرافیکی PC به اشتراک می گذارد.

مقایسه PS5 و Xbox Series X

مقایسه PS5 و Xbox Series X

Xbox Series X ، قدرتمند تر از PS5

کنسول شرکت مایکروسافت با ۵۲ واحد پردازش، از کنسول شرکت سونی با ۳۶ واحد پردازش، قوی تر است. این نشان می دهد که Xbox حدود ۱٫۵ برابر پلی استیشن قدرت داشته باشد. اما حتی ترافلاپ ها (Teraflop)، اصطلاحی که احتمالا بارها در هنگام معرفی کنسول ها شنیده اید، کاملا از هم جدا نیستند. Xbox Series X دارای ۱۲٫۱۵۵ ترافلاپ و PS5 دارای ۱۰٫۲۸ ترافلاپ هستند. این نشان می دهد که xbox حدود ۱٫۱۸ برابر در این زمینه قدرتمند تر است.

اما نمی توان فقط با یک معیار برتری را مشخص کرد. یکی از راه هایی که سونی برای کاهش اختلاف عملکرد PS5 و Xbox استفاده کرده است، سرعت کلاک GPU است. نهایت سرعت کلاک GPU کنسول ایکس باکس، ۱٫۸۲۵GHz است در حالی که پردازنده گرافیکی پلی استیشن می تواند به ۲٫۲۳GHz برسد. اما همیشه با این فرکانس کار نخواهد کرد. این سرعت کلاک و فرکانس بالا باعث می شود تا پردازنده سخت کار کند و موجب ایجاد گرمای بیشتری می شود. به همین دلیل باید منتظر معرفی سیستم خنک کننده بسیار خوبی از سمت سونی باشیم.

مقایسه PS5 و Xbox Series X

مقایسه PS5 و Xbox Series X

معمار PS5، مارک کرنی، در کنفرانس اخیر خود گفته است که روشی که PS5 به سرعت کلاک نزدیک می شود، مانند یک PC گیمینگ اورکلاک شده نیست. با این حال وقتی یک پردازنده سخت تر کار می کند، نمی توان از مسئله مصرف انرژی و تولید گرمای آن چشم پوشید. این نشان می دهد که اگر چه PS5 می تواند از عملکرد بر روی کاغذ خود بهتر عمل کند، اما احتمالا Xbox بتواند سرعت پردازش و کلاک پایدار تری داشته باشد زیرا PS5 می تواند سریع باشد و با سرعت ۲٫۲۳ گیگا هرتز کار کند، اما نمی تواند تمام روز را بر روی این فرکانس کار کند.

این می تواند به معنای آن باشد که توسعه دهندگانی که برای هر دو کنسول بازی می سازند، می تواند از افکت های کمی پیشرفته تری در Xbox استفاده کنند.

مزیت بزرگ PS5

مقایسه PS5 و Xbox Series X

مقایسه PS5 و Xbox Series X

هر دو کنسول، از SSD یا درایو حالت جامد NVMe سریع و با سخت افزار کنترلر مخصوص خود استفاده می کنند. این سیستم ها از آنچه که در لپتاپ ها و PC های امروزی مشاهده می کنید، پیشرفته تر و قوی تر هستند.

درایو PS5 بسیار سریع تر است. این درایو قابلیت انتقال ۵٫۵GB داده بر ثانیه را دارد که در هنگام استفاده از فشرده سازی، به ۸-۹ گیگابایت در ثانیه نیز می رسد. SSD که Xbox از آن استفاده می کند نیز سریع است اما نرخ انتقال آن ۲٫۴GB داده بر ثانیه است که هنگام فشرده سازی به ۶GB می رسد.

چه تأثیری بر روی بازی ها می گذارد؟

تفاوت استفاده از SSD ، سرعت بارگذاری بازی و مراحل است. به طور مثال در PS4 و Xbox one که از SSD استفاده نمی شود، شاهد بارگذاری های نسبتا طولانی مدت هستیم که سازندگان بازی سعی می کنند با نشان دادن صفحات لود مختلف یا بازی با کاراکتر، عملیات بارگذاری داده ها را در پشت صحنه انجام دهند.

استفاده از SSD در این کنسول ها به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا شیوه ساخت دنیای بازی های خود را تغییر دهند. رم ۱۶ گیگابایتی این کنسول ها همچنان داده ها، بافت ها و مدل های مورد استفاده برای ایجاد جهان در معرض نمایش را نگه داری کنند. از آن جا که در PS5 این مقدار رم در مدت زمان کمتر از دوثانیه رفرش می شود، توسعه دهندگان می توانند جهان های یکپارچه تری را ایجاد کنند و دیگر محدود به ساخت قسمت ها و نقشه های کوچک تر و جداگانه نباشند.

برای مثال (حداقل به صورت تئوری) اگر بارگذاری یا عملیات داده هایی در PS4 40 ثانیه طول بکشد، در PS5 حدود ۱٫۸ ثانیه زمان می برد.

تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing)

مقایسه PS5 و Xbox Series X

مقایسه PS5 و Xbox Series X

این فناوری، چگونگی رفتار نور در دنیای واقعی را در دنیای بازی و مجازی مدل و شبیه سازی می کنند. یکی از پر استفاده ترین کاربرد های آن، بازتاب نور است.

پردازنده گرافیکی هر دو کنسول از این تکنولوژی استفاده می کنند و دارای پردازنده ای بهینه شده برای رهگیری پرتو که باعث کاهش هزینه محاسبه تکنیک های رهگیری نور از جمله ایجاد سایه های واقع گرایانه، روشنایی جوی، بازتاب، آب و سایر سطوح شفاف است.

واقعیت مجازی (VR)

تا به امروز، اطلاعیه های رسمی سونی، وجود یک هدست واقعیت مجازی را تأیید نکرده است. بلومبرگ در ماه فوریه نوشت که سونی به طور آزمایشی قصد دارد هدست PSVR 2 را پس عرضه PS5، منتشر کند.

مدیر Xbox، فیل اسپنسر، با استناد به کمبود تقاضای واقعی، ایده هدست Xbox VR را در آینده نزدیک رد کرده است. او در مصاحبه ای گفته است که “ما باید تلاش های خود را بر روی کارهایی که اکنون انجام می دهیم متمرکز شویم و این کار ها تمام کردن کنسول است”.

تکنولوژی های صوتی

مقایسه PS5 و Xbox Series X

مقایسه PS5 و Xbox Series X

سونی و مایکروسافت اعلام کرده اند که برنامه های بزرگی برای صدا و سوت کنسول هایشان دارند.

PS5 از موتور Tempest برخوردار است و قادر است تا بر اساس محاسبات HRTF، تا هزارات عنصر صوتی را در یک زمینه صوتی قرار دهد. قبلا از فناوری صدای سه بعدی در این کنسول پشتیبانی می شد اما به دلیل اینکه اجرای آن فقط توسط نرم افزار مربوطه انجام می شد، سربار زیادی را روی پردازنده مرکزی ایجاد می کرد و به همین دلیل بسیاری از توسعه دهندگان بازی ها قید استفاده از آن را می زدند. اما به لطف Tempset، حالا تمام پردازش ها توسط سخت افزار اختصاصی انجام می شود که می تواند در عملکرد پردازنده مرکزی نتیجه بسیار مثبتی داشته باشد.

Xbox سری ایکس نیز دارای فناوری مشابهی است که آن را audio ray tracing نامیده است. این کنسول نیز دارای یک سخت افزار اختصاصی برای پردازش صدای ۳ بعدی است.

قیمت

قیمت های PS5 و Xbox سری ایکس در زمان نوشتن این مطلب، کاملا مشخص نیست. به ویژه اینکه با آمدن  پاندمی کرونا، عوامل زیادی روی قیمت نهایی این دو کنسول تأثیر خواهد گذاشت.

با این حال، برخی از تحلیلگران IHS Market و Katan Games، معتقدند هر دو کنسول با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه خواهد شد. برخی دیگر نیز قیمت PS5 را حدود ۴۷۰ دلار تخمین زده اند.

زمان انتشار

مایکروسافت و سونی اعلام کرده اند که کنسول های خود را در تعطیلات سال ۲۰۲۰ که احتمالا قبل از کریسمس خواهد بود، منتشر می کنند.

با این حال بسیاری از تحلیلگران باور دارند به دلیل پاندمی کرونا ویروس، احتمال تأخیر خوردن زمان انتشار آن ها وجود دارد.