امواج مغزی آلفا چیستند و چرا اینقدر مهم هستند؟

امواج مغزی آلفا چیستند و چرا اینقدر مهم هستند؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۱۳
  • در : دانستنیها

مغز شما یک مرکز شلوغ فعالیت الکتریکی است. این به این دلیل است که سلول های مغز شما که نورون نامیده می شوند از الکتریسیته برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.

وقتی گروهی از سلول های عصبی یک سیگنال الکتریکی به گروه دیگری از نورون ها ارسال می کنند ، ما آن امواج مغزی را می نامیم. این امر به این دلیل است که آزمایش الکتروانسفالوگرام (EEG) که فعالیت الکتریکی در مغز شما را تشخیص داده و اندازه گیری می کند ، در واقع تصویری شبیه به یک الگوی موج دار ایجاد می کند.

پنج نوع اصلی از امواج مغزی وجود دارد که از بسیار کند تا بسیار سریع متغیر هستند. امواج آلفا در وسط آن سری امواج می افتند. مغز شما این امواج را هنگامی که بیدار هستید تولید می کند اما واقعا روی هیچ چیز تمرکز نمی کند.

در این مطلب ، ما دقیق تر به بررسی امواج مغزی آلفا مغز ، عملکرد آنها و مقایسه آنها با سایر امواج مغزی می پردازیم.

امواج مغزی آلفا چیست؟

وقتی صبح برای اولین بار از خواب بیدار می شوید ، اولین کاری که انجام می دهید چیست؟ شاید ساعت زنگ دار خود را خاموش کرده و خود را کش دهید. در این مرحله ممکن است مغز شما آرام باشد.

بنابراین ، در حالی که ماهیچه های خود را گرم می کنید ، مغز شما امواج آلفا تولید می کند. شما از مغز خود نمی خواهید که اطلاعات زیادی را پردازش کند یا مشکلات بزرگ را حل کند. امواج به سادگی نشان می دهد که شما در حالت استراحت بیدار هستید.

همچنین ممکن است بتوانید وقتی تمرکز یا تمرکز روی یک کار را متوقف می کنید ، تولید امواج آلفا را در مغز خود افزایش دهید و به سادگی سعی کنید آرامش داشته باشید و آرام شوید.

جالب است که یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که مغز شما هنگام مدیتیشن ممکن است امواج آلفا بیشتری را در قسمت خلفی مغز ایجاد کند. مغز شما کاملا در حالت استراحت نیست ، اما سعی نمی کند با چیزهای بزرگی که نیاز به تمرکز دارد مقابله کند.

امواج آلفا چه تفاوتی با امواج مغزی دیگر دارند؟

امواج مغزی آلفا تنها یک نوع موج مغزی هستند. در واقع پنج نوع امواج مغزی رایج وجود دارد.

امواج مغزی با فرکانس ، که چرخه در ثانیه یا هرتز (Hz) است ، اندازه گیری می شوند و دامنه آنها از بسیار کند تا بسیار سریع است. امواج آلفا در وسط طیف ، بین امواج تتا و امواج بتا قرار می گیرند.

در اینجا طیف کاملی از پنج نوع رایج امواج مغزی را که هر روز تجربه می کنید ، از کندترین تا سریعترین ، مشاهده می کنید:

دلتا

وقتی در حالت خواب بدون رویا هستید ، مغز شما امواج دلتا تولید می کند که کندترین نوع موج مغزی هستند. اندازه آنها بین ۰٫۵ تا ۴ هرتز است.

تتا

هنگامی که سبک تر می خوابید یا زمانی که بسیار آرام هستید ، مغز شما ممکن است امواج تتا بیشتری تولید کند. اندازه امواج تتا بین ۴ تا ۸ هرتز است.

آلفا

همانطور که گفته شد ، امواج آلفا در وسط طیف موج مغزی قرار می گیرند.

مغز شما زمانی این امواج را تولید می کند که روی چیز خاصی تمرکز زیادی نداشته باشید. هر کاری که انجام می دهید ، احتمالاً نسبتاً آرام و آرام هستید. اندازه این امواج بین ۸ تا ۱۲ هرتز است.

بتا

با این نوع امواج مغزی ، شما بیدار ، هوشیار و متمرکز هستید. شما مشغول فعالیت های روزمره خود هستید و تصمیم می گیرید. این زمانی است که مغز شما امواج بتا با سرعت بیشتری تولید می کند ، که اندازه آنها بین ۱۲ تا ۳۵ هرتز است.

گاما

هنگامی که شما به طور فعال در پردازش اطلاعات و یادگیری فعالیت می کنید ، مغز شما سریعترین امواج مغزی را تولید می کند. شما در حال تمرکز و حل مشکلات هستید ، و این امواج مغزی ، که تمایل به افزایش تا ۳۵ هرتز دارند ، گواه این امر است.

امواج مغزی چگونه اندازه گیری می شوند؟

ما امواج مغزی را نمی بینیم ، اما می توانیم آنها را اندازه گیری کنیم. آزمایشی به نام EEG می تواند فعالیت الکتریکی مغز شما را شناسایی و اندازه گیری کند.

با انجام EEG ، یک تکنسین مجموعه ای از دیسک های فلزی کوچک به نام الکترود را در سراسر پوست سر شما قرار می دهد. دیسک ها فعالیت الکتریکی نورون های شما را از طریق سیم به دستگاه منتقل می کنند ، که الگوها را روی صفحه یا کاغذ ضبط و چاپ می کند.

پزشک شما ممکن است EEG را آزمایش کند تا ببیند آیا الگوهای غیرمعمول در امواج مغزی شما وجود دارد یا مشکلاتی که ممکن است نشان دهد شما مبتلا به صرع یا نوع دیگری از اختلال مغزی هستید.

امواج آلفا چه مزایایی دارند؟

شاید برایتان سوال باشد که چرا امواج آلفا اینقدر مهم هستند. هنگامی که مغز شما این امواج را تولید می کند ، به فعالیت هایی مانند مدیتیشن و استراحت پاسخ می دهد که می تواند سطح استرس شما را کاهش داده و به شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

اگر قادر به تولید امواج مغزی آلفا هستید ، احتمالاً می توانید وضعیتی را ایجاد کنید که می تواند به شما در استراحت و آرامش کمک کند.

تقویت امواج آلفا نیز ممکن است سطح خلاقیت شما را افزایش دهد. در تحقیقی در سال ۲۰۱۵ ، محققان شواهدی یافتند که اگر تمرکز ویژه ای بر افزایش امواج آلفا داشته باشند ، می توانند باعث افزایش خلاقیت شوند.

این مطالعه کوچک بود – فقط ۲۰ شرکت کننده – اما به عنوان یک کارآزمایی تصادفی ، می تواند نوید استفاده از تحریکات غیر تهاجمی مغز را برای افزایش تولید امواج مغزی آلفا مغز افزایش دهد.

در صورت قطع یا عدم تعادل امواج آلفا چه اتفاقی می افتد؟

مغز شما تولید یک نوع موج مغزی را متوقف نمی کند فقط به این دلیل که به حالت هوشیاری یا هوشیاری متفاوتی تغییر وضعیت داده اید.

بیشتر از آنکه یک نوع موج مغزی بر اساس بیدار بودن یا خوابیدن ، تمرکز یا شناور بودن در امتداد زمان تحت سلطه باشد. اگر به دلایلی مغز شما امواج آلفا زیادی تولید نمی کند ، به این معنی است که شما در حالت آرامش و مراقبه ذهنی قرار ندارید.

اما مواقعی وجود دارد که امواج مغزی شما ممکن است نامتعادل شوند.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از افرادی که افسردگی دارند ممکن است دارای عدم تعادل امواج آلفا باشند که بیشتر آنها در ناحیه ای از مغز به نام قشر جلویی چپ رخ می دهد.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۹ یک روش تحریک مغزی به نام تحریک جریان متناوب تران جمجمه ای (tACS) را بررسی کرد و دریافت که می تواند امواج مغزی آلفا را افزایش داده و علائم افسردگی را در افرادی که تحت تأثیر اختلال افسردگی اساسی (MDD) قرار دارند کاهش دهد.

آیا راهی برای تولید یا افزایش امواج مغزی آلفا وجود دارد؟

اگر در ذهن خود فکر کنید ممکن است بتوانید امواج مغزی آلفا را افزایش دهید.

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۴ نشان داد که آموزش نوروفیدبک به برخی از افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) کمک می کند. نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک زیستی است که در آن شما در زمان واقعی به فعالیت الکتریکی مغز خود پاسخ می دهید و سعی می کنید آن را تنظیم کنید.

در این مطالعه ، شرکت کنندگان مبتلا به GAD به یک گروه درمانی و یک گروه کنترل تقسیم شدند.

گروه درمانی که تحت آموزش نوروفیدبک قرار گرفتند توانستند دامنه امواج مغزی آلفا را افزایش دهند. این امواج آلفا بزرگتر احساس آرامش شرکت کنندگان را افزایش داده و احساس اضطراب را کاهش داد.

یک هشدار: این مطالعه خاص همچنین امواج تتا را در آموزش نوروفیدبک شامل می شود ، که می تواند نقشی نیز داشته باشد.

با این حال ، این مطالعه همچنین نشان می دهد که ممکن است بتوان مغز خود را برای تولید امواج آلفا آموزش داد که می تواند به شما در آرامش بیشتر کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ همچنین نشان داد که مدیتیشن و تمرکز حواس می تواند به این گونه نتایج برسد.

سخن پایانی

همیشه نوعی فعالیت الکتریکی در مغز شما جریان دارد ، چه از آن آگاه باشید و چه ندانید.

در زمان های مختلف روز ، بسته به کاری که انجام می دهید ، یکی از انواع امواج الکتریکی مغز شما غالب می شود. وقتی امواج آلفا مغز شما غالب هستند ، احتمالاً در حالت آرامش بیدار هستید.

تکنیک های آرامش مانند ذهن آگاهی و مدیتیشن ممکن است به افزایش امواج آلفا کمک کند. این ، به نوبه خود ، ممکن است به شما کمک کند احساس آرامش ، اضطراب کمتری داشته باشید و طبق برخی مطالعات ، حتی ممکن است سطح خلاقیت شما را افزایش دهد.