تفاوت افراد واکسیناسیون شده و واکسن نزده که هر دو به کرونا مبتلا شده اند

تفاوت افراد واکسیناسیون شده و واکسن نزده که هر دو به کرونا مبتلا شده اند

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۵-۲۱
  • در : اخبار پزشکی

متخصصان گفته اند که نباید تعجب کرد که تست ورزشکاران المپیک توکیو و سایر افراد واکسیناسیون شده به ویروس کرونا جدید، مثبت بوده است. آن ها می گویند واکسن ها به صورت کامل یا صد در صد در برابر ویروس مؤثر نیستند، بنابراین این احتمال وجود دارد تا تعداد کمی از افراد واکسیناسیون شده، به ویروس جدید مبتلا شوند. همچنین افزودند که واکسن لزوما از ابتلای دوباره جلوگیری نمی کند بلکه از بیماری ها و عوارض های جدی و همچنین بستری شدن جلوگیری می کند.

برخی از آماده ترین افراد جهان به لحاظ جسمانی به امید کسب افتخار و مدال در بازی ها و رقابت های تابستانی المپیک واقع در شهر توکیو، شرکت کردند. اما ده ها ورزشکار به دلیل مثبت اعلام شدن تست آن ها به ویروس کرونا (در حالیکه کاملا سالم به نظر می رسیدند)، از رقابت ها کنار گذاشته شدند و متاسفانه دست خالی به خانه برگشتند.

تفاوت افراد واکسن زده و واکسن نزده

تفاوت افراد واکسن زده و واکسن نزده

با این حال، پزشکان از نتایج مثبت تست تعجب نمی کنند. آن ها می گویند که واکسن همیشه از مثبت نشدن تست کووید جلوگیری نمی کند، اما تقریبا در همه موارد، از بیمار شدن شخص به شدت افرادی که واکسن نزده اند، جلوگیری می کند.

دکتر جیسون گالاگر (Dr. Jason Gallagher)، استاد بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه تمپل در فیلادلفیا و متخصص داروسازی بالینی در بیماری های عفونی، اظهار دارد که دو دلیل وجود دارد که ما هنوز موارد مبتلا شده به COVID-19 را در افراد واکسیناسیون شده مشاهده می کنیم.

وی گفت: “اولین مورد واضح است، اگر واکسن برای ۹۰ تا ۹۵ درصد مردم عمل کند، برای ۵ تا ۱۰ درصد آن ها عمل نمی کند”. او افزود: “اگر تعداد کافی از افراد واکسینه شوند، سطح اثر بخشی ویروس در حال گسترش را از بین می برد. اما متأسفانه، ما در حال حاضر در این سطح نیستیم”.

گالاگر گقت دلیل دوم پیچیده تر است:

“واکسن ها در جلوگیری از بروز بیماری ها و عوارض مؤثرتر هستند تا جلوگیری از مبتلا شدن فرد و عفونت آن”. او ادامه داد: “عفونت می تواند خفیف و بدون علامت باشد به طوری که فرد اصلا نداند که به ویروس مبتلا شده است. بدین ترتیب، واکسن از افراد در برابر بیماری ها محافظت می کند و نه عفونت ناشی از آن”.

تفاوت افراد واکسن زده و واکسن نزده

تفاوت افراد واکسن زده و واکسن نزده

محافظت

هرگونه واکسیناسیون، حداقل سطحی از محافظت در برابر ویروس را شامل می شود.

بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر واکسینه شده، ۹۴ درصد کمتر از افرادی که واکسینه نشده اند، بستری می شوند. این آمار برای افرادی که تا حدی (کمتر) واکسینه شده اند، حدود ۶۴ درصد است.

پزشکان می گویند اعداد دروغ نمی گویند، افراد واکسینه شده تقریبا مریض نمی شوند و زنده می مانند.

دکتر متیو وایسنباخ (Dr. Matthew  Weissenbach)، مدیر ارشد امور بالینی Wolters Kluwer Health مستقر در فیلادلفیا می گوید: “اگرچه امکان ابتلا به ویروس برای کسانی که واکسینه شده اند وجود دارد، اما واکسن ها تقریبا در جلوگیری از بیماری های شدید، بستری شدن و مرگ بسیار عالی هستند”. وی افزود: “اکثریت قریب به اتفاق افرادی که واکسینه شده اند و تست کووید ۱۹ آن ها مثبت آمده است، می توانند انتظار داشته باشند که علائمی نداشته باشند و یا فقط علائم خفیفی را تجربه کنند”.

تفاوت افراد واکسن زده و واکسن نزده

تفاوت افراد واکسن زده و واکسن نزده

مبارزه با نوع دلتا

یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد مبتلایان کووید ۱۹، جهش است.

دکتر ویلیام لانگ (Dr. William Lang)، مدیر پزشکی کلینیک جهانی و مدیر سابق واحد پزشکی کاخ سفید می گوید: “واکسن ها در برابر نوع دلتا ویروس کرونا که خطرناک تر است، حدود ۶۵ درصد کارایی دارند در حالی که برای نوع اولیه ویروس کرونا، این عدد به ۹۵ درصد می رسد”. وی افزود: “این بدان معنانیست که ۳۵ درصد افراد واکسین زده به ویروس مبتلا می شوند، بلکه بدان معناست که خطر ایجاد عفونت در مقایسه با افرادی که واکسن نزده اند، ۶۵ درصد کاهش می یابد. شاید از همه مهم تر اینکه تقریبا ۱۰۰ درصد احتمال بستری شدن یا مرگ در بخش مراقبت های ویژه را کاهش می دهد”.

لانگ ادامه می دهد: “واکسیناسیون هیچگاه بی نقص و کامل نیست، فرقی هم نمی کند چه نوع واکسیناسیونی باشد. با توجه به بیماران بستری در بیمارستان، آن ها احتمالا درگیر مشکلات بهداشتی دیگری هستند که ایمنی را کاهش داده یا حساسیت را افزایش می دهد”.

دکتر کریستینا ژانگ (Dr. Christina Zhang) بنیانگذار و مدیر پزشکی اورژانس MiDoctor در نیویورک می گوید: “تنها راه برای شکست کرونا و جلوگیری از همه گیری، واکسیناسیون گسترده و سریع است. هر فرد واکسیناسیون نشده میزبان بالقوه ویروس کووید ۱۹ برای تکثیر و جهش است. واکسن ها بی خطر هستند و در مقایسه با عفونت کووید، عوارش جانبی کمتری دارند. آنچه من در بیمارستان ها مشاهده کردم، فقط نوک کوه یخ است. بیماران نه تنها از اثر عفونت کووید، بلکه در اثر عوارش ناشی از آن نیست در حال مرگ بودند. افراد چند ماه پس از ابتلا به COVID دچار سکته مغزی، حمله قلبی، لخته شدن خون، خستگی شدید و مشکل در تنفس شدند”. وی افزود: “بسیاری از آن ها قبل از در دسترس بودن واکسن ها به ویروس کرونا مبتلا شده اند”.