کاهش وزن سریع ،عوارض و توصیه ها

کاهش وزن سریع ،عوارض و توصیه ها

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۹
  • در : رژیم درمانی

رژیم غذایی کاهش وزن سریع یک نوع رژیم غذایی است که در آن شما بیش از ۱ کیلوگرم وزن در هفته از دست می دهید، این رژیم غذایی اغلب برای افراد چاقی است که به دلیل داشتن مشکلی نیاز به از دست دادن سریع وزن دارند. افراد در این رژیم غذایی باید از نزدیک توسط پزشک متخصص تحت نظر باشند زیرا کاهش وزن سریع برای اکثر کسانی که خود به خود این رژیم های غذایی را می گیرند می تواند خطرناک باشد.
این رژیم تنها برای یک زمان کوتاه استفاده می شود و برای بیش از چند هفته توصیه نمی شود انواع رژیم های غذایی کاهش وزن سریع در زیر توضیح داده می شود.

رژیم بسیار کم کالری (VLCD)

در این نوع، شما ممکن است رژیم خود را تا ۸۰۰ کالری در روز کاهش داده و ۱٫۵ تا ۲ کیلوگرم در هفته وزن از دست بدهید. اغلب در رژیم VLCD از جایگزین های غذایی، مانند فرمولا ها، سوپ ها، شیک ها و میله های غذایی به جای وعده های غذایی معمول استفاده می شود. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که شما همه مواد مغذی مورد نیاز را هر روز دریافت می کنید.

رژیم بسیار کم کالری (VLCD)

رژیم بسیار کم کالری (VLCD)

VLCD فقط برای بزرگسالان که چاق هستند و نیاز به کاهش وزن به دلایل سلامت دارند توصیه می شود این رژیم غذایی اغلب قبل از عمل جراحی کاهش وزن استفاده می شود و برای بیش از ۱۲ هفته توصیه نمی شود.

رژیم غذایی کم کالری (LCD)

در این رژیم غذایی معمولاً در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری در روز برای زنان و ۱۶۰۰ – ۱۲۰۰ کالری در روز برای مردان مجاز است تفاوت ابن رژیم با VLCD در این است که شما با ال سی دی کاهش وزن سریع ندارید اما با VLCD سریع وزن از دست می دهید.

رژیم غذایی کم کالری (LCD)

رژیم غذایی کم کالری (LCD)

رژیم های غذایی سریع یا (Fad Diets)

برخی رژیم های غذایی جدید نیز برای رسیدن به کاهش وزن سریع به شدت کالری را محدود می کنند در بسیاری از موارد، این رژیم غذایی امن نیست. زمانی که شما این رژیم غذایی را متوقف کنید احتمال این که دوباره به وزن سابقتان برگردید زیاد است. بهترین رژیم غذایی آن است که شما ۲۲۵ گرم تا ۱ کیلوگرم در هفته وزن از دست بدهید.

رژیم های غذایی سریع یا (Fad Diets)

رژیم های غذایی سریع یا (Fad Diets)

اشتباهات رایج در کاهش وزن

برای بسیاری از ما پیش آمده است که با وجود رژیم گرفتن در کاهش وزن موفق نیستیم، علت عدم موفقیت اشتباهاتی است که مرتکب می شویم که در ادامه به مهم ترین اشتباهات اشاره می کنیم:

  • نخوردن صبحانه: نخوردن صبحانه باعث می شود بقیه روز گرسنه شوید و این مسئله منجر به خوردن میان وعده های خارج از برنامه در محل کار یا پرخوری در هنگام نهار می شود و کالری دریافتی بدن به یک باره فزایش پیدا می کند.
  • اضافه نکردن ادویه به غذا: اضافه کردن فلفل تند به وعده های غذایی می تواند سرعت سوزاندن کالری ها را بیشتر کند. علاوه بر آن فلفل اشتهای انسان را برای خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین کاهش می دهند.
  • نجویدن غذا به اندازه کافی: جویدن بیشتر غذا سریع تر احساس سیری را به انسان ها داده و میزان ورود به بدن را محدود می کند.
  • نخوردن میان وعده: خوردن میان وعده باعث می شود سوخت و ساز بدن افزایش یابد، به ویژه اگر میان وعده پروتئینی باشد.
  •  نخوابیدن به اندازه کافی: محققان به این نتیجه رسیده اند که نداشتن خواب کافی ژن های بدن را تشویق به افزایش وزن می کند. خواب بیشتر از ۹ ساعت هم همین اثر را روی بدن دارد و احتمال چاقی را بیشتر می کند.
  • ننوشیدن آب کافی: آب برای کالری سوزی ضروری است. اگر بدن کم آب شود، سوخت و ساز بدن افت می کند و کاهش سوخت و ساز بدن یعنی عدم کاهش وزن. بنابراین همراه هر وعده غذایی و میان وعده یک لیوان آب بنوشید.
  • گوش دادن به موسیقی حین غذا خوردن: محققان معتقدند، این کار میزان غذا خوردن شما را بیشتر می کند به خصوص هرقدر ریتم موسیقی سر میز غذا سریع تر باشد به همان اندازه میزان و سرعت غذا خوردن هم افزایش پیدا می کند.

عوارض کاهش وزن سریع چیست؟

کاهش وزن روندی آهسته و پیوسته است که هدف اصلی آن اصلاح عادات بد غذایی و نه فقط کاهش وزن است. این نوع کاهش وزن بدون گرسنگی و عوارض بوده و امکان چاقی مجدد در آن بسیار کم است اما از سویی دیگر گرفتن رژیم لاغری بدون در نظر داشت اصول صحیح و درست آن و عدم مشورت با متخصص تغذیه صدمات و عوارض جبران ناپدیری برای فرد به بار می آورد.

عوارض کاهش وزن سریع چیست

عوارض کاهش وزن سریع چیست

در اینجا با برخی از مهمترین عوارض کاهش وزن سریع آشنا می شویم:

  • سردرد و سرگیجه
  • تحریک پذیری اعصاب
  • خستگی مفرط
  • یبوست
  • ریزش مو
  • از دست دادن قدرت عضلات