آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ چین

آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ چین

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۸-۰۶
  • در : تاریخ و تمدن

چین کشور فوق العاده بزرگی است. از نظر جمعیت اول و از نظر مساحت در رتبه پنجم جهان جای دارد و آداب و رسوم مردم آن از نظر جغرافیا و قومیت متفاوت است. در ادامه با آداب و رسوم و فرهنگ چین بیشتر آشنا خواهیم شد.

طبق گزارش بانک جهانی، حدود ۱٫۴ میلیارد نفر در چین زندگی می کنند. بزرگترین گروه چینی ها، هان با حدود ۹۰۰ میلیون جمعیت هستند. گروه های دیگر شامل تبتی ها، مغول ها، منچو ها، ناکسی ها و هژن است که کوچکترین گروه بوده و کمتر از ۲ هزار نفر هستند.

Cristina de Rossi، انسان شناس در دانشکده بارنت لندن، گقت: “به طور قابل توجهی افراد درون جوامع فرهنگ خود را ایجاد می کنند. فرهنگ شامل دین، غذا، سبک زندگی، زبان ازدواج، موسیقی، اخلاق و بسیاری موارد دیگر است که نحوه عملکرد و تعامل یک گروه را تشکیل می دهد.”

مذهب

طبق کمیته شورای روابط خارجی، حزب کمونیست چین که حزب حاکم است رسما خداناباور است، گرچه به تدریج در برابر مذاهب مدارا می کند. در حال حاضر، تنها ۵ آیین رسمی وجود دارد. هر مذهبی غیر از آیین بودا، تائوتیسم، اسلام، کاتولیک و پروتستانیم غیر قانونی است، حتی با وجود اینکه در قانون اساسی آمده است که مردم در انتخاب دین آزاد هستند. تحمل تدریجی دین فقط در چند دهه گذشته پشرفت کرده است.

حدود یک چهارم مردم از تائوتیسم و کنفوسیوس و دیگر ادیان سنتی پیروی می کنند. تعداد کمی از بودایی ها، مسلمانان و مسیحی ها نیز وجود دارد. اگرچه تعداد زیادی وزارت خانه کاتولیک و پروتستان در این کشور فعال بوده اند اما در ترغیب مردم چین به این مذاهب پیشرفت چندانی نداشته اند.

زبان

طبق گزارشات کالج Mount Holyoke، هفت گروه اصلی گویش های زبان چینی وجود دارد که هرکدام تفاوت های خاص خود را دارد. گویش ماندارین توسط ۷۱٫۵ درصد مردم صحبت می شود و پس از آن ها گویش های Wu با ۸٫۵ درصد، Yue با ۵ درصد، Xiang با ۴٫۸ درصد، Min با ۴٫۱ درصد، Hakka با ۳٫۷ درصد و Gan با ۲٫۴ درصد صحبت می شوند.

به گفته جری نورمن، استاد سابق زبان شناسی در دانگاه واشنگتن، “زبان چینی بیشتر یک خانواده زبان است تا یک زبان واحد که از چند شکل منطقه ای تشکیل شده است.” مجموعه ویشی چینی از بسیاری جهات با خانواده زبان های رومانسی در اروپا مشابه است. به عنوان مثال احتمالا به همان اندازه که بین ایتالیایی و فرانسوی تفاوت وجود دارد، بین گویش های پکن و چائوژو نیز تفوات وجود دارد.

طبق دستور رئیس جمهور چین، زبان ملی رسمی چین، Putonghua است. این زبان نوعی ماندارین است که در پایتخت چین، پکن، صحبت می شود. بسیاری از چینی ها به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند.

غذاهای چینی - فرهنگ چین

غذاهای چینی – فرهنگ چین

غذا در فرهنگ چین

مانند سایر جنبه های زندگی چینی، خوراک و آشپزی به شدت تحت تأثیر جغرافیا و تنوع قومی است. از جمله سبک های اصیل طبخ چینی می توان به کانتونی اشاره کرد که غذاهای سرخ شده را به همراه دارد و Szechuan که بیشتر به استفاده از بادام زمینی، رب کنجد و زنجبیل بستگی دارد و به دلیل ادویه هایش معروف است.

طیق مقاله ای در سال ۲۰۱۱ در مجله Rice و توسط Dorian Q. Fuller نوشته شده است، برنج نه تنها یک منبع اصی غذایی در چین است، بلکه یک عنصر مهم است که به رشد جامعه آن ها کمک می کند. همچنین جوانه لوبیا، کلم و پیاز کوهی جزء رژیم غذایی آن ها است. از آنجا که آن ها گوشت زیادی مصرف نمی کنند، گاهی اوقات گوشت خوک یا مرغ و پنیر سویا از مهم ترین منابع پروتئین برای چینی ها است.

هنر در فرهنگ چین

هنر چین بسیار تحت تأثیر تاریخ غنی، معنوی و عرفانی این کشور قرار دارد. موزه هنر متروپولیتن، بسیاری از مجسمه ها و نقاشی ها چهره ای معنوی بودیسم را به تصویر می کشد.

بسیاری از آلات موسیقی با فرهنگ چینی جدایی ناپذیر است. از جمله فلوت ها مانند xun و همچنین guqin که در خانواده سنتور ها و قانون است.

هنر های رزمی به سیک شرقی نیز گسترش یافته است و این کشور مهد کونگ فو است. این سبک مبارزه برا اساس حرکات حیوانات است و طبق گزارش مجله Blacj Belt در میانه های سده شاندزدهم میلادی به وجود آمده است.

چینیان باستان نویسندگان و فیلسوفان مشتاقی بوده اند. به ویژه در دوره سلسله های مینگ و چینگ و این در تاریخ مذهبی این کشور منعکس شده است.

به تازگی، باستان شناسان نقاشی های با جزئیاتی را در مقبره ای ۱۴۰۰ ساله در چین کشف کرده اند. تیمی از باستان شناسان در در مقاله ای که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال باستان شناسی چاپ شده است، نوشتند: “نقاشی های دیواری این مقبره دارای نقوش متنوع و دلالت های غنی است که بسیاری از آن ها را نمی توان در مقبره های دیگر همان دوره یافت.”

علم و فناوری

چین مقدار زیادی سرمایه را در زمینه پشرفت علم سرمایه گذاری کرده و در حال حاضر ایالات متحده را در تحقیقات علمی به چالش می کشد. طبق گزارش مجله JCI Insight، مقدار ۷۵ درصدی که ایالات متحده در علم و فناوری هزینه کرده است، چین نیز هزینه کرده است.

یکی از تحولات اخیر در سال ۲۰۱۷ در علم چین، دورنوردی از راه دور است. محققان چینی توانستند بسته اطلاعاتی را از تبت به ماهواره ای در مدار، تا ۱۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین، ارسال کردند که رکورد جدیدی برای فاصله دورنوردی کوانتومی است.

یکی دیگر از پیشرفت های سال ۲۰۱۷، توسعه قطار های تندرو یا سریه السیر می باشد. این قطار های سیستم های حمل و نقل سریعی هستند که بین پکن و شانگهای حرکت می کنند. قطار ها می توانند با سرعت حداکثر ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند و به این ترتیب سریع ترین قطار های جهان هستند.

فرهنگ چین

فرهنگ چین

آداب و روسم و جشن ها

بزرگترین جشنواره، که به آن جشنواره بهار نیز گفته می شود، آغاز سال جدید است.از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه اتفاق می افتد و زمان احترام به نیاکان است. طبق گزارشات دانشگاه ویکتوریا، در این جشن ۱۵ روزه، چینی ها برای استقبال از سال جدید هر روز کاری جدید انجام می دهند، مانند خوردن گیاه بوته برنج و سبزی خردل برای پاکسازی بدن. در این تعطیلات آتش بازی ها و موکب هایی اجرا می شود که رقاصانی لباس اژدها بر تن دارند.

جشنواره ماه در سپتامبر یا اکتبر با آتش بازی، فانوس های کاغذی و خیره شدن به ماه جشن گرفته می شود.