چگونه آرام شویم؟ نکاتی برای حفظ آرامش خود

چگونه آرام شویم؟ نکاتی برای حفظ آرامش خود

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۱۳
  • در : سلامت روان

شکی نیست که شیوه زندگی امروزی می تواند استرس زا باشد. بین کار ، خانواده و تعهدات اجتماعی ، وقت گذاشتن برای خود دشوار است. اما پیدا کردن زمان مهم است.

آرامش و ریکلسیشن می تواند به حفظ سلامت شما ، هم در بدن و هم در ذهن شما کمک کند. همچنین به شما کمک می کند تا از استرس های روزمره ای که زندگی به شما وارد می کند ، رهایی یابید. خوشبختانه ، مهم نیست که چقدر مشغول هستید ، یادگیری نحوه ایجاد زمان برای حفظ آرامش و همچنین نحوه استراحت به بهترین شکل ممکن است.

راه های آسان برای آرام بودن و حفظ آرامش

وقتی نوبت به استراتژی های آرامش می رسد ، هرچه راحت تر بهتر! اگر می توانید پنج دقیقه از روز خود را برای خود بیابید ، می توانید به راحتی از یک استراتژی آرامش ساده استفاده کنید. در اینجا چند راه آسان برای کمک به آرامش آورده شده است:

  • نفس کشیدن: تمرینات تنفسی یکی از ساده ترین راهکارهای آرامش است و می تواند بدن و ذهن شما را در هر زمان و هر زمان به طور مؤثر آرام کند. در مکانی آرام و ایمن مانند روی تخت یا زمین در خانه بنشینید یا دراز بکشید و یکی از دستان خود را روی شکم خود قرار دهید. با شمارش آهسته تا سه ، تنفس کنید و سپس با همان روش تکرار کنید. هنگام تنفس و بازدم شکم خود را بالا و پایین کنید. پنج بار یا تا زمانی که به آرامش نیاز دارید این کار را تکرار کنید.
  • تنش فیزیکی را رها کنید: وقتی استرس روحی و روانی خود را احساس می کنیم ، اغلب از نظر جسمی نیز دچار استرس می شویم. رهایی از هرگونه تنش فیزیکی می تواند به کاهش استرس در بدن و ذهن شما کمک کند. روی سطحی نرم مانند تختخواب ، فرش یا حصیر یوگا دراز بکشید. یک قسمت بدن خود را همزمان فشار دهید و سپس به آرامی ماهیچه های خود را آزاد کنید. در حین انجام این کار ، متوجه تغییر احساسات بدن خود شوید. بسیاری از افراد یا با ماهیچه های صورت یا انگشتان پای خود شروع می کنند و سپس از طریق عضلات سراسر بدن خود به انتهای مخالف حرکت می کنند
  • افکار خود را بنویسید: حذف مطالب از ذهن با نوشتن آنها ممکن است به آرامش شما کمک کند. وقتی احساس استرس می کنید ، چند دقیقه وقت بگذارید تا چند یادداشت کوتاه درباره احساسی که دارید یا روزتان چگونه می گذرد بنویسید. ممکن است این کار را در یک دفترچه یادداشت یا برنامه یادداشت در تلفن هوشمند خود انجام دهید. نگران شاعرانه بودن یا املای درست همه چیز نباشید. فقط بر بیان خود تمرکز کنید تا به کاهش استرس خود کمک کنید.
  • لیستی تهیه کنید: تهیه فهرستی از چیزهایی که از آنها سپاسگزار هستید می تواند به برخی از افراد کمک کند احساس آرامش کنند. کارشناسان می گویند وقتی استرس داریم ، تمرکز ما بیشتر بر قسمت های منفی زندگی است تا نکات مثبت. اندیشیدن به قسمتهای مثبت زندگی و نوشتن آنها ممکن است به شما کمک کند تا آرامش خود را حفظ کنید. سعی کنید به سه اتفاق خوب امروز فکر کنید و آنها را بنویسید ، حتی اگر چیزهای کوچکی مانند سر کار رفتن به موقع یا خوردن یک ناهار خوشمزه باشد.
  • آرامش خود را تجسم کنید: آیا تا به حال عبارت “مکان شاد و امن خود را پیدا کنید” را شنیده اید؟ در مکانی آرام و امن مانند اتاق خواب خود بنشینید و شروع به فکر جایی در جهان کنید که بیشترین آرامش را در آن احساس می کنید. چشمان خود را ببندید و تمام جزئیات مربوط به آن مکان را تصور کنید: مناظر ، صداها ، بوها ، مزه ها و احساسات لمسی. به عنوان مثال ، اگر به ساحل فکر می کنید ، ممکن است موج های آرام ، صدای بازی بچه ها در ماسه ها ، بوی کرم ضد آفتاب ، طعم بستنی خنک و احساس شن و ماسه ریز زیر پای خود را تصور کنید. هرچه بیشتر در تجسم خود وارد شوید ، بیشتر می توانید آرامش داشته باشید.
  • به طبیعت متصل شوید: گذراندن چند دقیقه در طبیعت وقتی احساس استرس می کنید ممکن است به آرامش شما کمک کند. وقتی استرس دارید ، یک قدم به بیرون بردارید و کمی قدم بزنید یا به سادگی در طبیعت بنشینید. اما لزوماً لازم نیست در طبیعت باشید تا اثرات کاهنده استرس آن را احساس کنید. دانشمندان دریافته اند که صرف تماشای تصاویر سبز از منبع طبیعت به مدت پنج دقیقه روی صفحه کامپیوتر می تواند به آرامش شما کمک کند. بنابراین ، به لطف فناوری ، حتی افرادی که در شهرهای بزرگ دور از طبیعت زندگی و کار می کنند ، هنوز هم می توانند اثرات آرامش بخش آن را تجربه کنند.

آرامش فقط برای بزرگسالان نیست: برای کودکان و نوجوانان نیز مهم است. اگر احساس می کنید فرزند شما نیاز به آرامش دارد ، با انجام این تمرینات به او کمک کنید. بهتر است که با این تمرینات آرامش بخش آسان همراه فرزند خود شرکت کنید. این می تواند به تنظیم خود و رفتار آرامش بخش در کودک شما کمک کند.

فواید ریلکس کردن و آرامش

حفظ آرامش مغز و بدن فواید زیادی دارد. آرامش اثرات روحی و جسمی منفی استرس را که همه ما هر روز تجربه می کنیم متعادل می کند.

اثرات مثبت آرامش

  • توانایی تفکر واضح تر و تصمیم گیری بهتر
  • قدرت مقاومت بهتر در برابر عوامل استرس زای آینده
  • نگرش مثبت تری به زندگی و تجربیات شما
  • بدن سالم تر ، با تنفس کندتر ، شل شدن ماهیچه ها و کاهش فشار خون
  • کاهش خطر حمله قلبی ، بیماریهای خود ایمنی ، اختلالات سلامت روانی و سایر بیماریهای مرتبط با استرس

کودکانی که به انجام رفتارهای آرامش بخش تشویق می شوند تمرکز بیشتری نسبت به کودکانی که استرس بیشتری دارند ، تمرکز بیشتری دارند و یادگیری آنها راحت تر است. آنها همچنین ممکن است همکاری بیشتری داشته باشند و مسائل اجتماعی و رفتاری کمتری را در مدرسه تجربه کنند.

خطرات عدم آرامش کافی

استرس بخشی از زندگی روزمره است. این می تواند یک چیز مفید باشد که افراد را به فعالیت ترغیب می کند و حتی می تواند زندگی شما را در شرایط خطرناک نجات دهد. بیشتر استرس هایی که ما تجربه می کنیم کوچک هستند ، مانند گرفتار شدن در ترافیک در راه مهمانی یا گم کردن یک وسیله.

همان غریزه های مفید “مبارزه یا گریز” که از این رویدادهای کوچک استرس زا در زندگی مان به دست می آوریم ، اگر برای استراحت وقت نگذاریم ، می تواند به ما آسیب بزند. آرامش نه تنها احساس خوبی می دهد ، بلکه برای سلامتی نیز مهم است.

اگر زمانی را برای استراحت اختصاص ندهید ، استرس ناشی از کار ، خانواده ، تعهدات اجتماعی و حتی ورزش باعث فرسودگی شما می شود. برخی از آثار منفی عدم آرامش کافی عبارتند از:

  • سردردهای مکرر و درد در سراسر بدن
  • مشکلات خواب مانند بی خوابی یا کابوس
  • فراموشی و سردرگمی
  • درد قفسه سینه و مشکلات قلبی
  • بیماری مرتبط با استرس
  • افزایش یا کاهش اشتها ، اغلب با افزایش یا کاهش وزن
  • انزوای اجتماعی و تنهایی
  • افزایش مصرف مواد مخدر ، تنباکو و الکل
  • گریه و احساس افسردگی ، گاهی اوقات با افکار خودکشی
  • از دست دادن علاقه به وقت شناسی و ظاهر
  • افزایش تحریک پذیری و واکنش بیش از حد به ناراحتی های کوچک
  • عملکرد ضعیف در محل کار یا مدرسه

استرس ممکن است بخشی جهانی از زندگی باشد ، اما این بدان معنا نیست که شما باید اجازه دهید تا بهترین نتیجه را از شما بگیرد. با یادگیری نحوه آرامش ، مسئولیت را بر عهده بگیرید و استرس خود را کنترل کنید.

هنگامی که احساس می کنید استرس دارید ، به یک تمرین آرامش بخش ساده دست پیدا کنید و اگر فرزندتان احساس می کند که دچار استرس است ، همین کار را انجام دهد. حتی اگر خیلی استرس ندارید ، تمرین روزانه تمرینات آرام سازی می تواند یک اقدام پیشگیرانه خوب برای دور نگه داشتن استرس در وهله اول باشد.

اگر تمرینات آرام سازی به کاهش استرس شما کمک نمی کند ، باید از یک متخصص بهداشت روانی کمک بگیرید. آنها می توانند یک برنامه درمانی خاص را متناسب با نیازهای شما توصیه کنند.