افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور را با راهکارهای خلاقانه‌ یاد بگیرید!

افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور را با راهکارهای خلاقانه‌ یاد بگیرید!

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۴-۰۸
  • در : تزئینات منزل

یکی از مهم‌ترین بخش در طراحی اتاق، رنگ کردن آن است. رنگ اتاق نه تنها بر روی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر نشان دادن آن تاثیر دارد، بلکه می‌تواند آثار فیزیکی و روانی خاصی هم در بدن شما ایجاد کند. می‌توان با برخی اقدامات ساده، باعث افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور شد. وقتی نور کمی به اتاق شما می‌تابد؛ رنگی که برای اتاق خود انتخاب می‌کنید اهمیتی دو چندان می‌یابد. اگر از رنگ‌های روشن و کم‌رنگ برای طراحی و رنگ‌آمیزی اتاق استفاده کنید، موجب افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور شما خواهد شد. این رنگ‌های پیشنهادی علم داد، می‌تواند باعث افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور شما شده و برای تمامی اتاق‌هایی که نور کمی به آن می‌رسد، عالی‌ست.

سفید

در دکور مدرن اتاق‌ها، معمولا طیف‌های مختلفی از رنگ سفید برای افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ که به عنوان مثال می‌توان به سفید خالص و یک‌دست، کرمی و سفید پوست تخم‌مرغی اشاره کرد. برای این‌که تمیزی اتاق شما بیشتر به چشم آید، دلباز تر به نظر برسد و با هر دکور، کفپوش و سبکی بتوان آن را هماهنگ کرد، سفید پیشنهادی بی‌نظیر است. طیف‌های این رنگ، بخصوص سفید پوست تخم مرغی که با یک لایه روکش ابریشمی جلا دیده باشد؛ به راحتی می‌تواند باعث انعکاس کم‌ترین میزان نور گردد و حسی بانشاط و سرحال‌آور در شما ایجاد نماید. این رنگ‌ها، اگر بر روی چهار دیوار اتاق زده شود، می‌تواند حسابی دکور شما را بیشتر به چشم بیاورد. اگرچه استفاده‌ی بیش از حد از رنگ سفید می‌تواند موجب سردرد شما گردد. پس بهتر است رنگ بژ یا کرمی را به این منظور انتخاب کنید.

رنگ‌های گرم

برای افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور، معمولا رنگ‌های گرم اولویت نقاشان است. این رنگ‌ها شامل طیف‌های روشنِ رنگ قرمز، نارنجی و زرد می‌شود. این رنگ‌ها حرارت و گرمای فضا را افزایش می‌دهند. اگر قصد انتخاب از طیف‌های مختلف این خانواده دارید؛ تناژ رنگ اهمیت بسیار مهمی پیدا می‌کند. اگر قصد افزایش روشنایی اتا‌ق‌های کم نور خود را دارید، بهترین کار این‌ست که به سراغ تناژ تیره‌ِی این رنگ‌ها نروید. با انتخاب طیف‌های روشن‌تر این رنگ‌ها، نه تنها می‌توانید نمای اتاق را زیباتر کنید، بلکه از سفید تنها اتاق را در آورده و نشاط خاصی به آن می‌بخشد. قرمز رنگی بسیار شاد و گرم است که می‌توان آن را با سبز، بژ، قهوه‌ای و حتی سفید کامل کرد. از طرفی نارنجی طیف‌های گوناگونی دارد و برخی موجب افزایش زیبایی و درخشش اتاق می‌شوند؛ در حالی‌که باقی طیف‌های آن در ذوق می‌زنند و ممکن است زیاد برای اتاق مناسب نباشند. نارنجی کدو حلوایی برای کل دیوارهای اتاق، ممکن است کمی زیاده‌روی باشد. رنگ‌هایی مانند مسی، هلویی و طیف‌هایی از این قبیل، انعکاس نور در اتاق را بیشتر کرده و موجب ایجاد حسی رضایت‌بخش در وجود شما می‌شوند. از سویی، بهتر است در انتخاب رنگ زرد کمی احتیاط کنید. اکثر طیف‌های این رنگ به خوبی نور را منعکس می‌کنند. اگرچه تناژ خیلی روشن زرد هم می‌تواند چشم را بزند و شما را آزار دهد. زرد پاستلی، بر اساس طبقه‌بندی روان‌شناختی رنگ‌ها، حس تابش آفتاب را به اتاق شما می‌آورد و می‌تواند حس اشتیاق، شادی و انرژی شما را چند درجه بالاتر ببرد. رنگ‌هایی در تناژ طلایی هم برای افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور محشر هستند و حسی از بلوغ و رضایت خاطر را در شما ایجاد می‌کنند.

قبل و بعد از اجرای این روش

قبل و بعد از اجرای این روش

رنگ‌های خنک

رنگ‌های خنک، شامل طیف‌هایی از آبی، سبز و حتی بنفش می‌شود. این رنگ‌ها لطافت خاصی دارند و به همین دلیل هم می‌توانند به عنوان زمینه، برای افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور عالی باشند! اگرچه این رنگ‌ها نور را مانند سفید یا رنگ‌های گرم منعکس نمی‌سازند؛ باز هم حسی آرام و نوری مناسب در چنین اتاق‌هایی ایجاد می‌کند؛ که اتاق شما را بسیار دنج می‌نمایند. رنگ‌های خنک آرامبخش هستند و حس آرامش و آسودگی خیال را به ذهن شما دعوت می‌کنند. اگرچه بیشتر این رنگ‌ها را در اتاق‌های ماساژ یا اتاق‌های خواب استفاده می‌کنند، ترکیب آن با رنگ‌های گرم می‌تواند حسابی رضایت‌بخش باشد. به عنوان مثال اگر سبز مخملی را با سفید سیر، زرد روشن را با قرمز، آبی با زرد، سبز لیمویی را با سفید ترکیب کنید؛ ترکیب‌های لذت‌بخش پدید خواهد آمد. از سویی، رنگ بنفش به دلیل این‌که پایه‌ی قرمز دارد، می‌تواند هم در دسته‌ی رنگ‌های سرد و هم رنگ‌های گرم قرار بگیرد. ترکیب بنفش، صورتی و قرمز نه تنها می‌تواند نور اتاق را دو برابر کند؛ بلکه بسیار شیک است و نمای امروزی خاصی به اتاق خواهد بخشید.

رنگ‌های خنثی

این رنگ‌ها یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های بازار هستند. چرا که حسی کلاسیک به اتاق می‌بخشند و شیک و در عین حال متفاوت هستند. می‌توان این رنگ‌ها را به عنوان تناژ اصلی اتاق در نظر گرفت، یا کمی رنگ‌های گرم را به آن افزود و حتی آن را با رنگ‌های خنک هماهنگ کرد. این رنگ‌ها شامل مشکی، سفید، خاکستری و تمام طیف‌های قهوه‌ای می‌شوند. برای افزایش روشنایی اتاق‌های کم نور، بهترین گزینه این است که این رنگ‌ها را با سایر رنگ‌ها ترکیب کنیم. ترکیب دو رنگ خنثی با هم، مثل بژ و قهوه‌ای شکلاتی، یا ترکیب آن با رنگ‌های گرم یا سرد می‌تواند جذابیت اتاق شما را بیشتر کرده و عمقی خاص به سبک اتاق ببخشد. رنگ‌های خنثی معمولا حس اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهند و هم‌چنین فضایی دنج و راحت ایجاد می‌کنند.