استفاده از هوش مصنوعی در طراحی

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

آیا استفاده از هوش مصنوعی در طراحی امکان پذر است؟ نقش هوش مصنوعی در طراحی به چه نحو است؟ هوش مصنوعی، سیستمی کامپیوتری است که قادر است تا به اموری که معمولاً به هوش انسانی (مانند درک بصری و تصمیم گیری ها) نیاز دارند، بپردازد. هوش مصنوعی با کمک داده‌ هایی می تواند در معماری هم خودی نشان دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی

هوش مصنوعی می تواند طراحی را آموزش ببیند.

نقش هوش مصنوعی در طراحی

نقش هوش مصنوعی در طراحی

مسئله این است که هوش مصنوعی بتواند مشکلات مختلف را همانند انسان حل کند.

همان طور که می دانیم انسان ها در مسیر طراحی پیشرفت های زیادی داشته اند، لذا به راحتی می توانند مشکلاتی که در این راه به وجود می آید را مرتفع سازند. مشکلاتی که ممکن است گاهی نیاز به تصمیم گیری های بسیار خلاقانه باشد، که در این صورت تنها یک طراح خلاق و با تجربه که مهارت های لازم را دارد، می تواند آن ها حل کند. حال اگر طراح یک هوش مصنوعی باشد چه؟

استفاده از هوش مصنوعی (AI) و رایانه در مسیر طراحی، در مقایسه با روش های سنتی، از قدمت زیادی برخوردار نیست.

مهندسینی که در این مسیر، از هوش مصنوعی کمک می گیرند، معمولا به جای استفاده از استراتژي هاي انسانی براي خلق موارد جديد، هوش مصنوعی را در مجموعه ای از قوانین تعریف شده برای مشکل، استفاده می کنند.

مطالعه ای آمریکایی که در مجله طراحی مکانیکی (Mechanical Design) منتشر شده، حاکی از این است که جهت اتخاذ استراتژی های طراحی انسانی برای حل مشکلات، می توان عوامل هوش مصنوعی را آموزش داد.

نقش هوش مصنوعی در طراحی

نقش هوش مصنوعی در طراحی

این مطالعه یک چارچوب هوش مصنوعی را در نظر گرفته که استراتژی های طراحی انسانی را با مشاهده داده های انسانی آموزش می بیند. سپس قادر است تا بدون دسترسی به اطلاعات واضح هدف، تعصبات و یا راهنمایی ها، طرح های جدیدی را خلق کند.

این مطالعه به طور مشترک توسط Jonathan Cagan و Ayush Raina از دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) و کریس مک کمب (Chris McComb)، از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا انجام شده است.

كاگان بیان می کند که هوش مصنوعی تنها راه حل هایی که موجود بوده را تقلید نمی کند و یا آن ها را به صورت طوطی وار به ما برنمی گرداند. هوش مصنوعی نحوه حل مشکلات را همان طور که انسان ها مشکلات شان را حل می کنند، می آموزد تا برای مرتفع شدن آن ها، راه حل های طراحی جدیدی ایجاد کند.

حال یک عامل طراحی هوش مصنوعی تا چه میزان می تواند خوب عمل کند؟

این مطالعه بر روی مشکلات خرپا (خرپا مجموعه ای از میله ها هستند که ساختار کاملی را تشکیل می دهند.) متمرکز شده است. زیرا خرپاها چالش های پیچیده مهندسی طراحی را که معمولاً در پل ها دیده می شوند، نشان می دهند.

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی

عوامل هوش مصنوعی آموزش دیده بودند تا توالی اصلاحات طراحی را که مهندسان در زمان ایجاد خرپا دنبال می کردند، مشاهده کنند. مشاهدات عوامل بر مبنای همان اطلاعات بصری (پیکسل های روی صفحه) بود که مهندسان از آن ها استفاده می کردند، البته بدون زمینه اضافی.

وقتی نوبت به طراحی عوامل رسید، آن ها پیشرفت های طراحی را متصور بودند که شبیه بود به آن چیزی که توسط انسان استفاده می شد و سپس برای تحقق بخشیدن به طرح هایشان پاسخ هایی ایجاد می کردند.

محققان در این فرایند بر روی تجسم تأکید داشتند، زیرا بینایی بخشی لاینفک از چگونگی درک انسان از جهان و در نتیجه حل مشکلات است.

ما در تلاش بودیم تا عوامل بتوانند با تقلید از فرایندهایی که انسان ها به کار می برند (نحوه نگاه شان به طرح، نحوه اقدامات بعدی و سپس ایجاد یک طرح جدید به صورت گام به گام)، طرحی شبیه به آن چه انسان ایجاد می کند، ایجاد کنند.

محققان عوامل هوش مصنوعی را بر روی مشکلاتی مشابه امتحان کردند و به این نتیجه رسیدند که به طور متوسط ​​آن ها نسبت به انسان دارای عملکرد بهتری می باشند.

نقش هوش مصنوعی در طراحی

نقش هوش مصنوعی در طراحی

این موفقیت بدون در نظر گرفتن بسیاری از مزایایی که انسان در زمان حل مشکلات دارد، به دست آمده است. برخلاف انسان ها، عوامل دارای هدف خاصی نبودند و با هدف خاصی (مانند ساختن چیزی با وزنی سبک) کار نکرده و همچنین در مورد عملکردشان، فیدبکی دریافت نمی کردند. آن ها فقط فنون استراتژی های انسانی مبتنی بر بینایی، که برای استفاده آموزش دیده بودند را، مورد استفاده قرار می دادند.

مک کومب می گوید: این که فکر کنیم هوش مصنوعی جای مهندسین را خواهد گرفت، بسیار وسوسه انگیز است، اما جمله ای درست نیست.

 کلام پایانی

در آغاز هر پروژه ای، نیاز است تا یک معمار ساعت ها تحقیق نماید و این دقیقا جایی است که می توان هوش مصنوعی را وارد عمل کرد. با استفاده از هوش مصنوعی در طراحی می توان ایده های مختلف را در زمانی مشابه بررسی نمود. همچنین به کمک هوش مصنوعی می توان بدون استفاده از قلم و کاغذ، طراحی هایی مفهومی انجام داد.