هوش مصنوعی پاسخگو

هوش مصنوعی پاسخگو

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

آیا آموزش آداب و رسوم محل کار به روبات ها امکان پذیر است؟ با کمک تکنولوژی ربات ها می توان در شرایط مختلف از جمله در مواردی که بیماری هایی همه گیر مثل کوید ۱۹ شیوع پیدا کرده اند، به بشر کمک کرد. در ادامه بیش تر در مورد هوش مصنوعی پاسخگو صحبت خواهیم نمود.

آموزش آداب و رسوم محل کار به روبات ها

 آموزش آداب و رسوم محل کار به روبات ها - هوش مصنوعی مودب

آموزش آداب و رسوم محل کار به روبات ها – هوش مصنوعی پاسخگو

اکثر افراد متوجه رفتارهایی که در محل کار باید رعایت شود، می باشند. اما برای ربات ها هم می توان رعایت این گونه رفتارها را در نظر گرفت؟ آیا می توانند ربات ها هم این رفتارها را رعایت نمایید؟ تعاملات انسان و ربات تا کجاست؟

انسان ها به مرور با رفتارهای خاصی که مربوط به محل کارشان است، آشنا خواهند شد و آن ها را رعایت خواهن نمود. لذا متوجه خواهند شد که زمان مناسب برای صحبت با همکاران چه زمانی است و چه وقت هایی نباید با دیگران صحبت شود. متوجه می شوند که برخی از همکاران با گفتگو و صحبت در هر زمان از کار موافقند اما برخی دیگر زیاد موافق این کار نیستند و برخی دیگر اصلا نمی خواهند مباحث کاری را در مسائل شخصی شان مداخله دهند.

آموختن و آموزش همیشه مربوط به انسان بوده ولی آیا آموزش چنین مهارت هایی که مختص انسان است را می توان به سیستم های رباتیک نیز آموزش داد تا بتوان از آن ها در محل کار استفاده نموده و جایگزین انسان ها در محل کارها شوند؟

این مسئله تنها به یک برنامه نویسی ساده برای درک دستورات و پرسیدن سوالاتی ساده (مثل سیری) مربوط نمی شود. ربات ها باید در مورد ارتباطات دو طرفه مثل بیان آن چه که انجام می دهند و شنیدن آن چه که دیگران انجام داده اند، می بایست آموزش ببینند تا بتوانند به طور موثر و کارامد عمل کنند.

با توجه به این نکته، محققان آزمایشگاه علوم رایانه ای و هوش مصنوعی (CSAIL) انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) فریم ورکی به نام CommPlan را ایجاد نموده اند که چندین اصل سطح بالا (برای رعایت آداب و معاشرت) را به روبات ها می دهد و سپس تصمیم گیری را به آن ها واگذار می کند. بدبن ترتیب به ربات ها امکان داده می شود تا وظایف شان را تا حد ممکن موثر و کارآمد انجام دهند.

 آموزش آداب و رسوم محل کار به روبات ها - هوش مصنوعی پاسخگو

آموزش آداب و رسوم محل کار به روبات ها – هوش مصنوعی پاسخگو

محققان می گویند که CommPlan با سیاست های ارتباطی صریح تری که ربات ها را در تعامل با استفاده از قوانین سریع و سخت مبتنی بر احتمالات خاص می بیند، در تضاد است. این تفاوت بین این دو رویکرد، بسیار حساس اما مهم است.

CommPlan از الگوریتم های یادگیری و برنامه ریزی برای انجام آنالیزهای زمان واقعی (real-time) هزینه – سود (cost-benefit)، در تصمیمات خود استفاده می کند.

به عنوان مثال: با اطمینان از این که ربات کار اشتباهی انجام نمی دهد، آیا پرسیدن سوال از یک همکار انسانی باعث صرفه جویی در وقت می شود یا می تواند روند کار را (به خاطر این که مانع از انجام وظیفه انسان می شود و یا آن را کند می کند) کند کند؟ این ربات ممکن است ترکیبی از فاکتورها را بسنجند از جمله این که آیا انسان مشغول است و یا ممکن است با توجه به رفتارهای گذشته پاسخ دهند.

متقابلا، یک سیاست دست ساز، برای هر کار و زمینه ای می بایست از نو طراحی شود.

تیم MIT سه رویکرد را مورد بررسی قرار داد. CommPlan، یک سیاست دست ساز و یک سیاست سایلنت بدون ارتباطات، به عنوان بخشی از سناریوی آشپزخانه که شامل اموری مانند مونتاژ مواد اولیه، بسته بندی ساندویچ ها و ریختن آب بود مورد آزمایش قرار گرفت.

آزمایشات حاکی بر این بودند که تیم های انسان-ربات با استفاده از CommPlan در مقایسه با سایر گزینه ها توانستند با ایمنی و کارایی بیش تری عمل نمایند.

Vaibhav Unhelkar یکی از نویسندگان اصلی مقاله در رابطه با CommPlan، که در طی روزهای آینده در انجمن رایانش ماشین آلات/ موسسه بین المللی مهندسین برق و الکترونیک در تعامل انسان و ربات (Association of Computing Machinery / Institute of Electrical and Electronics Engineers International Conference on Human-Robot Interaction) ارائه خواهد شد، می باشد.

وی می گوید که به خاطر موفقیت های CommPlan مورد تشویق قرار گرفته است، زیرا سیاست های دست ساز نیاز به زمان، تلاش و تخصص قابل توجهی از سوی برنامه نویسان دارد. CommPlan قدرت متخصصان انسانی و الگوریتم ها را برای ایجاد سیاست هایی بهتر و در عین حال كاهش تلاش توسعه دهنده، تركیب می كند.

شن لی (Shen Li)، یکی از نویسندگان می گوید: بسیاری از این سیاست های دست ساز به نوعی مانند داشتن یک همکار است که مدام شما را کنترل می کند، یا رئیسی است که به طور مکرر از شما می پرسد که چه قدر پیشرفت کرده اید.

اگر در شرایط اضطراری اولین پاسخگو باشید، ممکن است ارتباط بیش از حد با یک همکار، شما را از کار اصلی تان منحرف کند.

عملکرد CommPlan نویدبخش خوبی جهت کاربردهای آن در سایر حوزه های از جمله تولید و به خصوص مراقبت های بهداشتی باشد.

 آموزش آداب و رسوم محل کار به روبات ها - هوش مصنوعی پاسخگو

آموزش آداب و رسوم محل کار به روبات ها – هوش مصنوعی پاسخگو

در زمانی که بشر درگیر بیماری های همه گیر از جمله COVID-19 (که در این شرایط کارکنان مراقبت های بهداشتی به خاطر نیاز به تعامل با بیماران و یکدیگر، آسیب پذیرترین افراد هستند) می باشد، CommPlan می تواند به ما کمک کند تا به سرعت ربات ها به محل کار انسان ها وارد شده و به انسان در انجام کارهایش کمک کند که در غیر این صورت ممکن است جان انسان به خطر افتد.

تیم CommPlan تاکنون فقط از فریم ورک زبان گفتاری استفاده کرده اند، اما آن ها بیان نموده اند که می توانند در حرکات بصری، سیستم های واقعیت افزوده و سایر رویکردها نیز از آن استفاده نمود.

کلام پایانی

هر روزه شاهد نفوذ هر چه بیش تر ربات ها در زندگی بشر هستیم. امروزه هوش مصنوعی پاسخگو و ربات توانسته اند در امور مختلف به انسان کمک کنند و این امر باعث شده تا بشر به فکر ایجاد تعاملات بیش تر ربات ها با انسان باشند. لذا در آینده نیز شاهد پیشرفت های خارق العاده ای در این تکنولوژی خواهیم بود.