هیاهوی الکتریکی در زندگی، ممکن است از صاعقه اولیه شروع شده باشد

هیاهوی الکتریکی در زندگی، ممکن است از صاعقه اولیه شروع شده باشد

  • توسط : محمد رضا مددی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۲۰
  • در : اخبار علمی و آموزشی

در بیشتر حیوانات، از جمله در خود ما، یک فعالیت الکتریکی وجود دارد. هیچ کس نمی داند از کجا آمده یا چرا دقیقاً وجود دارد. اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که این صدای همهمه برق از صاعقه اصلی ناشی شده است.

در بیشتر مهره داران و بی مهرگان ، فعالیت های الکتریکی در پس زمینه سلولی ثابت شده است، که اغلب از طریق سیستم عصبی، با یک محدوده کوچک فرکانس از ۵ تا ۴۵ هرتز در حال جابجایی است. یک مطالعه جدید، که در مجله بین المللی Biometeorology منتشر شده، اشاره دارد که این محدوده فرکانس بسیار کم (ELF) با ارتعاشات طبیعی در جو ناشی از رعد و برق تطابق دارد.

حدود ۲۰ سال پیش،ما کشف کردیم که بسیاری از سیستم های بیولوژیکی،از ساده ترین موجودات زنده مانند زئوپلانکتون در اقیانوس تا مغز ما وجود دارد،فعالیت های الکتریکی دقیقاً در همان محدوده فرکانس تولید شده توسط فعالیت های صاعقه جهانی داشته است،کالین پرایس، نویسنده اصلی مطالعه و محقق جدید در دانشکده محیط زیست و علوم زمینی پورتر در دانشگاه تل آویو در فلسطین اشغالی، به Live Science گفت.”ما فکر می کنیم که در بازه های زمانی تکاملی، طی میلیاردها سال، اشکال زندگی ممکن است از آنچه که طبیعت به آنها داده است استفاده کرده اند و به نوعی با آن فرکانس ها هماهنگ شده اند یا با آنها سازگار شده اند.”

در اطراف این سیاره، برق های صاعقه ۵۰ تا ۱۰۰ بار در ثانیه به زمین برخورد می کنند. این حملات از دهه ۱۹۶۰ شناخته شده اند و به شدت باعث ایجاد امواج با فرکانس بسیار کم انرژی الکترومغناطیسی می شوند که در اطراف جو سیاره طنین انداز می شوند. این امواج ELF که به عنوان طنین شومان شناخته می شوند، میلیاردها سال سیاره را محاصره کرده اند – از زمانی که زمین جو داشته است. در حالی که قوی ترین تشدید در فرکانس نزدیک به ۸ هرتز است، چندین مورد دیگر بین ۳ تا ۶۰ هرتز رخ می دهد. امروز، تشدید شومان را می توان در هر نقطه از زمین که از نظر الکتریکی ساکت است اندازه گیری کرد، مانند بیابان، دور از شبکه های برق.

زندگی
بیشتر بخوانید : زندگی نامه نیکولا تسلا

تئوری جدید پیشنهاد می کند سلول های اولیه ممکن است به نوعی فعالیت الکتریکی خود را با این تشدیدهای جوی طبیعی، به ویژه اوج تشدید نزدیک به ۸ هرتز هماهنگ کرده باشند. چنین همگام سازی غیر معمول نیست. ما ریتم شبانه روزی خود را با روزها و فصل ها هماهنگ می کنیم. و بسیاری از گونه ها از میدان مغناطیسی زمین حرکت می کنند.

مایکل لوین، زیست شناس از دانشگاه تافتس در ماساچوست که درگیر تحقیقات جدید نبود، گفت: “تکامل از هر آنچه که می تواند استفاده می کند.” وی برای مثال خاطر نشان كرد: “که وقتی موجودات زنده از یك میدان ژئومغناطیسی غربال می شوند، آنها به درستی رشد نمی کنند.”

امروز، تمام زندگی دقیقاً با طنین شومان لرزش ندارد. محققان پیشنهاد می کنند وقتی که اوایل زندگی در حدود ۸ هرتز همگام سازی شود، فعالیت سلولی در حیوانات با تکامل حیوانات به آرامی به فرکانس های دیگر منتقل می شود، از فرکانس های مختلف برای انواع مختلف فعالیت در مغز استفاده می شود. به عنوان مثال، فرکانس های خاص در امواج مغزی انسان با حالات ذهنی خاصی مانند هوشیاری، خواب دیدن و خواب عمیق مرتبط است. تشدید شومان نزدیکترین حالت به فرکانس های موجود در حالت آرام عمیق انسان است، که نشان می دهد زندگی اولیه می تواند در وضعیتی مشابه آرامش عمیق باشد.

محققان یادداشت کردند، اگرچه این احتمال وجود دارد که این تحقیقات منجر به کاربردهای پزشکی شود، اما خیلی بعید است از این رزونانس برای کاربردهای مضر استفاده شود. محققان یادداشت میکنند، امواج یک حالت طبیعی است و ما دائماً در محاصره آن هستیم.

پرایس به Live Science گفت: “ما در این زمین ها زندگی می کنیم، با آنها سازگار شده ایم ، با آنها متحول شده ایم و ممکن است آنها بر روند تکامل ما تأثیر بگذارند.” “اما من فکر نمی کنم که این زمین ها امروز مستقیماً روی ما تأثیر بگذارند. وگرنه، هر وقت طوفان رعد و برق نزدیک ما می آمد، ما سقوط می کردیم یا چیز دیگری.”

محققان هنوز مشخص نکرده اند که چگونه می توان رزونانس صاعقه و فعالیت الکتریکی بیولوژیکی را همزمان کرد. یک ایده این است که برخورد رعد و برق می تواند بر انتقال یون کلسیم در داخل سلول تأثیر بگذارد، این همان روش ایجاد بیشترین فعالیت الکتریکی در حیوانات است.

جیمز لین، استاد برجسته دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، که درگیر تحقیقات جدید نبود، گفت: “همه دانشمندان از ایده های جدید استفاده نمی کنند.” این پیشنهاد انصافاً، حدس و گمان است. به عنوان مثال، لین یادآور می شود که برخی از سیگنالهای الکتریکی، مانند سیگنالهایی که میران ضربان قلب را کنترل می کنند، بیشتر از تشدید شومان با توده بدن ارتباط دارند.

محققان هنوز به دنبال مکانیسم های احتمالی و همچنین گسترش کار خود در حوزه گیاه شناسی هستند و به دنبال اثرات این تشدیدهای جوی بر فتوسنتز هستند.

پرایس به لایو ساینس گفت: “شواهد زیادی وجود دارد که به نظر می رسد ارتباطی بین این فرکانس های جوی طبیعی و ارگانیسم های بیولوژیکی وجود دارد.” “اما، ما آن را نمیفهمیم _ ارتباطات چیست و چگونه کار می کند، بنابراین این فقط یک شروع است. ما فقط این را منتشر کردیم تا به نوعی آن را به بیرون ارايه کنیم. امیدوارم دیگران بتوانند آن را پیش ببرند و پیشرفت بیشتری کنند.”