سرطان پروستات، علائم و درمان آن

سرطان پروستات، علائم و درمان آن

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۱
  • در : اخبار پزشکی

به طور کلی، سرطان ها هنگامی اتفاق می افتند که سلول های ما روند طبیعی فعالیت خود را از دست می دهند و در طی برخی از سلول ها به جای جایگزین شدن شروع به تقسیم شدن و رشد کردن و تجمع در یک بخش خاص از بدن می کنند. چنین رویدادهایی ممکن است به دلیل نقص در DNA اتفاق بیفتد که یا به واسطه عوامل محیطی از جمله مصرف سیگار یا دخانیات قرار گرفتن در معرض پرتوهای مضر ایجاد می شوند و یا به صورت ارثی در DNA فرد بروز پیدا می کنند. با ما باشید تا بدانیم که سرطان پروستات چیست و چه مواردی را می توان علائم سرطان پروستات دانست و چه درمانی برای این بیماری وجود دارد.

چه مواردی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد؟

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد سرطان پروستات می شود، اما این بیماری ارتباط نزدیکی با چندین عامل مختلف دارد.

سرطان پروستات چیست - علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست – علائم سرطان پروستات

اولین مورد سن است: طبق آمار انستیتوی ملی آمریکا ، ۹۰٪ موارد سرطان پروستات در مردان ۵۶ ساله یا بالاتر تشخیص داده شده است. احتمال ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می یابد که بیشترین احتمال آن ۱ در ۱۲ برای آقایان ۷۰ سال یا بالاتر است.

داشتن سابقه خانوادگی سرطان پروستات یکی دیگر از مهمترین عوامل خطر است. طبق گفته NCI، خطر ارثی ناشی از ابتلا سرطان پروستات تا ۶۰٪ است. شیوع سرطان پروستات نشان می دهد که این بیماری در مردان سیاه پوست بیشترین میزان ابتلا را دارد، خطر ابتلا به آن برای مردان بومی ژاپن به اندازه ​ مردان سفید پوست متوسط است اما محققان در خصوص دلیل آن هنوز به توافق قطعی نرسیده اند.

داروی داستاکسل
بیشتر بخوانید : داروی داستاکسل (Docetaxel)
سرطان پروستات چیست - علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست – علائم سرطان پروستات

هورمون ها نیز از دیگر مواردی اند که می توانند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند؛ مطالعات نشان داده اند که الگوهای ناقص یا غیر طبیعی تولید تستوسترون خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

علائم و تشخیص سرطان پروستات

اگر سرطان پروستات پیشرفت سریعی داشته باشد؛ ممکن است بیمار هرگز علائمی را تجربه نکند. به گزارش ACS، در مراحل پیشرفته تر علائم ممکن است شامل مشکل در دفع ادرار، خون در ادرار، درد در قسمت تحتانی کمر، باسن یا ران باشد. این علائم همچنین ممکن است ناشی از چیزی غیر از سرطان پروستات مانند غده پروستات بزرگ شده اما غیرسرطانی باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم حتماً به پزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است احتیاج باشد که برای تشخیص سرطان پروستات غربالگری انجام دهید.

سرطان پروستات چیست - علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست – علائم سرطان پروستات

PSA پروتئینی است که توسط پروستات تولید می شود. سطح بالاتر PSA در خون با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد اما محققان در خصوص این موضوع به یقین نرسیده اند.

پزشکان همچنین ممکن است از معاینه دیجیتال رکتال برای تشخیص سرطان پروستات استفاده نمایند که در طی آن پزشک هرگونه برآمدگی یا وجود نواحی سفت در پروستات که نشان دهنده رشد سرطان است را تشخیص می دهد. این معاینه به پزشک کمک می کند تشخیص دهد که آیا سرطان در پروستات وجود دارد و آیا احتمال این وجود دارد که فرد در آینده نزدیک به آن مبتلا شود یا خیر.

بسته به نتایج این آزمایشات، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که آزمایش های بعدی (مانند بیوپسی یا سی تی اسکن) برای تأیید وجود سرطان پروستات ضروری هستند و یا نیازی به این گونه آزمایش ها نیست.

سن، سلامت عمومی و سابقه خانوادگی همه فاكتورهای مهمی هستند كه باید هنگام تصمیم گیری در مورد غربالگری سرطان پروستات در نظر گرفته شوند.

سرطان پروستات چیست - علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست – علائم سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات

برنامه درمانی سرطان پروستات به چندین عامل بستگی دارد و می تواند بسیار متفاوت باشد. برای بیماران مبتلا به سرطان پروستات کم خطر یا افرادی که سرطان پروستات آن ها هنوز رشد زیادی نداشته است؛ ممکن است درمان لازم نباشد. درعوض ، پزشك ممكن است آزمایش های منظمی را انجام دهد تا به خوبی وضعیت آن را شناسایی نماید. ممکن است برنامه های درمانی بیشتر برای بیماران بسیار مسن یا بیمارانی باشد که مشکلات دیگری نیز در کنار مشکل پروستات خود دارند و این مسئله در روند درمان آن ها مشکل ایجاد می کند.

جراحی و برداشتن غده پروستات نیز گزینه ای دیگری برای درمان سرطان پروستات است که البته بدون عوارض جانبی نیست و باعث بی اختیاری ادرار و سایر مشکلات می شود. به همین صورت پرتودرمانی برای از بین بردن سلولهای سرطانی خطرات مشابهی را به همراه دارد.

سلول های سرطانی پروستات برای رشد به تستوسترون نیاز دارند، بنابراین هورمون درمانی برای متوقف کردن تولید تستوسترون می تواند هر چند به کندی اما در از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند. از عوارض جانبی احتمالی این درمان می توان به اختلال در نعوظ، گرگرفتگی، از دست دادن توده استخوانی، کاهش کنترل جنسی و افزایش وزن اشاره کرد.

سرطان پروستات چیست - علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست – علائم سرطان پروستات

شیمی درمانی که از داروها برای از بین بردن سریع سلول های سرطانی استفاده می کند ممکن است به عنوان یکی از  گزینه های مناسب برای درمان سرطان های پروستات به کار رود. این روش معمولاً در صورتی که سایر روش های درمانی پاسخ نداد می تواند مفید واقع شود.

ایمونوتراپی یا درمان بیولوژیکی نیز ممکن است برای درمان موارد دشوار سرطان پروستات استفاده شود. در این نوع درمان، پزشکان سلول های سیستم ایمنی بدن بیمار را استخراج می کنند، آنها را اصلاح می کنند تا به طور ویژه با سرطان پروستات بجنگند و سپس سلول های اصلاح شده را دوباره به بدن بیمار تزریق می کنند.
ایمونوتراپی برای بعضی از بیماران مؤثر است اما روشی بسیار گران است و به چندین دوره احتیاج دارد.

پیشگیری از سرطان پروستات

آیا می توانید از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری کرد؟ روش قطعی برای جلوگیری از سرطان پروستات وجود ندارد اما مانند اکثر بیماری ها داشتن سبک زندگی سالم و درست؛ بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به آن است.

سرطان پروستات چیست - علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات چیست – علائم سرطان پروستات

برخی داروها ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در فرد کاهش دهد. کلاس داروهای موسوم به مهار کننده های ۵-alpha reductase مانع از تبدیل شدن تستوسترون به دی هیدروتستوسترون، که اصلی ترین هورمون رشد پروستات است؛ می شود. این داروها برای جلوگیری از رشد و پیشرفت سرطان پروستات تجویز می شوند اما این توانایی را نیز دارند که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. به عنوان مثال یکی از این داروها، بنام فیناستراید finasteride، در یک کارآزمایی بالینی طولانی مدت مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه آن در مجله پزشکی نیو انگلند در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. آزمایشات فیناستراید finasteride نشان داد که این دارو قادر است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را بیست و پنج درصد کاهش دهد و این میزان در مقایسه با سایر روش ها و آزمایش های صورت گرفته در گذشته، مقدار قابل توجه و چشم گیری است. اما چنین دارو هایی نظیر فیناستراید و ۵-alpha reductase هنوز به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و نیز سایر سازمان های جهانی ای که در خصوص دارو در عرصه جهانی استاندارد گذاری ها را تعیین می کنند نرسیده است و لذا پزشکان نمی توانند این گونه دارو ها را برای جلوگیری از سرطان پروستات به راحتی تجویز نمایند.

در کنار این موارد شواهد و مدارک کمی هم وجود دارد که حاکی از آن است که دوز روزانه آسپرین ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد اما به هیچ وجه استفاده خودسرانه از آسپرین برای پیشگیری از سرطان پروستات توصیه نمی شود زیرا عملاً ممکن است عوارض جانبی این کار از مزایای بالقوه آن بسیار بیشتر باشد.